ANRE – roșie de furie! Agenția se păruiește cu Slusari ca la Stalingrad și îi demolează acuzațiile

13 Iun. 2022, 14:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Iun. 2022, 14:56 // Actual //  bani.md

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) vine cu unele clarificări de ordin tehnic privind prețul de referință la petrol și mecanismele de stabilire a prețurilor la carburanți atât la nivel internațional, cât și local pentru a exclude orice interpretare eronată a informațiilor sau o manipulare a acestora. Asta după ce ieri, 12 iunie, președintele Asociației Fermierilor, Alexandru Slusari declara de stabilirea incorectă a prețurilor la carburanți.

Ce spune ANRE

Prețul pentru produsele petroliere derivate (de ex: benzina și motorina) este corelat cu cotațiile stabilite zilnic de către compania americană S&P Global Platts, în baza metodologiei Platts. Conform aceste metodologii, în fiecare zi lucrătoare, cumpătătorii și vânzătorii de produse petroliere își plasează prețul de cerere și ofertă pe platforma electronică Platts „Market on close” (MOC). Prețul per tonă la benzină sau motorină se stabilește la 16:30 ora Londrei (18:30 Chișinău) în baza celui mai tranzacționat preț per tonă înregistrat în acea zi.

În cursul unei zile de trading pe platforma Platts (MOC) prețul la o tonă de benzină sau motorină variază în funcție de mai mulți factori, cum ar fi: fluctuația prețului de petrol la bursele internaționale, cererea și oferta produselor petroliere, noutățile de ordin economic și geopolitic, disponibilitatea stocurilor de petrol sau produse petroliere în anumite regiuni etc. Tranzacțiile sunt separate după principiul geografic, astfel încât prețurile stabilite de către Platts să reflecte situația exactă dintr-o regiune anumită.

Prețul per tonă stabilit de către S&P Global Platts este publicat și transmis abonaților săi (companiilor de producere, traderilor, brokerilor, rafinăriilor, importatorilor etc.) după finalizarea tranzacțiilor pe platforma Platts MOC. Acest preț (cotație) este folosit de către participanții profesioniști ai pieței pentru stabilirea prețului de vânzare a unei tone de benzină sau motorină. De cele mai multe ori, în special in zona Europei de Sud – Est, modelul utilizat ca bază în tranzacții este media aritmetică a cotațiilor pentru ultimele 2 săptămâni.

Metodologia de calcul a ANRE folosește anume valoarea medie a cotațiilor medii Platts pentru 14 zile anterioare corelată la cursul de schimb leu/dolar, la care se adaugă acciza, taxa pe valoare adăugată (TVA) și marja comercială specifică (stabilită semestrial de ANRE). Astfel, metoda de stabilire a prețului de către ANRE, exact ca și prețurile stabilite de către companii în cadrul tranzacțiilor internaționale, permite ca efectul unei creșteri sau scăderi a prețurilor produs într-o zi exactă să fie amortizat print-o valoare medie. Prin urmare, orice cădere sau creștere a prețului pe piețele internaționale, nu are un efect imediat la pompele stațiilor de alimentare din Republica Moldova, ci este atenuat de valoarea mediei și resimțită abia peste câteva zile.

În prezent, din cauza schimbărilor ce au loc pe piața mondială a carburanților, corelarea dintre cotațiile petrolul „Brent” și cotațiile Platts pentru produsele derivate din acesta (benzina și motorina), au devenit tot mai puțin probabile, fiind dictate exclusiv de cererea și oferta dintr-o regiune anumită.

La fel, este de menționat că, Republica Moldova nu dispune de unități de prelucrare a petrolului – rafinării, prin urmare, utilizarea în analize sau calcule economice a indicației de preț pentru petrolul marca ”Brent” este relevantă strict pentru prognozarea unui trend de piață, nu și a calculelor exacte. În acest scop, corectă este utilizarea cotațiilor Platts pentru benzină sau motorină. Reamintim că la data de 27.05.2022, conform datelor publicate de către ANRE, cotația medie Platts la motorină exprimată în lei a fost în mărime de 17,60 lei/litru, în timp ce la data de 10.06.2022 deja 20,62 lei/litru sau cu 17,1 % mai mult. În aceeași perioadă prețul maximal la motorină a crescut de la 27,29 lei/litru, până la 30,91 lei/litru sau cu 13,26%.

Prin urmare, comparația prezentată în spațiul public pe lângă faptul că nu a avut la bază cotațiile Platts, a fost totodată realizată incorect deoarece s-a bazat nu pe date medii, ci pe date la zi.

Președintele Asociației Fermierilor, Alexandru Slusari a acuzat ieri, 12 iunie, ANRE că ar stabili incorect prețurile plafon la carburanți și că ar fi tributara numirilor politice.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală