Avioane private ale oligarhilor ruși continuă să zboare, dar nu în Europa

13 Nov. 2023, 12:23
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Nov. 2023, 12:23 // Actual //  bani.md

În cei doi ani anteriori războiului din Ucraina, un Boeing 737 privat legat de oligarhul rus Vladimir Evtușenkov a traversat globul, vizitând riviera franceză, Maldive și Seychelles, alături de capitalele lumii și centrele financiare, potrivit Reuters.

În acest an, în locul destinațiilor tradiționale ale bogaților, avionul a vizitat de câteva ori statele ex-sovietice Kârgâzstan, Kazahstan și Belarus, alături de China, arată datele de urmărire a zborurilor de pe Flightradar24.

Ca rezultat al limitărilor și al dimensiunii sancțiunilor impuse Rusiei de Occident de la invazia Moscovei în Ucraina, unele dintre cele mai bogate și mai puternice persoane din Rusia găsesc modalități de a-și menține avioanele personale în zbor, potrivit Reuters, dar restricțiile au redus semnificativ destinațiile în care pot călători.

Boeingul legat de Evtușenkov a fost unul dintre cele cel puțin 50 de avioane private reînregistrate sub pavilionul rus din februarie 2022. Câteva dintre avioanele private repatriate erau asociate politicienilor și oamenilor de afaceri de seamă, potrivit a două surse Reuters, care au declarat că Evtușenkov a folosit personal Boeingul 737, care până anul trecut purta logo-ul companiei pe care a fondat-o, conglomeratul telecomunicațiilor și lemnului AFK Sistema. Evtușenkov a cedat oficial controlul asupra companiei după ce Marea Britanie i-a impus sancțiuni anul trecut, deși rămâne principalul acționar al grupului.

Rutele de zbor ale unui avion privat legat de un oligarh rus înainte și după invazia Ucrainei – Grafic al Reuters

Numărul total al avioanelor de afaceri sub pavilionul rus este acum de 145, în creștere față de 97 la începutul lui martie 2022, conform Reuters. Din cauza sancțiunilor, avioanele rusești au interzis accesul în Uniunea Europeană – adică în 27 de țări, unde oligarhii ruși zburau anterior frecvent în scopuri de afaceri și de agrement, și unde multe avioane private erau înregistrate înainte de război.

Ambele surse din domeniul aviatic, care organizează și gestionează avioanele de afaceri, au declarat că unii proprietari de avioane zboară din Rusia către Turcia sau în statele ex-sovietice și închiriază ulterior diferite aeronave către aeroporturile din UE, cu condiția ca aceștia să nu fie sub sancțiuni personale. Acest tip de practică se întâmplă cel puțin o dată pe săptămână, a adăugat una dintre surse, fără a oferi exemple specifice.

Conform datelor vamale, unele dintre aeronavele repatriate sunt legate de întreprinderi de stat și de lideri de afaceri care l-au susținut pe președintele Vladimir Putin în războiul din Ucraina sau care sunt asociați cu el. Acestea includ un Bombardier Challenger 650, conform datelor, importat de Uralkali, un mare producător de îngrășăminte condus anterior de Dmitri Mazepin – printre magnatii care au participat la o întâlnire a principalilor antreprenori condusă de Putin mai devreme în acest an.

Un Bombardier Global 6000 a fost importat de VEB.RF, o bancă de dezvoltare deținută de stat și condusă de IgorShuvalov, fost prim-ministru adjunct.

Datele vamale arată că majoritatea aeronavelor private repatriate după izbucnirea războiului s-au întors în Rusia din țările ex-sovietice, precum și din Emiratele Arabe Unite și Turcia. La fel ca în cazul Boeing-ului legat de Evtușenkov, celelalte aeronave reînregistrate au evitat să intre în spațiul aerian al UE și au continuat să zboare în țări considerate prietenoase cu Rusia, arată datele Flightradar24.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău