Amendă de 21 mili de lei pentru două firme conectate la Șor și Plahotniuc, după demolarea conacului Rîșcanu-Derojinschi

28 Aug. 2024, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Aug. 2024, 12:30 // Actual //  bani.md

Exfactor Grup și Universal Proiect au fost amendate cu 21,3 milioane de lei pentru demolarea conacului Rîșcanu-Derojinschi din centrul Chișinăului, a anunțat ministrul Culturii, Sergiu Prodan. Conform ministrului, această sancțiune are rolul de a descuraja distrugerea patrimoniului cultural și va constitui un precedent pentru alte companii.

„Amendarea va fi un exemplu pentru a preveni distrugerea patrimoniului cultural. Nu vor mai exista simulări pentru restaurarea acestuia,” a declarat Prodan.

În loc să restaureze monumentul, companiile au demolat clădirea și au construit un bloc cu 12 etaje. În 2022, Agenția pentru Inspectarea Monumentelor a sesizat demolarea ilegală, ceea ce a dus la deschiderea unei cauze penale. În ciuda unei autorizații inițiale pentru restaurare, s-au ridicat 6 etaje suplimentare, fără avizul Ministerului Culturii.

Ministerul Culturii este în prezent în proces de recuperare a prejudiciului adus și va înceta dreptul de superficie al terenului pe care se află noua construcție.

Conacul, situat pe str. București 62 (Pârcălab 37), a fost vândut de stat în 2009 pentru 3,3 milioane de lei, deși tranzacția a fost deghizată sub formă de contract de vânzare-cumpărare. Ulterior, drepturile asupra bunurilor imobile au fost împărțite între Universal Proiect, Ministerul Culturii și Exfactor Grup SRL. Exfactor Grup ( a benefiat de contracte semnate cu companii afiliate, deținute sau administrate de Ilan Șor sau Vladimir Plahoniuc n.a), fondată de Vladimir Tonu, este cunoscută pentru lucrările sale de modernizare a Aeroportului Internațional Chișinău, gestionat anterior de Avia Invest, controlată de Ilan Șor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală