Avioane private ale oligarhilor ruși continuă să zboare, dar nu în Europa

13 Nov. 2023, 12:23
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Nov. 2023, 12:23 // Actual //  bani.md

În cei doi ani anteriori războiului din Ucraina, un Boeing 737 privat legat de oligarhul rus Vladimir Evtușenkov a traversat globul, vizitând riviera franceză, Maldive și Seychelles, alături de capitalele lumii și centrele financiare, potrivit Reuters.

În acest an, în locul destinațiilor tradiționale ale bogaților, avionul a vizitat de câteva ori statele ex-sovietice Kârgâzstan, Kazahstan și Belarus, alături de China, arată datele de urmărire a zborurilor de pe Flightradar24.

Ca rezultat al limitărilor și al dimensiunii sancțiunilor impuse Rusiei de Occident de la invazia Moscovei în Ucraina, unele dintre cele mai bogate și mai puternice persoane din Rusia găsesc modalități de a-și menține avioanele personale în zbor, potrivit Reuters, dar restricțiile au redus semnificativ destinațiile în care pot călători.

Boeingul legat de Evtușenkov a fost unul dintre cele cel puțin 50 de avioane private reînregistrate sub pavilionul rus din februarie 2022. Câteva dintre avioanele private repatriate erau asociate politicienilor și oamenilor de afaceri de seamă, potrivit a două surse Reuters, care au declarat că Evtușenkov a folosit personal Boeingul 737, care până anul trecut purta logo-ul companiei pe care a fondat-o, conglomeratul telecomunicațiilor și lemnului AFK Sistema. Evtușenkov a cedat oficial controlul asupra companiei după ce Marea Britanie i-a impus sancțiuni anul trecut, deși rămâne principalul acționar al grupului.

Rutele de zbor ale unui avion privat legat de un oligarh rus înainte și după invazia Ucrainei – Grafic al Reuters

Numărul total al avioanelor de afaceri sub pavilionul rus este acum de 145, în creștere față de 97 la începutul lui martie 2022, conform Reuters. Din cauza sancțiunilor, avioanele rusești au interzis accesul în Uniunea Europeană – adică în 27 de țări, unde oligarhii ruși zburau anterior frecvent în scopuri de afaceri și de agrement, și unde multe avioane private erau înregistrate înainte de război.

Ambele surse din domeniul aviatic, care organizează și gestionează avioanele de afaceri, au declarat că unii proprietari de avioane zboară din Rusia către Turcia sau în statele ex-sovietice și închiriază ulterior diferite aeronave către aeroporturile din UE, cu condiția ca aceștia să nu fie sub sancțiuni personale. Acest tip de practică se întâmplă cel puțin o dată pe săptămână, a adăugat una dintre surse, fără a oferi exemple specifice.

Conform datelor vamale, unele dintre aeronavele repatriate sunt legate de întreprinderi de stat și de lideri de afaceri care l-au susținut pe președintele Vladimir Putin în războiul din Ucraina sau care sunt asociați cu el. Acestea includ un Bombardier Challenger 650, conform datelor, importat de Uralkali, un mare producător de îngrășăminte condus anterior de Dmitri Mazepin – printre magnatii care au participat la o întâlnire a principalilor antreprenori condusă de Putin mai devreme în acest an.

Un Bombardier Global 6000 a fost importat de VEB.RF, o bancă de dezvoltare deținută de stat și condusă de IgorShuvalov, fost prim-ministru adjunct.

Datele vamale arată că majoritatea aeronavelor private repatriate după izbucnirea războiului s-au întors în Rusia din țările ex-sovietice, precum și din Emiratele Arabe Unite și Turcia. La fel ca în cazul Boeing-ului legat de Evtușenkov, celelalte aeronave reînregistrate au evitat să intre în spațiul aerian al UE și au continuat să zboare în țări considerate prietenoase cu Rusia, arată datele Flightradar24.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

15 Feb. 2025, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul rus analizează posibilitatea introducerii unui embargo total asupra exportului de benzină, ca urmare a unei serii record de atacuri ucrainene asupra rafinăriilor de petrol, care au dus la oprirea a aproximativ 10% din capacitatea de prelucrare a petrolului din țară. Potrivit Reuters, surse apropiate situației au indicat că acest subiect ar putea fi discutat într-o întâlnire a viceprim-ministrului Alexandr Novak, care va avea loc săptămâna viitoare. Decizia ar putea fi luată înainte de 1 martie.

În prezent, exportul de benzină din Rusia este deja restricționat: doar producătorii pot vinde combustibilul în afaceri externe, nu și intermediarii sau comercianții. Oficialii ruși iau în considerare înăsprirea acestor măsuri după atacurile cu drone din ianuarie și februarie asupra rafinăriilor. Cel puțin șapte rafinării au fost atacate, inclusiv cele de la Tatarstan, Saratov, Ryazan, Nizhni Novgorod și Volgograd. În februarie, un alt atac a lovit rafinăria din Volgograd și fabrica de gaze din Astrahan, care aproviziona regiunile sudice cu combustibil.

Aceste atacuri au dus la oprirea a 10% din capacitatea totală de procesare a petrolului din Rusia, iar volumul de prelucrare a petrolului a scăzut la cel mai mic nivel din ultimii 12 ani, atingând doar 267 de milioane de tone în 2024. Exporturile de produse petroliere au scăzut cu 9%, la 113,7 milioane de tone.

Ca răspuns la atacurile asupra infrastructurii energetice, guvernul rus a decis să secretizeze statisticile privind producția de combustibil. Ministerul Energiei a încetat să mai furnizeze datele despre producția de benzină către Rosstat, iar în august a fost impus un statut de „confidențialitate” asupra datelor privind producția de motorină, explicând că aceste informații pot crea presiune artificială asupra pieței.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală