ANRE – roșie de furie! Agenția se păruiește cu Slusari ca la Stalingrad și îi demolează acuzațiile

13 Iun. 2022, 14:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Iun. 2022, 14:56 // Actual //  bani.md

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) vine cu unele clarificări de ordin tehnic privind prețul de referință la petrol și mecanismele de stabilire a prețurilor la carburanți atât la nivel internațional, cât și local pentru a exclude orice interpretare eronată a informațiilor sau o manipulare a acestora. Asta după ce ieri, 12 iunie, președintele Asociației Fermierilor, Alexandru Slusari declara de stabilirea incorectă a prețurilor la carburanți.

Ce spune ANRE

Prețul pentru produsele petroliere derivate (de ex: benzina și motorina) este corelat cu cotațiile stabilite zilnic de către compania americană S&P Global Platts, în baza metodologiei Platts. Conform aceste metodologii, în fiecare zi lucrătoare, cumpătătorii și vânzătorii de produse petroliere își plasează prețul de cerere și ofertă pe platforma electronică Platts „Market on close” (MOC). Prețul per tonă la benzină sau motorină se stabilește la 16:30 ora Londrei (18:30 Chișinău) în baza celui mai tranzacționat preț per tonă înregistrat în acea zi.

În cursul unei zile de trading pe platforma Platts (MOC) prețul la o tonă de benzină sau motorină variază în funcție de mai mulți factori, cum ar fi: fluctuația prețului de petrol la bursele internaționale, cererea și oferta produselor petroliere, noutățile de ordin economic și geopolitic, disponibilitatea stocurilor de petrol sau produse petroliere în anumite regiuni etc. Tranzacțiile sunt separate după principiul geografic, astfel încât prețurile stabilite de către Platts să reflecte situația exactă dintr-o regiune anumită.

Prețul per tonă stabilit de către S&P Global Platts este publicat și transmis abonaților săi (companiilor de producere, traderilor, brokerilor, rafinăriilor, importatorilor etc.) după finalizarea tranzacțiilor pe platforma Platts MOC. Acest preț (cotație) este folosit de către participanții profesioniști ai pieței pentru stabilirea prețului de vânzare a unei tone de benzină sau motorină. De cele mai multe ori, în special in zona Europei de Sud – Est, modelul utilizat ca bază în tranzacții este media aritmetică a cotațiilor pentru ultimele 2 săptămâni.

Metodologia de calcul a ANRE folosește anume valoarea medie a cotațiilor medii Platts pentru 14 zile anterioare corelată la cursul de schimb leu/dolar, la care se adaugă acciza, taxa pe valoare adăugată (TVA) și marja comercială specifică (stabilită semestrial de ANRE). Astfel, metoda de stabilire a prețului de către ANRE, exact ca și prețurile stabilite de către companii în cadrul tranzacțiilor internaționale, permite ca efectul unei creșteri sau scăderi a prețurilor produs într-o zi exactă să fie amortizat print-o valoare medie. Prin urmare, orice cădere sau creștere a prețului pe piețele internaționale, nu are un efect imediat la pompele stațiilor de alimentare din Republica Moldova, ci este atenuat de valoarea mediei și resimțită abia peste câteva zile.

În prezent, din cauza schimbărilor ce au loc pe piața mondială a carburanților, corelarea dintre cotațiile petrolul „Brent” și cotațiile Platts pentru produsele derivate din acesta (benzina și motorina), au devenit tot mai puțin probabile, fiind dictate exclusiv de cererea și oferta dintr-o regiune anumită.

La fel, este de menționat că, Republica Moldova nu dispune de unități de prelucrare a petrolului – rafinării, prin urmare, utilizarea în analize sau calcule economice a indicației de preț pentru petrolul marca ”Brent” este relevantă strict pentru prognozarea unui trend de piață, nu și a calculelor exacte. În acest scop, corectă este utilizarea cotațiilor Platts pentru benzină sau motorină. Reamintim că la data de 27.05.2022, conform datelor publicate de către ANRE, cotația medie Platts la motorină exprimată în lei a fost în mărime de 17,60 lei/litru, în timp ce la data de 10.06.2022 deja 20,62 lei/litru sau cu 17,1 % mai mult. În aceeași perioadă prețul maximal la motorină a crescut de la 27,29 lei/litru, până la 30,91 lei/litru sau cu 13,26%.

Prin urmare, comparația prezentată în spațiul public pe lângă faptul că nu a avut la bază cotațiile Platts, a fost totodată realizată incorect deoarece s-a bazat nu pe date medii, ci pe date la zi.

Președintele Asociației Fermierilor, Alexandru Slusari a acuzat ieri, 12 iunie, ANRE că ar stabili incorect prețurile plafon la carburanți și că ar fi tributara numirilor politice.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII