În cei doi ani anteriori războiului din Ucraina, un Boeing 737 privat legat de oligarhul rus Vladimir Evtușenkov a traversat globul, vizitând riviera franceză, Maldive și Seychelles, alături de capitalele lumii și centrele financiare, potrivit Reuters.
În acest an, în locul destinațiilor tradiționale ale bogaților, avionul a vizitat de câteva ori statele ex-sovietice Kârgâzstan, Kazahstan și Belarus, alături de China, arată datele de urmărire a zborurilor de pe Flightradar24.
Ca rezultat al limitărilor și al dimensiunii sancțiunilor impuse Rusiei de Occident de la invazia Moscovei în Ucraina, unele dintre cele mai bogate și mai puternice persoane din Rusia găsesc modalități de a-și menține avioanele personale în zbor, potrivit Reuters, dar restricțiile au redus semnificativ destinațiile în care pot călători.
Boeingul legat de Evtușenkov a fost unul dintre cele cel puțin 50 de avioane private reînregistrate sub pavilionul rus din februarie 2022. Câteva dintre avioanele private repatriate erau asociate politicienilor și oamenilor de afaceri de seamă, potrivit a două surse Reuters, care au declarat că Evtușenkov a folosit personal Boeingul 737, care până anul trecut purta logo-ul companiei pe care a fondat-o, conglomeratul telecomunicațiilor și lemnului AFK Sistema. Evtușenkov a cedat oficial controlul asupra companiei după ce Marea Britanie i-a impus sancțiuni anul trecut, deși rămâne principalul acționar al grupului.
Rutele de zbor ale unui avion privat legat de un oligarh rus înainte și după invazia Ucrainei – Grafic al Reuters
Numărul total al avioanelor de afaceri sub pavilionul rus este acum de 145, în creștere față de 97 la începutul lui martie 2022, conform Reuters. Din cauza sancțiunilor, avioanele rusești au interzis accesul în Uniunea Europeană – adică în 27 de țări, unde oligarhii ruși zburau anterior frecvent în scopuri de afaceri și de agrement, și unde multe avioane private erau înregistrate înainte de război.
Ambele surse din domeniul aviatic, care organizează și gestionează avioanele de afaceri, au declarat că unii proprietari de avioane zboară din Rusia către Turcia sau în statele ex-sovietice și închiriază ulterior diferite aeronave către aeroporturile din UE, cu condiția ca aceștia să nu fie sub sancțiuni personale. Acest tip de practică se întâmplă cel puțin o dată pe săptămână, a adăugat una dintre surse, fără a oferi exemple specifice.
Conform datelor vamale, unele dintre aeronavele repatriate sunt legate de întreprinderi de stat și de lideri de afaceri care l-au susținut pe președintele Vladimir Putin în războiul din Ucraina sau care sunt asociați cu el. Acestea includ un Bombardier Challenger 650, conform datelor, importat de Uralkali, un mare producător de îngrășăminte condus anterior de Dmitri Mazepin – printre magnatii care au participat la o întâlnire a principalilor antreprenori condusă de Putin mai devreme în acest an.
Un Bombardier Global 6000 a fost importat de VEB.RF, o bancă de dezvoltare deținută de stat și condusă de IgorShuvalov, fost prim-ministru adjunct.
Datele vamale arată că majoritatea aeronavelor private repatriate după izbucnirea războiului s-au întors în Rusia din țările ex-sovietice, precum și din Emiratele Arabe Unite și Turcia. La fel ca în cazul Boeing-ului legat de Evtușenkov, celelalte aeronave reînregistrate au evitat să intre în spațiul aerian al UE și au continuat să zboare în țări considerate prietenoase cu Rusia, arată datele Flightradar24.