Care este locul unde poţi intra cu geamantane întregi de bani chiar pe aeroport fără să ai nicio problemă

11 Mai 2024, 07:21
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
11 Mai 2024, 07:21 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Zborurile Heathrow-Dubai au două caracteristici mari care le fac preferate pentru întreprinzătorii spălării de bani: un aeroport nu scanează bagajele la ieşire pentru numerar, iar celălalt acceptă saci de bani, scrie The Wall Street Journal.

August 2020. Jo-Emma Larvin plimba după ea prin aeroportul Heathrow din Londra un cărucior de bagaje  plin cu valize.

Un agent al Emirates Airlines i-a verificat paşaportul pentru un zbor către Dubai. Larvin călătorea la clasa business alături de o altă femeie şi împreună au urcat cele şapte valize grele pe banda rulantă. În drum spre controlul de securitate a schimbat mesaje cu iubitul ei. „Te simţi bine?” a intrebat el. „Da, uf”, i-a răspuns Larvin. Valizele conţineau milioane de lire sterline, bancnote împachetate în plastic şi strânse cu benzi de cauciuc. Banii se îndreptau către un specialist internaţional în spălarea de bani care percepea o taxă considerabilă clienţilor pentru a schimba numerar în aur sau în alte valute. Ruta lui preferată era către Dubai prin Heathrow, aeroporturi care ocupă primele locuri în lume la trafic de pasageri.

Marea Britanie cere pasagerilor să declare autorităţilor vamale dacă părăsesc ţara cu echivalentul a mai mult de aproximativ 10.000 de dolari, dar Larvin nu a făcut-o, riscând să fie arestată. Cele şapte valize au intrat în sistemul de manipulare a bagajelor de la Heathrow şi au trecut printr-un scanner 3D care a verificat doar să nu fie explozivi şi alte obiecte periculoase.

A doua zi dimineaţa, femeile şi-au ridicat bagajele în Dubai fără să aibă prea mult de ce să-şi facă griji. Orice sumă în numerar este permisă la intrare în Emiratele Arabe Unite atât timp cât este declarată. Femeile au urmat semnele către vamă şi au declarat autorităţilor că au adus echivalentul a 2,8 milioane de dolari.

Majoritatea aeroporturilor din întreaga lume, inclusiv din SUA, nu scanează bagajele pasagerilor pentru numerar, o activitate costisitoare care presupune echipamente şi personal. Ţările în care toţi banii sunt bineveniţi nu au obligaţia de a raporta valizele pline cu numerar care sosesc din străinătate. Lacunele permit ca numerar în valoare de miliarde de dolari să zboare din Marea Britanie şi din alte părţi către ţări cu mai puţine reguli, spune poliţia. Spălătorii de bani introduc pe ascuns peste 2.000 de miliarde de dolari în venituri din activităţi ilegale în sistemele financiare globale în fiecare an, arată estimările. Pasagerii din avioanele internaţionale transportă probabil sute de miliarde de dolari în numerar, potrivit cifrelor Oficiului Naţiunilor Unite contra Drogurilor şi Criminalităţii şi ale Grupului de Acţiune Financiară, o agenţie interguvernamentală care dezvoltă standarde pentru descurajarea spălării banilor pentru ţări.

Un motiv pentru care există atât de multă contrabandă prin intermediul companiilor aeriene este că sancţiunile şi scandalurile legate de spălarea banilor au determinat mai multe bănci din întreaga lume să raporteze tranzacţiile suspecte. „Pur şi simplu nu poţi intra într-o bancă cu atât de mulţi bani fără a fi raportat”, a spus George Voloshin, de la ACAMS, un grup al profesioniştilor în combaterea criminalităţii financiare. „Vei fi arestat în următorul birou.”

Un purtător de cuvânt al guvernului britanic a declarat că ofiţerii vamali răspund eficient prin securitatea aeroportului la riscurile de contrabandă. Un purtător de cuvânt al aeroportului Heathrow a refuzat să comenteze despre echipamentele şi practicile sale de securitate. Un purtător de cuvânt al Emirates Airline a declarat că detectarea contrabandei de numerar este responsabilitatea autorităţilor de unde provin banii.

Un oficial din Emirate a spus că ţara lucrează pentru a combate fluxurile financiare ilicite, inclusiv prin schimb de informaţii şi operaţiuni comune cu Marea Britanie. EAU, o destinaţie pentru bogaţii lumii, a fost recent eliminată de pe lista locurilor care au nevoie de mai multă monitorizare a unui organ de supraveghere financiară globală.

Oficialii şi grupurile din industrie au remarcat cum contrabanda de numerar prin intermediul companiilor aeriene reprezintă un risc relativ scăzut pentru persoanele angajate pentru a face această muncă. Larvin şi iubitul ei se numărau printre presupuşii 35 de contrabandişti care lucrau pentru un specialist în spălarea banilor din EAU. Păreau bani câştigaţi uşor. Autorităţile cred că acest cuplu a transportat în 2020 circa 125 de milioane de dolari, în mare parte din iulie până în octombrie.

„Cum naiba au scăpat cu asta – atât de mulţi bani într-un interval de timp atât de scurt?” spune Ian Truby, un ofiţer superior de investigaţii de la Agenţia Naţională de Combatere a Criminalităţii din Marea Britanie. Un răspuns, continuă tot el, este că securitatea aeroportului nu are ca scop detectarea infracţiunilor, ci doar protejarea siguranţei zborurilor. Trei săptămâni mai târziu, Larvin a plecat din nou spre Heathrow împreună cu iubitul ei şi cu încă câteva milioane de dolari în numerar în opt valize. Bărbatul îşi făcuse griji să nu atragă atenţia cu atâtea bagaje. „Este al naibii de ridicol”, a scris el. „Sare în ochi că ceva este dubios.” Această relatare a operaţiunii de contrabandă cu numerar de la Heathrow se bazează pe documente şi dovezi eliberate de autorităţile din Marea Britanie, înregistrări ale instanţei care au inclus mesaje text şi fotografii, mărturii ale curierilor de bani în instanţă, precum şi interviuri cu anchetatori şi persoane familiarizate cu problema. Abdulla Alfalasi a început să zboare cu numerar de la Heathrow la Dubai în 2017 şi şi-a extins operaţiunea în timpul pandemiei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Sept. 2024, 10:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
07 Sept. 2024, 10:25 // Actual //  Lupu Eduard

Prețurile europene la gazele naturale și-au extins câștigurile pe măsură ce din Egipt au apărut semne ale unei concurențe mai intense pentru combustibil, relatează BNN Bloomberg.

Contractele futures de referință au crescut cu până la 4% vineri, după ce sesiunea precedentă a stopat o scădere de trei zile. Egiptul dorește să cumpere 20 de încărcături de gaze naturale lichefiate începând cu luna octombrie, fiind pentru prima dată în ultimii ani când va solicita importuri în perioada premergătoare iernii.

Acest lucru i-a făcut pe comercianți să se îngrijoreze cu privire la echilibrul pieței din Europa, deoarece o creștere a cererii în altă parte ar putea duce la sosirea unei cantități mai mici de combustibil pe țărmurile sale. Deși regiunea este în prezent bine aprovizionată, ea se bazează pe fluxuri continue din întreaga lume după ce Rusia și-a redus livrările prin conducte în 2022.

„Prețurile gazelor din Europa pentru iarnă vor evolua în funcție de creșterea cererii”, a scris Florence Schmit, strateg energetic european la Rabobank, într-o notă din această săptămână. „O iarnă mai rece decât se aștepta în Europa poate adăuga, de asemenea, mai multă presiune ascendentă”.

Pentru Egipt, cumpărarea de încărcături de GNL în această toamnă și iarnă reprezintă o modalitate de a deveni un potențial importator net de gaze. Scăderea rapidă a producției de gaze și o vară neobișnuit de caldă au determinat țara să își crească importurile de GNL în acest an la cel mai ridicat nivel din 2018.

Piața urmărește îndeaproape ultimele evoluții privind încetarea acordului de tranzit dintre Ucraina și Rusia și impactul pe care acesta îl va avea asupra aprovizionării regiunii începând cu luna ianuarie. Președintele Azerbaidjanului, Ilham Aliyev, a declarat vineri că a fost contactat de Moscova și Kiev pentru a facilita tranzitul de gaze prin Ucraina către Europa.

Separat, săptămâna viitoare, temperaturile vor scădea în unele părți din nord-vestul continentului, ceea ce ar putea stimula cererea.

Contractele futures olandeze pe o lună, referința europeană în materie de gaze, au crescut cu 3,3% până la 37,40 euro pe megawatt-oră la ora 12:32 p.m. la Amsterdam.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău