Andrei Spânu despre tariful la gaz: Pentru aprilie nu se va schimba, ulterior însă ar putea crește

08 Apr. 2022, 09:22
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
08 Apr. 2022, 09:22 // Slider //  MD Bani

Problemele din sectorul energetic, dar și soluțiile în domeniu, au fost obiectul discuțiilor la emisiunea Punctul pe azi de la TVR Moldova cu vicepremierul, ministru al infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, scrie Realitatea.md.

Recent la Berlin unde a avut loc lansarea Platformei de Sprijin pentru Moldova s-au discutat și soluții energetice pentru țara noastră. Potrivit vicepremierului, la Berlin au fost discutate proiecte de eficiență energetică pentru Moldova în valoare de 700-800 de milioane de dolari precum și proiectul Casa verde în valoare de 100 de milioane de dolari, ce prevede subvenționarea financiară a populației de a-și achiziționa panouri fotovoltaice, dar și alte aspecte energetice.  Acestea urmează ulterior a fi implementate pe parcurs. Scopul acestor proiecte este de a utiliza cât mai rațional resursele energetice și de a spori astfel eficiența energetică a țării, a spus Andrei Spînu.

În contextul inițierii de către UE a unei platforme comune de negocieri a țărilor UE a prețului la gazele naturale și posibilitatea participării și Republicii Moldova la ea, Andrei Spânu a declarat că astfel puterea noastră de negociere va crește.

„Odată accesând această platformă, Moldova nu va mai negocia singură, ori până acuma am fost nevoiți să negociem unu la unu (Republica Moldova-Gazprom), și în acest sens capacitatea, puterea noastră de negociere este mică. Și asta a înțeles UE că este mult mai convenabil să negociezi ca întreaga UE decât să negocieze fiecare țară  în parte, pentru că puterea de negociere crește. Și noi salutăm acest mesaj al UE, care permite și unei țări non-UE să poată beneficia de acest mecanism.” – a menționat Spînu.

În continuare, vicepremierul s-a referit la modificările aduse de Parlament astăzi la Legea gazelor, care prevede asigurarea securității energetice. Potrivit lui noile modificări aduc două lucruri importante în domeniu: rezerva de stat a gazelor și pachetul energetic III.

„Prima: noi vom fi obligați să construim o rezervă de stat a gazelor în perioada de vară pentru minim două luni de iarnă, asta ar însemna peste 300 de milioane metri cubi de gaz. Și acolo sunt două mecanisme una care obligă ca furnizorii de gaze să facă timp de patru ani aceste rezerve și alta care oferă și statului posibilitatea de a-și face rezerve. Și astfel Moldova va fi prima țară din Europa care își pune obligația de stat de a-și face rezerve.

Al doilea element important este pachetul III energetic, în acest sens în noua lege a gazelor se face claritate cum se ajunge la separarea operatorului de transport de celelalte operațiuni pe piața gazelor, astfel ca cel devreme în vreo 14 luni să avem această separare realizată.”

Un alt subiect discutat a fost posibilitatea și perspectivele achiziționării de gaze naturale de la Azerbaidjan. Lucrurile urmează să evolueze în următoarele luni.

„Discuțiile sunt foarte avansate și noi am ajuns să discutăm chestiuni foarte concrete. Trebuie să menționăm că Azerbaijanul este în discuție și cu UE, inclusiv România, și cred că vom avea o soluție la pachet în acest sens în contextul platformei comune de achiziție a UE. Rute de a aduce gaz din Azerbaidjan sunt, prin coridorul sudic, dar mai sunt ajustări precum interconectorul dintre Bulgaria și Grecia care urmează a fi finalizat la sfârșitul lui iunie. Deci vom observa cum evoluează lucrurile în următoarele luni. Referitor la preț încă nu s-a discutat.”

Următoarea temă abordată a fost auditul de la Moldova Gaz care nu se reușește de a fi efectuat până la 1 mai, astfel că rezilierea contractului poate fi foarte probabilă, însă Andrei Spînu spune că nu știe cum se va comporta partea rusă în acest sens și că suntem pregătiți pentru toate scenariile, oricum gaz va fi, problema rămâne prețul.

„Principala provocare pentru guvern acum este prețul gazelor, pentru că la nivel de livrări de gaze de la cine putem cumpăra, noi ne-am făcut treaba. Incertitudinea în care ne aflăm este foarte mare, iar noi încercăm să găsim cea mai ieftină soluție pentru achiziționarea gazului  pentru perioadele următoare, respectiv nu este îngrijorare mare dacă vom avea sau nu gaz, la fel și electricitate. Ce contează însă e să găsim cele mai bune condiții și acest proces este extrem, extrem de complicat, tocmai din motivul că avem război în Ucraina și avem o situație atipică când pe bursă prețul la gazele naturale după încheierea sezonului de încălzire e mai mare decât pe perioada iernii.” a subliniat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

În acest context, vicepremierul a menționat că tariful la gazele naturale pentru luna aprilie nu va crește, dar pentru lunile următoare urmează să vedem la ce preț vom reuși să achiziționăm gaz.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală