APP caută cu lupa proprietățilie statului. Cozonac: Au fost acaparate ilegal terenuri la prețuri derizorii

30 Dec. 2021, 16:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Dec. 2021, 16:17 // Actual //  bani.md

Directorul general al Agenției Proprietății Publice, Eugeniu Cozonac, a participat la ședința de lansare a lucrărilor de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică din Chișinău, dar şi alte 8 localităţi ale municipiului: comunele Băcioi, Budeşti, Ciorescu, Cruzeşti, Grătieşti, Stăuceni, oraşele Cricova şi Vadul lui Vodă.

Șeful APP a subliniat importanța procesului de delimitare și înregistrare a proprietății publice, mai ales pentru diminuarea fenomenului corupției în domeniul administrării funciare.

Administrarea ineficientă a acestui sector și statutul juridic incert al proprietății publice are un impact negativ asupra dezvoltării economice a țării. Și mă refer aici la acele activități frauduloase folosite pe larg, cum ar fi acapararea ilegală a terenurilor la prețuri derizorii. Agenția Proprietății Publice va acorda tot suportul necesar pentru finalizarea cu succes a activităților de delimitare care vor derula în următoarele 12 luni. Sunt ferm convins că gestionarea eficientă a activelor aflate în proprietatea statului este unul dintre factorii critici pentru asigurarea unei bune guvernări, dar și pentru dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova”, a declarat Eugeniu Cozonac.

Compania care va executa lucrările de delimitare, ÎS „Ingeocad” a fost selectată în cadrul unui concurs public desfăşurat conform procedurilor de achiziţie ale Băncii Mondiale. Termenul de realizare a contractului este de 12 luni, pe parcursul cărora urmează să fie delimitate după apartenenţă şi domeniu circa 2600 bunuri imobile proprietate publică. La fel, contractul prevede corectarea erorilor din planurile cadastrale pentru cca 2200 de terenuri proprietate privată. Suma totală a lucrărilor este de 3,7 milioane lei.

În prezent, lucrările cadastrale pentru documentarea bunurilor imobile proprietate privată şi delimitarea proprietăţii publice, planificate în cadrul Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, se desfăşoară în circa 430 de localităţi din 14 raioane ale ţării şi municipiul Bălţi.

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII