Traficul maritim din Golful Persic se confruntă este blocat, după ce Iranul a amenințat că va închide Strâmtoarea Ormuz – arteră strategică prin care trece aproximativ 20% din exporturile mondiale de petrol și gaze. Potrivit agenției S&P Global, în zonă s-a format un „ambuteiaj maritim” cu aproape o mie de nave, în timp ce sistemele GPS sunt grav perturbate, ceea ce ar putea duce la coliziuni.
Companiile de transport maritim au fost nevoite să limiteze tranzitul prin strâmtoare doar la orele de zi, renunțând la operațiunile de 24 de ore. Un reprezentant al unei companii de transport petrolier a declarat că „problema nu este doar amenințarea unui atac, ci logistica însăși a devenit aproape imposibilă”.
Tot mai multe nave își pierd semnalul GPS din cauza bruiajului, ceea ce face imposibilă localizarea precisă și menținerea legăturii cu echipajele. Experții avertizează că, în ciuda lipsei unor atacuri directe, probabilitatea coliziunilor este extrem de ridicată, în special în contextul unui posibil pericol din partea minelor maritime.
Situația tensionată a dus deja la o explozie a tarifelor de transport maritim. Potrivit Platts, la 20 iunie, tarifele pentru superpetrolierele VLCC pe ruta Golful Persic–China au crescut la w80, de la w48 cu o săptămână în urmă. Creșteri similare au fost înregistrate și pe rutele către Asia de Nord, unde prețurile au atins cele mai ridicate niveluri din acest an.
Instabilitatea a fost generată de recenta aprobare în Parlamentul iranian a unei rezoluții ce solicită închiderea Strâmtorii Ormuz ca reacție la bombardamentele americane asupra unor instalații nucleare iraniene. Decizia finală va fi luată de Consiliul Suprem de Securitate Națională, condus de ayatollahul Ali Khamenei.
Strâmtoarea Ormuz are o lățime de doar 33 km în cel mai îngust punct și este esențială pentru exporturile de petrol din țările OPEC – Iran, Irak, Kuweit, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită. Deși ultimele două au dezvoltat rute alternative prin conducte, cea mai mare parte a exportului rămâne dependentă de acest coridor maritim.
Qatar, unul dintre liderii globali în exportul de gaz natural lichefiat, trimite aproape întreaga producție prin Ormuz. Securitatea în zonă este asigurată de Flota a 5-a a SUA, staționată în Bahrain.
În pofida creșterii masive a producției de hidrocarburi în SUA în ultimele două decenii, Asia rămâne principala piață de desfacere pentru petrolul din Orientul Mijlociu, spre deosebire de anii ’70, când cererea era dominată de statele occidentale.