Comisia Europeană propune prelungirea acordurilor privind transportul rutier cu Ucraina şi Moldova

05 Mart. 2024, 17:36
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Mart. 2024, 17:36 // Actual //  bani.md

Comisia Europeană a transmis Consiliului UE, propunerile care includ actualizări ale acordului cu Ucraina pentru a îmbunătăţi punerea în practică şi asigurarea respectării acestuia şi menţine, în acelaşi timp, obiectivele şi domeniul său de aplicare. De asemenea, CE propune prelungirea acordului privind transportul rutier şi pentru Moldova. Acordurile oferă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni şi din Uniunea Europeană pentru teritoriile celeilalte părţi.

Acordurile iniţiale au fost semnate în iunie 2022 şi ulterior prelungite până la sfârşitul lunii iunie 2024, mai arată comunicatul de presă al Executivului european. Acestea acordă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni şi din UE pentru teritoriile celeilalte părţi. Având în vedere perturbarea sau închiderea rutelor de transport tradiţionale din regiune din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi a indisponibilităţii Mării Negre ca rută comercială tradiţională pentru cele două ţări, prelungirea până cel puţin la sfârşitul anului 2025 va contribui la securizarea lanţurilor de aprovizionare.

Pe baza schimburilor cu statele membre, cu Ucraina şi cu părţile interesate, Comisia a ţinut seama de lecţiile învăţate din punerea în aplicare a actualului acord privind transporturile dintre UE şi Ucraina. Deşi domeniul de aplicare al acordului va rămâne acelaşi, Comisia propune actualizări pentru a facilita punerea sa în aplicare şi asigurarea respectării acestuia de către statele membre. În special, propunerea:

– să facă obligatorie deţinerea de documente care să ateste că un operator de transport este autorizat în mod corespunzător să efectueze transporturi internaţionale şi că transportul este efectuat în temeiul acordului;

– să impună obligativitatea deţinerii unor documente specifice care să ateste că o operaţiune fără încărcătură este direct legată de o operaţiune de tranzit sau de o operaţiune bilaterală, astfel cum se prevede în acord;

– consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligaţiilor referitoare la operaţiunile autorizate în temeiul acordului, combaterea fraudei sau a falsificării documentelor conducătorului auto şi a încălcărilor normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră: astfel de infracţiuni pot conduce la retragerea permisului;

– se adaugă o nouă clauză de salvgardare: în cazul în care piaţa naţională a transportului rutier dintr-o anumită zonă geografică constată o perturbare majoră care poate fi atribuită acordului, acordul ar putea fi suspendat în zona geografică respectivă.

Aceste măsuri vor consolida punerea în aplicare a acordului, fără a compromite beneficiile reciproce. Acordul a fost pozitiv atât pentru UE, cât şi pentru Ucraina, permiţând o creştere puternică a exporturilor lor către pieţele celeilalte părţi. Acordul cu Ucraina, precum şi cel cu Moldova, au fost, de asemenea, esenţiale pentru sprijinirea culoarelor de solidaritate.

Propunerile sunt acum la Consiliul UE, care trebuie să acorde Comisiei Europeneun mandat de negociere cu Ucraina şi Moldova. După ce Consiliul UE va acorda Comisiei Europene aceste mandate, CE va colabora în mod oficial cu ţările partenere în vederea obţinerii acordului acestora.

Acordurile privind transportul rutier sprijină culoarele de solidaritate UE-Ucraina, care au fost instituite ca alternative la rutele maritime de la Marea Neagră atunci când porturile Ucrainei au fost blocate de Rusia. Acestea au permis camioanelor suplimentare să transporte bunuri vitale în Ucraina, cum ar fi combustibilul şi ajutorul umanitar, ajutând în acelaşi timp mărfurile ucrainene, cum ar fi cerealele, minereurile, oţelul şi produsele conexe, să ajungă în UE şi în restul lumii, mai indică sursa citată.

Exporturile rutiere ale Ucrainei către UE au crescut semnificativ de la intrarea în vigoare a acordului, cu aproximativ două treimi în ceea ce priveşte volumul transportat şi cu aproximativ o treime în ceea ce priveşte valoarea. În termeni absoluţi, peste 300,000 de tone suplimentare de mărfuri au fost exportate către UE în fiecare lună după încheierea acordului.

Volumul importurilor ucrainene din UE a crescut cu o cantitate similară, şi anume cu aproximativ 300.000 de tone pe lună. Cu toate acestea, valoarea importurilor ucrainene a crescut de aproape trei ori mai rapid decât exporturile ucrainene, cu o creştere de peste 700 de milioane euro pe lună pentru importurile ucrainene, comparativ cu 250 de milioane euro pentru exporturi.

În cadrul ultimei reuniuni a Platformei comune de coordonare a culoarelor de solidaritate, toate părţile au salutat restabilirea comerţului prin porturile Ucrainei de la Marea Neagră, reamintind, în acelaşi timp, că culoarele de solidaritate rămân esenţiale ca alternativă viabilă, inclusiv pe termen lung. Aceste coridoare pentru import şi export contribuie la consolidarea relaţiei economice dintre UE şi Ucraina, conform sursei menţionate.

Acordul cu Moldova a crescut substanţial exporturile rutiere din Moldova către UE, în beneficiul ambelor economii. Exporturile rutiere din Moldova către UE au crescut cu 27 % în al treilea trimestru al anului 2022 şi cu 35 % faţă de 2022 în al treilea trimestru al anului 2023. Exporturile UE pe cale rutieră către Moldova au crescut cu 30 % ca valoare între al treilea trimestru al anului 2021 şi aceeaşi perioadă din 2022, înainte de a se stabiliza în 2022.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII