A crescut numărul utilizatorilor de Internet mobil în baza 4G. A depășit rata de 90%

18 Iun. 2021, 12:50
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
18 Iun. 2021, 12:50 // Actual //  MD Bani

Datele statistice privind evoluția pieței serviciilor de telefonie mobilă, procesate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că în primul trimestru al anului 2021, numărul utilizatorilor de Internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G și acces dedicat) a crescut, față de sfârșitul anului trecut, cu 0,6% și a depășit cifra de 2 mil. 386 mii, iar rata de penetrare a acestor servicii, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a ajuns la 90,4%.

Astfel, potrivit datelor prezentate ANRCETI de către cei trei furnizori de reţele şi servicii de comunicaţii mobile (Orange Moldova, Moldcell şi Moldtelecom – Unite), cel mai mare ritm de creștere a fost înregistrat de către utilizatorii de Internet mobil în baza tehnologiei 4G, numărul cărora a crescut cu 4,3% și a totalizat circa 1 mil. 722 mii, în timp ce, numărul utilizatorilor de Internet mobil dedicat s-a diminuat cu 6% și a alcătuit 182,9 mii.

De asemenea, în primul trimestru al anului 2021, traficul total de Internet mobil în bandă largă a crescut cu 33,3%, comparativ cu trimestrul I al anului 2020, însumând 44,6 milioane GB. Utilizatorii de Internet mobil prin intermediul smartphone-urilor au generat un trafic de 26,6 milioane GB (în creștere cu 59%), iar traficul generat de cei care au utilizat accesul dedicat la Internet mobil a sporit cu 7,5% și a alcătuit 17,9 milioane GB. În primele trei luni ale anului curent, un utilizator care a accesat Internetul mobil de pe smartphone a generat în medie un trafic lunar (AUPU) de 4,1 GB, iar un utilizator care a folosit accesul dedicat la Internet – un AUPU de 31,7 GB.

Datorită creșterii traficului generat de utilizatorii de internet mobil a crescut și volumul total al vânzărilor de servicii de acces la Internet mobil în bandă largă față de primul trimestru al anului 2020, cu 1,8% și a însumat circa 304 milioane de lei. În consecință, venitul mediu lunar (ARPU) per utilizator de Internet mobil prin acces dedicat a crescut cu 7,7% și a însumat 94,3 lei, iar ARPU per utilizator de Internet prin intermediul smartphone-ului a înregistrat o majorare de 1,3%, alcătuind 38,1 lei.

La finalul primului trimestru al anului 2021, cotele de piață ale celor trei furnizori de servicii de acces la Internet mobil în bandă largă, în funcţie de cifra de afaceri, au fost următoarele: Orange Moldova a avut o cotă de piață de 60,9%,  Moldcell – de 32% şi Moldtelecom – de 7,1%.

Realitatea Live

25 Nov. 2025, 17:26
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
25 Nov. 2025, 17:26 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Compania petrolieră națională a Kazahstanului, KazMunayGas (KMG), a anunțat astăzi că, „cel puțin pentru moment”, nu se discută vânzarea Grupului Rompetrol, inclusiv Rompetrol Moldova, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața produselor petroliere din Republica Moldova.

Reacția oficială vine după ce, în ultimele zile, în presă au apărut informații privind o posibilă vânzare parțială, în perioada 2026–2027, a KMG International NV (KMGI), subsidiara deținută integral de KazMunayGas, în cadrul unei licitații care ar permite investitorilor să cumpere până la 50% din holding.

Într-un mesaj transmis presei, KMG a precizat că elaborarea unui plan complex de privatizare este „o practică obișnuită” și nu înseamnă automat luarea unei decizii de vânzare. „Este un proces standard și de lungă durată, în cadrul căruia sunt luați în considerare numeroși factori. În ceea ce privește KMGI, compania își desfășoară activitatea în mod normal, atingând indicatorii de producție și financiari. În acest sens, declarăm că în prezent nu se ia nicio decizie cu privire la privatizarea KMGI”, a transmis KazMunayGas.

Informațiile inițiale privind o potențială vânzare parțială au fost publicate de site-ul caliber.az și preluate ulterior de presa internațională, menționând că Agenția pentru Protecția și Dezvoltarea Concurenței din Kazahstan ar fi confirmat procedura de licitație deschisă în două etape. Tranzacția ar avea ca scop atragerea unui partener strategic, KMGI fiind formată din 28 de companii din România, Elveția, Bulgaria, Georgia, Republica Moldova, Turcia și Kazahstan. Grupul operează două rafinării în România – Petromidia și Vega –, un complex petrochimic, terminale și o rețea de aproximativ 1 400 de benzinării sub marca Rompetrol.

Potrivit sursei citate, o eventuală tranzacție ar face parte din strategia mai largă a KazMunayGas de modernizare operațională și atragere de investiții, menținând totodată o poziție solidă în piața energetică internațională.

În Republica Moldova, Rompetrol este unul dintre principalii jucători ai pieței carburanților, cu o rețea de 97 de stații și o cotă totală estimată de circa 44%. În raportul oficial pentru anul 2024, compania indică o cotă totală de 38,3%, dintre care segmentul vânzărilor cu amănuntul reprezintă 28,4%.

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII