Petrolul rusesc protejat de asigurători occidentali, în ciuda barierelor de preț

09 Aug. 2024, 09:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Aug. 2024, 09:26 // Actual //  bani.md

Un grup de asigurători occidentali a asigurat acoperire pentru navele cisterne care transportă ţiţei rusesc, ceea ce a permis continuarea livrărilor de petrol după ce mulţi din sectorul comercial s-au retras de teamă să nu încalce regulile plafonului de preţ al G7, arată date de la comercianţi şi expeditori, transmite agenția Reuters.

Datele văzute de Reuters au arătat că cinci asigurători, inclusiv American Club, West of England din Luxemburg şi Gard din Norvegia, au oferit asigurare pentru 10 tancuri petroliere care au navigat din Rusia în Asia în acest an.

American Club şi West of England au oferit asigurare pentru două nave – Gioiosa şi Orion I – care au efectuat călătorii similare la începutul anului 2024.

Ambele nave au luat la bord ţiţei de la compania petrolieră rusă de stat Rosneft în Marea Baltică a Rusiei şi au navigat în China, au arătat datele.

American Club a spus că nava, care arborează pavilionul Panama, se află pe lista sa de acoperire. West nu a comentat despre tancuri petroliere specifice.

Gard din Norvegia, despre care datele au arătat că asigură o navă separată, a refuzat să comenteze, de asemenea.

Cele trei companii non-profit, care asigură navele împotriva poluării cu petrol, rănirilor şi pierderilor de vieţi omeneşti, spun că oferă un serviciu membrilor lor.

Amploarea serviciilor continue ale asigurătorilor occidentali pentru asigurarea anumitor tranzacţii petroliere ruseşti nu a fost făcută publică anterior, deoarece plafonul a fost impus în 2022, după războiul din Ucraina.

Plafonul, impus de Grupul celor Şapte naţiuni industrializate şi de aliaţii lor pentru a reduce capacitatea Moscovei de a finanţa războiul, permite asigurătorilor şi navelor occidentale să participe la comerţul cu petrol rusesc doar dacă petrolul este vândut sub 60 de dolari pe baril.

Mulţi dintre cei care au încetat să comercializeze astfel de mărfuri au spus că o fac pentru că nu puteau fi siguri de preţul petrolului transportat de navele pe care le asigurau.

Rusia, care a interzis firmelor sale să respecte plafonul de preţ, a vândut ţiţeiul său emblematic Urals în porturile baltice pentru o medie de 69,4 dolari pe baril. în acest an, cu mult peste limita de preţ, arată datele LSEG.

Asigurătorii şi proprietarii de nave nu sunt aşteptaţi să investigheze preţul. În schimb, agenţiile occidentale de aplicare, inclusiv Trezoreria SUA, solicită companiilor de asigurări să solicite aşa-numitele atestări de la părţile care cumpără şi vând ţiţeiul, că petrolul a fost vândut sub plafonul de preţ.

International Group (IG) of P&I Clubs – care oferă asigurări pentru 90% din flota mondială – a declarat în aprilie că procesul de atestare a fost viciat şi riscă să-şi expună membrii la încălcări ale plafonului de preţ. IG nu a răspuns unei solicitări de comentarii cu privire la riscuri.

Asigurătorii identificaţi de Reuters au declarat separat că se bazează pe scrisorile de atestare de la participanţii la tranzacţii că toate lucrările sunt legale şi respectă sancţiunile occidentale.

Reuters nu a putut contacta niciuna dintre părţi, deoarece acestea nu au fost numite din cauza confidenţialităţii comerciale.

American Club, membru al IG, a declarat că nu a avut acces direct la informaţii despre preţ atunci când a furnizat asigurare pentru tancul Gioiosa. Gard a spus că se bazează pe atestarea plafonului de preţ şi că verifică, de asemenea, surse suplimentare de date şi informaţii.

Ambele companii au adresat întrebări suplimentare privind plafonul către IG.

Ceilalţi furnizori de asigurări pentru petrolul rusesc au inclus Maritime Mutual din Noua Zeelandă şi membrul IG London P&I Club, a arătat cercetarea Reuters bazată pe datele de transport şi tranzacţionare.

Maritime Mutual şi London P&I nu au răspuns la o solicitare de comentarii cu privire la riscurile potenţiale. Cu toate acestea, Maritime Mutual, care nu face parte din grupul IG, a furnizat Reuters o copie a poliţei sale de asigurare petrolieră din Rusia şi o copie în alb a unei scrisori de atestare care afirmă că acoperirea va fi retrasă dacă un transport încalcă limita de preţ.

Scrisoarea cere unei companii care solicită asigurare – de obicei un navlositor sau un expeditor – să-i spună asigurătorului numele navei, portul acesteia şi data încărcării şi descărcarii.

Acesta solicită navlositorului să ateste că transportul este în conformitate cu plafonul de preţ, dar nu necesită includerea preţului plătit oriunde în atestare.

West a mai spus pentru Reuters că regimul de plafonare a preţurilor tratează proprietarii de nave şi asigurătorii ca participanţi indirecţi la tranzacţii, cunoscut sub numele de nivelul trei, prin urmare nu sunt obligaţi să verifice preţurile.

Navlositorul/comerciantul nu va oferi niciodată acele informaţii (de preţ) şi nu va da marjele lor”, a declarat luna trecută Tony Paulson, şeful pentru Asia şi director corporativ al West, pentru un podcast Lloyd’s List.

Gard, West P&I, American Club au spus că vor încheia coperta dacă ar apărea informaţii că atestarea este inexactă şi preţul este peste plafon.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Ian. 2025, 17:10
 // Categoria: Uncategorized // Autor:  bani.md
14 Ian. 2025, 17:10 // Uncategorized //  bani.md

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) a organizat prima ședință din acest an în format de dialog public-privat, dedicată măsurilor de suport pentru antreprenori în contextul situației energetice. Acest eveniment, desfășurat pe platforma Dialogului Pro-Industrie al CCI a RM, vine să răspundă celor mai actuale provocări pentru mediul de afaceri, și a avut ca scop prezentarea măsurilor de sprijin din partea statutului în contextul situației energetice.

Președintele CCI a RM, Sergiu Harea, a menționat că, în urma numeroaselor solicitări din partea companiilor, Camera a inițiat, începând cu 1 ianuarie, mai multe discuții cu cabinetul  prim-ministrului și a  prezentat o serie de propuneri concrete pentru sprijinirea sectoarelor afectate, precum industria alimentară și de procesare, industria ușoară și industriile orientate spre export.

În cadrul ședinței Dumitru Alaiba, viceprim-ministru, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării precum și Viorel Garaz, secretar de stat în cadrul aceluiași minister, au prezentat antreprenorilor măsurile de sprijin oferite de stat în contextul situației energetice.

Astfel, peste 170 de antreprenori din toate regiunile țării, conectați online și prezenți fizic la ședință, au fost informați despre programul de compensații la energia electrică destinat agenților economici.

Acest program prevede compensarea a până la 50% din creșterea tarifului la energia electrică pentru o perioadă de 3 până la 6 luni, în funcție de resursele disponibile și necesități. Potrivit Viceprim-ministrului Dumitru Alaiba, sprijinul va fi acordat pentru aproximativ 10.000 de companii, în special celor din sectoarele de producție a alimentelor, cum ar fi laptele, carnea, ouăle și pâinea. Totodată, programul va fi extins către alte industrii esențiale, precum producția de încălțăminte, îmbrăcăminte, mobilă și componente electrice.

Acele sectoare care creează locuri de muncă și oferă oamenilor o sursă de trai aici, acasă, trebuie să fie capabile să concureze nu doar pe piața internă, ci și pe cea externă, menținându-și competitivitatea. Din acest motiv, este esențial să vă sprijinim în procesul de adaptare. În ultima perioadă, asistăm la o reconfigurare a economiei, iar noi lucrăm treptat pentru a o alinia regulilor de joc recunoscute și acceptate la nivel global. Pentru a susține antreprenorii noștri, vom lansa acest mecanism de compensare a costurilor cu energia electrică pentru următoarea perioadă de 3-6 luni”, a declarat Viceprim-ministrul Dumitru Alaiba.

De asemenea în cadrul sedintei Viorel Garaz, secretar de stat Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării  a  prezentat primul mecanism de ajutor de stat dedicat investițiilor, care include:

  • Schema de ajutor de stat regional pentru investiții realizate în Republica Moldova;
  • Schema de ajutor de stat regional pentru întreprinderile din zonele economice libere.

Prin acest program, antreprenorii vor beneficia de restituirea a până la 60% din investițiile realizate pentru extinderea și dezvoltarea afacerilor, dintre care:

  • 25% reprezintă granturi nerambursabile;
  • 75% reprezintă scutiri de 50% la impozitul pe venit.

Președintele CCI a RM, Sergiu Harea, a încurajat antreprenorii să investească în eficiența energetică, subliniind importanța programului EUREM, organizat anual din 2011 în colaborare cu Camera de Comerț din Potsdam (Germania). Acest program de instruire standardizat în domeniul eficienței energetice face parte din rețeaua europeană pentru managerii energetici.

Pe parcursul discuțiilor, participanții au adresat întrebări relevante despre implementarea măsurilor de sprijin și au venit cu propuneri concrete pentru a reduce impactul negativ asupra producătorilor.

Această ședință subliniază angajamentul CCI a RM de a facilita un dialog deschis și constructiv între autorități și mediul de afaceri. În 2025, Camera de Comerț planifică organizarea mai multor evenimente de informare și promovare a producătorilor autohtoni, pentru a susține dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova.

Această sesiune face parte din campania de informare desfășurată de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, în cadrul proiectului „Moldova ASSIST: Îmbunătățirea accesului la servicii publice de calitate și a coeziunii sociale”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de People in Need Moldova.

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală