Pe la spatele Chișinăului, „flota fantomă” a lui Putin ar transporta milioane de tone de petrol rusesc

01 Iul. 2024, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Iul. 2024, 12:30 // Actual //  bani.md

În contextul internațional tensionat, Republica Moldova devine centrul atenției într-un scandal referitor la transportul ilegal de petrol rusesc, denumit „Shadow Fleet”. Datele recente furnizate de Grupul de Monitorizare al Institutului pentru Cercetarea Strategică a Mării Negre și portalul BlackSeaNews dezvăluie că navele înregistrate în Moldova sunt implicate în transportul ilegal de petrol rusesc în proporție de aproximativ 5% din volumul total pentru luna mai 2024, reprezentând aproximativ 0,5 milioane de tone.

Această activitate controversată nu numai că aduce venituri semnificative, estimat la aproximativ 2,5 miliarde de dolari pe an, dar și subminează sancțiunile impuse de Uniunea Europeană împotriva Federației Ruse. În ciuda presiunilor internaționale și a solicitărilor repetate din partea UE pentru aplicarea unor sancțiuni mai dure împotriva Rusiei, Republica Moldova a refuzat implementarea a 14 pachete de sancțiuni, conform rapoartelor Comisiei Europene din decembrie 2023.

„În mai 2024, navele petroliere ale proprietarilor din Grecia s-au deplasat din Marea Baltică cu mai mult petrol rusesc decât navele petroliere ale oricărei alte țări: 3,4 milioane de tone – 30,55%, cu un număr de 29 de nave din 100, susține Andrii Klymenko de la Institutul de Studii Strategice la Marea Neagră.

Și navele petroliere din jurisdicțiile offshore, unde este foarte dificil să se identifice proprietarii reali (țări FOC – steag de conveniență), ocupă doar locul al treilea: 1,3 milioane de tone; 11,62%; 12 nave din 100.

Din țările europene, s-au remarcat mai multe nave petroliere din Moldova: 0,5 milioane de tone; 4,74%; 5 nave.

Companiile UAE-Rusia se află pe locul al doilea: 1,8 milioane de tone; 16,62%, 17 nave.

Informațiile despre performanțele tuturor proprietarilor de nave-cisternă (țara de înregistrare – numărul de nave – volumul de marfă – % din volumul total pentru mai 2024 – adică din 11.313.931 tone):

Grecia: 29 nave, 3.456.555 tone, 30,55%
UAE-Rusia: 17 nave, 1.880.378 tone, 16,62%
Țări FOC: 12 nave, 1.314.366 tone, 11,62%
China: 11 nave, 1.255.920 tone, 11,10%
India: 7 nave, 819.630 tone, 7,24%
Vietnam: 6 nave, 654.290 tone, 5,78%
Turcia: 6 nave, 611.771 tone, 5,41%
Moldova: 5 nave, 536.535 tone, 4,74%
Azerbaidjan: 3 nave, 326.211 tone, 2,88%
Kazahstan: 2 nave, 232.902 tone, 2,06%
Singapore: 1 navă, 113.226 tone, 1,00%
Kuwait: 1 navă, 112.147 tone, 0,99%

Pentru comparație: din porturile Federației Ruse din Marea Neagră în mai 2024 s-au exportat de 3,2 ori mai puține tone de petrol decât din porturile Federației Ruse din Marea Baltică – 3.498.137 tone.

BANI.MD a solicitat Agenției Navale de la Chișinău infromații cu privire la numărul petrolierelor înregistrate în Republica Moldova. Reprezentanțiii instituției au negat că în Republica Moldova ar fi înregistrat vreun petrolier care ar transporta petrol din Federația Rusă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 19:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 19:49 // Actual //  Ursu Victor

Parlamentul Republicii Moldova urmează să facă o serie de modificări legislative menite să fortifice transparența și eficiența proceselor decizionale din cadrul Băncii Naționale a Moldovei Propunerile includ ajustări semnificative în componența și procedurile de numire și revocare a membrilor Consiliului de supraveghere și ai Comitetului Executiv, potrivit unui proiect de lege propus spre consultări publice.

Printre principalele modificări se numără excluderea unui membru din Consiliul de supraveghere care ocupă simultan funcția de viceguvernator al Băncii Naționale și creșterea numărului membrilor independenți ai Consiliului de supraveghere de la 4 la 5 De asemenea se propune introducerea consultării Consiliului de supraveghere de către Președintele Parlamentului Guvernatorul BNM sau Comisia economie buget și finanțe în funcție de poziția vizată. Avizul emis de Consiliu va fi prezentat Parlamentului și audiat înainte de votul pentru numirea candidaților

Modificările propun și consolidarea procedurilor de revocare prin asigurarea dreptului la audiere pentru membrii organelor de conducere înainte de emiterea unei hotărâri de revocare. Totodată implicarea Președintelui Republicii Moldova în procesul de revocare va crea o procedură de dublu veto iar contestațiile privind hotărârile de revocare vor fi soluționate în termen de 3 luni

Pentru a asigura o mai bună calificare și eligibilitate a membrilor Consiliului de supraveghere se extind domeniile de calificare și se reduce durata mandatului membrilor independenți de la 7 la 5 ani astfel evitându-se suprapunerea mandatelor. Măsurile includ și notificarea anticipată a Parlamentului despre expirarea mandatelor membrilor și stabilirea unui termen clar pentru numirea noilor membri după încheierea mandatelor

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău