Care este locul unde poţi intra cu geamantane întregi de bani chiar pe aeroport fără să ai nicio problemă

11 Mai 2024, 07:21
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
11 Mai 2024, 07:21 // Bani și Afaceri //  bani.md

Zborurile Heathrow-Dubai au două caracteristici mari care le fac preferate pentru întreprinzătorii spălării de bani: un aeroport nu scanează bagajele la ieşire pentru numerar, iar celălalt acceptă saci de bani, scrie The Wall Street Journal.

August 2020. Jo-Emma Larvin plimba după ea prin aeroportul Heathrow din Londra un cărucior de bagaje  plin cu valize.

Un agent al Emirates Airlines i-a verificat paşaportul pentru un zbor către Dubai. Larvin călătorea la clasa business alături de o altă femeie şi împreună au urcat cele şapte valize grele pe banda rulantă. În drum spre controlul de securitate a schimbat mesaje cu iubitul ei. „Te simţi bine?” a intrebat el. „Da, uf”, i-a răspuns Larvin. Valizele conţineau milioane de lire sterline, bancnote împachetate în plastic şi strânse cu benzi de cauciuc. Banii se îndreptau către un specialist internaţional în spălarea de bani care percepea o taxă considerabilă clienţilor pentru a schimba numerar în aur sau în alte valute. Ruta lui preferată era către Dubai prin Heathrow, aeroporturi care ocupă primele locuri în lume la trafic de pasageri.

Marea Britanie cere pasagerilor să declare autorităţilor vamale dacă părăsesc ţara cu echivalentul a mai mult de aproximativ 10.000 de dolari, dar Larvin nu a făcut-o, riscând să fie arestată. Cele şapte valize au intrat în sistemul de manipulare a bagajelor de la Heathrow şi au trecut printr-un scanner 3D care a verificat doar să nu fie explozivi şi alte obiecte periculoase.

A doua zi dimineaţa, femeile şi-au ridicat bagajele în Dubai fără să aibă prea mult de ce să-şi facă griji. Orice sumă în numerar este permisă la intrare în Emiratele Arabe Unite atât timp cât este declarată. Femeile au urmat semnele către vamă şi au declarat autorităţilor că au adus echivalentul a 2,8 milioane de dolari.

Majoritatea aeroporturilor din întreaga lume, inclusiv din SUA, nu scanează bagajele pasagerilor pentru numerar, o activitate costisitoare care presupune echipamente şi personal. Ţările în care toţi banii sunt bineveniţi nu au obligaţia de a raporta valizele pline cu numerar care sosesc din străinătate. Lacunele permit ca numerar în valoare de miliarde de dolari să zboare din Marea Britanie şi din alte părţi către ţări cu mai puţine reguli, spune poliţia. Spălătorii de bani introduc pe ascuns peste 2.000 de miliarde de dolari în venituri din activităţi ilegale în sistemele financiare globale în fiecare an, arată estimările. Pasagerii din avioanele internaţionale transportă probabil sute de miliarde de dolari în numerar, potrivit cifrelor Oficiului Naţiunilor Unite contra Drogurilor şi Criminalităţii şi ale Grupului de Acţiune Financiară, o agenţie interguvernamentală care dezvoltă standarde pentru descurajarea spălării banilor pentru ţări.

Un motiv pentru care există atât de multă contrabandă prin intermediul companiilor aeriene este că sancţiunile şi scandalurile legate de spălarea banilor au determinat mai multe bănci din întreaga lume să raporteze tranzacţiile suspecte. „Pur şi simplu nu poţi intra într-o bancă cu atât de mulţi bani fără a fi raportat”, a spus George Voloshin, de la ACAMS, un grup al profesioniştilor în combaterea criminalităţii financiare. „Vei fi arestat în următorul birou.”

Un purtător de cuvânt al guvernului britanic a declarat că ofiţerii vamali răspund eficient prin securitatea aeroportului la riscurile de contrabandă. Un purtător de cuvânt al aeroportului Heathrow a refuzat să comenteze despre echipamentele şi practicile sale de securitate. Un purtător de cuvânt al Emirates Airline a declarat că detectarea contrabandei de numerar este responsabilitatea autorităţilor de unde provin banii.

Un oficial din Emirate a spus că ţara lucrează pentru a combate fluxurile financiare ilicite, inclusiv prin schimb de informaţii şi operaţiuni comune cu Marea Britanie. EAU, o destinaţie pentru bogaţii lumii, a fost recent eliminată de pe lista locurilor care au nevoie de mai multă monitorizare a unui organ de supraveghere financiară globală.

Oficialii şi grupurile din industrie au remarcat cum contrabanda de numerar prin intermediul companiilor aeriene reprezintă un risc relativ scăzut pentru persoanele angajate pentru a face această muncă. Larvin şi iubitul ei se numărau printre presupuşii 35 de contrabandişti care lucrau pentru un specialist în spălarea banilor din EAU. Păreau bani câştigaţi uşor. Autorităţile cred că acest cuplu a transportat în 2020 circa 125 de milioane de dolari, în mare parte din iulie până în octombrie.

„Cum naiba au scăpat cu asta – atât de mulţi bani într-un interval de timp atât de scurt?” spune Ian Truby, un ofiţer superior de investigaţii de la Agenţia Naţională de Combatere a Criminalităţii din Marea Britanie. Un răspuns, continuă tot el, este că securitatea aeroportului nu are ca scop detectarea infracţiunilor, ci doar protejarea siguranţei zborurilor. Trei săptămâni mai târziu, Larvin a plecat din nou spre Heathrow împreună cu iubitul ei şi cu încă câteva milioane de dolari în numerar în opt valize. Bărbatul îşi făcuse griji să nu atragă atenţia cu atâtea bagaje. „Este al naibii de ridicol”, a scris el. „Sare în ochi că ceva este dubios.” Această relatare a operaţiunii de contrabandă cu numerar de la Heathrow se bazează pe documente şi dovezi eliberate de autorităţile din Marea Britanie, înregistrări ale instanţei care au inclus mesaje text şi fotografii, mărturii ale curierilor de bani în instanţă, precum şi interviuri cu anchetatori şi persoane familiarizate cu problema. Abdulla Alfalasi a început să zboare cu numerar de la Heathrow la Dubai în 2017 şi şi-a extins operaţiunea în timpul pandemiei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 09:55
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 09:55 // Actual //  Ursu Victor

Ministrul Energiei, Victor Parlicov, a avertizat asupra provocărilor majore din sectorul energetic, subliniind necesitatea unor măsuri urgente pentru a evita o criză. În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră” de la Jurnal TV, Parlicov a explicat că Moldova ar putea fi nevoită să crească importurile de energie din România și să interzică exporturile de energie regenerabilă pentru a asigura securitatea internă, în cazul în care regiunea stângă a Nistrului nu va mai primi gaz rusesc.

„Acum exportăm energie din surse regenerabile, inclusiv până în Croația. Însă, în contextul actual, trebuie să prioritizăm consumul intern. Activarea celulei de criză și a Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) este inevitabilă, deoarece incertitudinile devin zilnice,” a declarat Parlicov.

El a evidențiat impactul negativ al atacurilor cu rachete asupra interconexiunilor energetice cu Ucraina, un aspect pe care l-a numit „un element major de securitate.” Ministrul a adăugat că, dacă situația o cere, este dispus să participe la discuții cu Gazprom.

„Am primit o invitație pentru astfel de discuții și consider că este o decizie corectă, având în vedere circumstanțele,” a precizat Parlicov.

Referindu-se la posibilitatea ca regiunea transnistreană să rămână fără gaz rusesc începând cu 1 ianuarie 2025, ministrul a declarat că situația este alarmantă.

„Acolo spiritele nu sunt deloc optimiste. Ei conștientizează că un astfel de scenariu răstoarnă tot ce s-a construit acolo până acum. De mult timp am avertizat că gazul gratuit nu este o soluție permanentă și că trebuie să crească treptat tarifele interne,” a explicat ministrul.

Parlicov a subliniat că o criză în regiunea transnistreană va afecta întreaga țară.

„În cazul în care regiunea intră în criză, toată țara va intra într-un regim de supraviețuire. Decizia de a continua sau nu livrările va fi luată de Rusia în ultimul moment, iar noi trebuie să fim pregătiți, inclusiv cu sprijin extern,” a spus el.

Ministrul a avertizat că Moldova trebuie să ia în considerare scenariul în care tranzitul de gaz prin Ucraina va fi oprit. „Trebuie să știm din timp dacă un astfel de scenariu va deveni realitate, pentru a ne organiza eficient și a ne coordona cu partenerii internaționali,” a concluzionat Victor Parlicov.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău