Moldova se topește la 40 de grade! Grosu: Agricultorii vor trebui să se reprofileze

14 Iul. 2024, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Iul. 2024, 17:21 // Actual //  bani.md

Moldova se confruntă cu o situație climatică fără precedent, marcată de un cod portocaliu de arșiță care afectează grav agricultura. În cadrul unei emisiuni la Exclusiv TV, președintele Parlamentului, Igor Grosu, a subliniat necesitatea de a pune întrebări esențiale legate de viitorul agriculturii în contextul schimbărilor climatice.

„Uitați-vă ce e afară. Eu nu țin minte ala situație. Trebuie să punem întrebări ce culturi ce fel de sisteme de irigare, mai eficiente să avem, trebuie să avem grijă de resursele noastre acvatice. Da foarte multe întrebări pe care toți și le pun, în privința situației climaterice,” a declarat Igor Grosu.

Arșița prelungită a determinat mulți agricultori să reevalueze culturile pe care le plantează. În acest context, se discută tot mai des despre trecerea la culturi rezistente la secetă, precum sorgul, nautul și diverse soiuri de leguminoase. Aceste plante nu numai că necesită mai puțină apă, dar oferă și beneficii nutriționale și economice semnificative.

O altă prioritate este implementarea unor sisteme de irigare moderne și eficiente. Irigarea prin picurare și utilizarea tehnologiilor de gestionare a apei sunt văzute ca soluții viabile pentru a maximiza utilizarea resurselor de apă disponibile. Aceste metode permit o distribuire mai precisă a apei, reducând astfel pierderile și asigurând o utilizare sustenabilă a resurselor acvatice.

Igor Grosu a subliniat importanța protejării resurselor de apă ale țării. „Trebuie să avem grijă de resursele noastre acvatice,” a adăugat el, subliniind necesitatea unui management integrat al apei care să includă atât protecția surselor de apă, cât și promovarea utilizării eficiente și sustenabile a acestora.

Astăzi, 14 iulie, au fost înregistrate 40 de grade în Chișinău, potrivit siteurilor meteo internaționale. Și mâine va fi o nouă zi de foc și ne așteaptă o săptămână toridă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Dec. 2025, 16:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Dec. 2025, 16:03 // Actual //  Ursu Victor

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a venit cu o reacție la declarațiile ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, privind situația transportului regulat de pasageri din Republica Moldova.

Potrivit APOTA, deși ministrul a recunoscut existența unei probleme majore – lipsa oricărui serviciu regulat de transport pentru populația din 347 de localități – folosirea acestei situații drept argument pentru elaborarea unui nou proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere este „un neadevăr”.

Asociația susține că ministrul ar omite deliberat cauzele reale ale crizei, care nu țin exclusiv de prevederile Codului transporturilor rutiere, ci și de „corupția din cadrul Agenția Națională Transport Auto (ANTA)”, precum și de incapacitatea Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) de a interveni prin instrumentele legale deja existente.

Totodată, APOTA afirmă că Vladimir Bolea a „uitat” să menționeze că unele prevederi ale Codului, care au favorizat actuala criză, au fost promovate chiar de MIDR în urmă cu doi ani și au fost dur criticate la acel moment de asociație, care a avertizat public asupra consecințelor negative.

În reacția sa, APOTA mai acuză ministerul că noua inițiativă de modificare a Codului transporturilor rutiere, la fel ca cea din 2023, ar contraveni Regulamentul UE nr. 1370, introducând restricții suplimentare privind modificarea rutelor regulate. Potrivit asociației, aceste restricții nu vor rezolva problema celor 347 de localități fără transport, ci se vor răsfrânge asupra rutelor existente, funcționale de zeci de ani.

APOTA susține că impactul acestor restricții nu a fost evaluat intenționat, întrucât scopul real al inițiativei ar fi „protejarea unor interese de grup ilegale”. În același context, asociația acuză ANTA că ar deschide noi rute regulate în favoarea unui transportator „protejat ani la rând de MIDR și ANTA”, fără legătură cu localitățile rămase fără transport.

Potrivit APOTA, noile curse ar fi, de fapt, „curse-clonă”, lansate cu aproximativ 15 minute înaintea unor rute istorice, cu scopul de a le scoate de pe piață.

În concluzie, APOTA afirmă că problemele reale ale populației și deficitul major de transport regulat sunt folosite de MIDR „ca ambalaj” pentru promovarea unor noi scheme, similare celor invocate anterior sub pretextul „fiscalizării” și „digitalizării”, în cazul proiectelor e-GPS și e-bilet.

Asociația subliniază că deficitul de transport din cele 347 de localități nu poate fi soluționat prin actuala inițiativă de modificare a Codului transporturilor rutiere și cere autorităților să renunțe la măsuri care ar afecta rutele existente, fără a rezolva problema de fond.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII