Aderarea la UE a provocat declinul şantierelor navale din Polonia şi Croaţia. Unele s-au reorientat şi au succes

09 Iun. 2024, 09:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Iun. 2024, 09:44 // Actual //  bani.md

Polonia și Croația, cu deschidere largă la Marea Baltică și respectiv la Marea Adriatică, au fost, înainte de liberalizarea economiilor, etaloane ale industriei construcției și reparației de vapoare nu doar în regiune, ci și în Europa. Puternic subvenționate de stat, pentru că erau mari angajatori, șantierele navale au fost sacrificate pentru ca aceste țări să poată intra în Uniunea Europeană, unde domnește principiul concurenței loiale. Sacrificiile au venit sub forma privatizărilor sau falimentelor. Industria nu și-a mai revenit niciodată la gloria din perioada comunistă, dar supraviețuiește. În Croația problemele sunt încă mari.

În Polonia, șantierele navale par să-și fi găsit un rol în noua economie. Sectorul luxului și cel militar le aduc comenzi, iar angajatorii polonezi se plâng că nu găsesc suficienți oameni pe care să-i angajeze. „Industria construcției de vapoare din Polonia – o poveste de succes“, sună titlul unei analize mai vechi. În timp ce alte industrii se confruntă cu reducerea comenzilor, cartea de comenzi a șantierelor poloneze este descrisă ca fiind „cea mai sănătoasă din lume“ de către Lloyd’s Register of Shipping. Circa 60.000 de oameni lucrează pe șantierele navale ale Poloniei, rezultat al unor reduceri foarte mici de personal, care nu au venit ușor.

Polonia, puternic îndatorată către Vest, nu a avut niciodată opțiunea de a-și susține șantierele prin subvenționare masivă, fiind nevoită să iasă pe piețele internaționale și să-și vândă produsele. Uniunea Șantierelor Navale Poloneze exportă aproape 90% din vapoarele construite, iar industria a reușit să se mențină competitivă pe plan global, chiar dacă cota de piață a scăzut de la 2,6% în 2000 la 0,1% în 2020. Șantierul de reparații Remontowa din Gdansk, cel mai mare de acest gen din Europa, este un exemplu de succes în diversificarea activității.

În Croația, șantierele navale se confruntă încă cu probleme majore. În 2012, guvernul promitea soluționarea situației șantierelor înainte de aderarea la UE, dar privatizările și restructurările au fost dificile. Șantiere precum 3. Maj, Brodotrogir, Brodosplit și Uljanik au trecut prin falimente și greutăți financiare. În 2019, Uljanik a fost forțat să intre în faliment, iar de atunci, situația a rămas precară.

Cu toate acestea, industria croată de construcții de vapoare încă există, specializându-se pe vase de nișă, precum vapoarele de croazieră polară și iahturi. Brodosplit, de exemplu, construiește o navă de croazieră rezidențială, MV Narrative, care va îmbina luxul cu responsabilitatea față de mediu. Industria constructoare de vapoare a Croației reprezintă 2% din PIB-ul țării, comparativ cu 20% cât contribuie turismul, cea mai mare cotă din UE.

Ambele țări au reușit, în moduri diferite, să mențină vie o industrie esențială pentru economiile lor, adaptându-se la noile condiții economice impuse de Uniunea Europeană și piețele internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

12 Feb. 2025, 11:09
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
12 Feb. 2025, 11:09 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul nu se implică în tranzacționarea gazului și nu validează tranzacții, ci doar asigură livrarea acestuia în conformitate cu legislația națională, a declarat premierul Dorin Recean.

„Guvernul nu aranjează vreo tranzacție. Oferta noastră este clară: cei din stânga Nistrului trebuie să accepte sprijinul Uniunii Europene, care vine cu condiții clare. În acest moment, însă, nu li s-a permis să accepte oferta, iar guvernul se ocupă doar de aspectele logistice legate de livrarea gazului, pentru a preveni situațiile de criză, cum ar fi lipsa energiei electrice sau a utilităților de bază”, a declarat premierul.

În acest context, Recean a menționat o premieră în domeniul livrărilor de gaze, subliniind faptul că Moldova Gaz a achiziționat gaze pentru Tiraspol din fonduri provenite din stânga Nistrului, într-o tranzacție efectuată pe Bursa Română de Mărfuri (BRM), fiind plătite toate taxele, inclusiv TVA. Acesta a subliniat necesitatea trecerii la relații de piață și la prețuri de piață, în special pentru consumatorii industriali, dar și pentru cetățenii din stânga Nistrului.

„Este esențial ca regiunea transnistreană să facă o transformare radicală în ceea ce privește relațiile economice, iar guvernul, alături de Uniunea Europeană, oferă sprijinul necesar. Totuși, acest sprijin vine cu condiționalități, iar guvernul va continua să insiste asupra respectării acestor condiții”, a mai spus Recean.

Premierul a subliniat că, în cazul în care oferta guvernului și a Uniunii Europene nu va fi acceptată, guvernul va continua să asigure livrările de gaze, fără a adăuga noi condiții, dar cu respectarea legislației naționale și internaționale. Recean a subliniat că acțiunile guvernului nu sunt motivate de emoții, ci de necesitatea de a proteja viața și bunăstarea cetățenilor din stânga Nistrului, care riscă să rămână fără energie în plin sezon rece.

„Este important să ajutăm oamenii, familiile, copiii și bătrânii care ar putea să înghețe sau să rămână fără lumină și apă. Guvernul trebuie să acționeze în mod responsabil, iar acest lucru înseamnă asigurarea livrărilor de gaze și respectarea condițiilor impuse de Uniunea Europeană”, a încheiat premierul.

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală