Alertă pe piața gazelor: prețurile ating cel mai înalt nivel din februarie 2023. Motiv de scumpire și în Moldova?

11 Feb. 2025, 10:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
11 Feb. 2025, 10:24 // Actual //  Ursu Victor

Luni, prețurile gazelor naturale din Europa au atins cel mai mare nivel din ultimii doi ani, pe fondul scăderii temperaturilor, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a cererii și la accelerarea extragerii gazului din depozitele regionale, deja aproape goale. Contractele futures pe piața europeană TTF din Amsterdam au crescut cu 4,5%, ajungând la 58,50 euro pe megawat-oră, cel mai mare nivel din februarie 2023. În Marea Britanie, prețul contractului pentru luna următoare a crescut cu o valoare similară, atingând 142,20 penny pe term (4,5 penny pe kilowatt-oră), ceea ce reprezintă, de asemenea, un maxim de doi ani.

Se așteaptă ca un val prelungit de frig în Europa de Nord-Vest să conducă la o creștere suplimentară a cererii de încălzire, accelerând extragerea gazului din depozitele europene, care deja sunt la cele mai scăzute niveluri pentru această perioadă a anului, de la criza energetică din 2022.

Începând cu conflictul dintre Rusia și Ucraina, Europa a înlocuit aprovizionările cu gaze naturale din Rusia prin conducte cu importuri de gaz natural lichefiat (GNL) din alte părți ale lumii. În 2022, importul de GNL a reprezentat aproximativ 34% din consumul de gaz al Europei, comparativ cu 20% în 2021.

Deși depozitele europene au fost umplute la începutul iernii, țările au fost nevoite să utilizeze aceste rezerve mult mai rapid decât în anii anteriori, din cauza frigului și a unei competiții mai mari pentru GNL din Asia.

La mijlocul lunii decembrie, volumul de gaz din depozitele Europei a scăzut cu aproximativ 19% față de sfârșitul lunii septembrie, când sezonul de umplere al depozitelor de gaze se încheie, conform datelor Gas Infrastructure Europe. În comparație, în ultimii doi ani, scăderea era mai puțin semnificativă în această perioadă.

Analiștii susțin că depozitele europene sunt acum umplute doar în proporție de 49%, comparativ cu 67% în aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, livrările de gaze rusești prin Ucraina, care constituiau aproximativ 5% din importurile de gaz ale Europei, s-au oprit la începutul anului, lăsând piața gazelor din Europa „și mai vulnerabilă”, a afirmat Natasha Fielding, șefă a departamentului de formare a prețurilor pe piața gazelor din Europa la compania Argus.

„Acest lucru înseamnă că schimbările de temperatură pot influența semnificativ prețurile, întrucât traderii iau în calcul o presiune suplimentară asupra depozitelor subterane”, a explicat ea.

Prognozele arată că se vor înregistra perioade simultane de frig în întreaga Europă și în Asia de Nord-Est la sfârșitul acestei săptămâni, ceea ce va duce la o competiție și mai acerbă pentru livrările de GNL. Piața GNL se pregătește pentru noi schimbări, după ce China a anunțat impunerea unei taxe de 15% pe importurile de GNL din SUA, ca răspuns la o taxă de 10% impusă de președintele Donald Trump asupra tuturor produselor chinezești importate în SUA.

Fielding a subliniat că războiul comercial în curs va duce la reorganizarea fluxurilor comerciale și că se preconizează că cumpărătorii din China vor vinde GNL-ul american deja contractat pe alte piețe, însă acest lucru nu va afecta livrările către Europa.

„Europa atrage acum în mod sigur majoritatea transporturilor de GNL american, indiferent de tarifele pe GNL-ul importat din SUA în China”, a mai declarat Fielding.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Feb. 2025, 15:17
 // Categoria: Uncategorized // Autor:  bani.md
11 Feb. 2025, 15:17 // Uncategorized //  bani.md

Dmitri Torner, om de afaceri: Fără reforme radicale, Moldova nu are nicio șansă la un viitor decent

Dmitri Torner, om de afaceri: Nu vom putea vorbi despre o adevărată dezvoltare economică în Moldova până nu punem lucrurile în ordine în proprietatea care este administrată de stat

Dmitri Torner, om de afaceri – despre perspectivele R. Moldova: În scurt timp vor apărea condiţiile necesare care ne vor permite să vorbim în termeni mai concreţi despre atragerea potențialilor investitori

Omul de afaceri Dmitri Torner, expert, filantrop, consideră că, fără reforme radicale, Republica Moldova nu are nici o șansă la un viitor decent. Într-un interviu acordat jurnalistului Boris Harea de la portalul www.telex.md, Torner a precizat că este necesară o nouă lege a „ghilotinei”.

„Astăzi, spre deosebire de situația de acum aproape douăzeci de ani, nu avem o idee generală clară despre care este cadrul de reglementare al activității antreprenoriale în Moldova. Avem doar o viziune fragmentară în diverse domenii. Orice agent economic serios poate judeca ceva doar din punctul de vedere al zonei în care îşi desfăşoară activitatea. Același lucru este valabil și pentru agențiile guvernamentale: fiecare dintre ele cunoaște situația doar în zona pe care o administrează. Acesta este motivul pentru care se sugerează o abordare similară cu cea avută în urmă cu aproape 20 de ani”, consideră Torner.

Referitor la inițiativa sa privind amnistia capitalurilor, Torner spune că autoritățile ar trebui să o ia în calcul ca o posibilă soluție la situația destul de dificilă în care se află țara.

„Vedem eforturile autorităților de a acoperi deficitul bugetar uriaș și de a face faţă datoriei de stat. Și în timp ce căutăm căi alternative, de ce să nu luăm în considerare posibilitatea unei noi amnistii a capitalurilor. Cel puțin, merită să se facă o analiză profesionistă pe această temă și, dacă în prim plan vor ieşi mai multe aspecte pozitive decât negative, de ce să nu fie folosit și acest mecanism”, susține el.

În același interviu, el s-a referit și la faptul că, statul trebuie să decidă dacă este un jucător activ în activitatea economică sau un arbitru.

„Până când statul nu își va defini clar locul și rolul în acest sens, nu se va putea de vorbit despre dezvoltarea reală a economiei și a țării în ansamblu. Procesul pe scară largă de deetatizare, care a început aproape imediat după prăbușirea URSS, nu a fost finalizat până în prezent. Drept urmare, peste 100 de întreprinderi au rămas în proprietatea statului, dintre care unele au devenit o povară reală, fiind neprofitabile. Statul deține proprietăți într-o mare varietate de domenii economice – de la sanatorii și stațiuni de sănătate până la tipografii. În mod normal, doar întreprinderile strategice ar trebui să rămână de stat – de exemplu, Căile Ferate din Moldova sau compania de management al spațiului aerian – MOLDATSA. În rest, statul trebuie să se retragă de pe piețele care se pot dezvolta armonios în conformitate cu regulile economiei de piață și fără participarea statului”, consideră el.

Omul de afaceri mai afirmă că, acum nu este momentul cel mai potrivit pentru a atrage investitori care ar putea privatiza sau preia în concesiune anumite întreprinderi, dar asta nu înseamnă că procesul despre care am vorbit mai sus nu trebuie început. „Lucrurile avansează încetul cu încetul și sunt sigur că în scurt timp vor apărea condiţiile necesare care ne vor permite să vorbim în termeni mai concreţi despre atragerea potențialilor investitori. Dar până atunci trebuie să ne facem temele. Părerea mea personală este că nu vom putea vorbi despre o adevărată dezvoltare economică în Moldova până nu punem lucrurile în ordine în proprietatea care este administrată de stat, sau mai exact: întreprinderile de stat, întreprinderile cu capital de stat și terenurile proprietate a statului. Fără reforme radicale, Moldova nu are nici o șansă la un viitor decent. Când vom înţelege acest lucru și vom lua măsurile ce se impun, vor apărea premise reale pentru dezvoltarea țării”, conchide expertul.

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală