Uniunea Europeană intenţionează să voteze în 4 octombrie dacă va impune taxele vamale suplimentare de 45% la importurile de vehicule electrice (EV) fabricate în China, au declarat pentru Bloomberg surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Statele membre UE au primit un proiect de reglementare pentru măsurile propuse. Votul în rândul statelor membre UE a fost puţin întârziat, pe fondul negocierilor de ultim moment cu Beijingul, pentru găsirea unei soluţii care să evite impunerea noilor tarife. Încă ar putea fi modificate noile date, susţin sursele.
Discuţiile dintre cele două părţi pot continua, chiar dacă statele membre UE adoptă taxele, anunţase anterior Bloomberg.
Votul vine după ce o investigaţie a Comisiei Europene a arătat subvenţionarea incorectă de către China a industriei sale EV, iar impunerea tarifelor este necesară pentru ca producătorii auto europeni să nu fie dezavantajaţi.
Unele statele membre UE, inclusiv Germania şi Spania, au avertizat contra impunerii tarifelor, deoarece ar putea duce la un război comercial. China al doilea mare partener comercial al Europei, comerţul între cele două părţi ajungând anul trecut la 739 miliarde de euro.
UE şi China discută o soluţie negociată, care ar include un mecanism de control al preţurilor şi al volumelor de export, în loc de taxe vamale suplimentare.
Bloomberg: Votul UE privind tarifele vamale impuse vehiculelor electrice din China va fi în 4 octombrie
Compania Moldovagaz riscă să ajungă în stare de insolvabilitate, potrivit unei analize realizate de Ministerul Finanțelor, care a evaluat situația economico-financiară a întreprinderii. Concluzia autorităților este că povara datoriilor, în special cele față de „Gazprom”, pune în pericol capacitatea companiei de a-și onora obligațiile pe termen lung.
Potrivit datelor analizate, datoriile totale ale Moldovagaz se ridică la 14,6 miliarde de lei, iar peste 10 miliarde de lei reprezintă obligații față de „Gazprom” și compania afiliată Factoring Finance.
În anul 2024, Moldovagaz a înregistrat pierderi nete de 627,6 milioane de lei, după ce în anul precedent compania raportase un profit net de 1,09 miliarde de lei. Atât veniturile, cât și cheltuielile companiei au scăzut, însă reducerea costurilor de producție a permis obținerea unei profitabilități brute mai mari, profitul brut ajungând la 2,45 miliarde de lei, cu 949 de milioane de lei mai mult decât în anul precedent.
Cu toate acestea, problema majoră rămâne datoria istorică față de „Gazprom”, acumulată pe parcursul mai multor ani. Conform documentelor financiare, aceasta este estimată la 13,1 miliarde de lei, dintre care aproape 2,9 miliarde de lei reprezintă penalități.
Amintim că, potrivit „Gazprom”, datoria istorică a Republicii Moldova pentru gazele naturale depășește 700 de milioane de dolari. Autoritățile de la Chișinău nu recunosc această sumă, dar acceptă concluziile auditului internațional, care a stabilit că datoria reală ar fi de doar 8,6 milioane de dolari.
Ministerul Finanțelor avertizează că, în condițiile actuale, Moldovagaz este capabilă să achite doar facturile curente, însă nu mai are capacitatea de a acoperi datoriile pe termen lung. Pentru a ieși din această situație, compania ar trebui să își reducă nivelul datoriilor și să își consolideze capitalul propriu.
Totodată, în analiză este remarcat un aspect controversat: modul în care Ministerul Finanțelor interpretează situația datoriei Moldovagaz față de „Gazprom” pare să fie în contradicție cu poziția oficială a Guvernului, care se bazează pe rezultatele auditului internațional și respinge valoarea revendicată de partea rusă.
-
1Săracii Moldovei! Aproape o treime dintre oameni trăiesc cu sub 5.000 de lei pe lună
-
2Regim fiscal nou pentru energie din 1 ianuarie 2026: TVA va fi plătită de cumpărător, nu de vânzător
-
3Gata cu salariile nesimțite! Guvernul pregătește tăieri dure în instituțiile cu lefuri umflate
-
4Proprietarii de imobile de lux trebuie să-și achite impozitul pe avere până pe 26 decembrie
-
5Ministrul Energiei evită răspunderea? La licitația de milioane răspunsul e semnat de secretarul de stat