Uniunea Europeană intenţionează să voteze în 4 octombrie dacă va impune taxele vamale suplimentare de 45% la importurile de vehicule electrice (EV) fabricate în China, au declarat pentru Bloomberg surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Statele membre UE au primit un proiect de reglementare pentru măsurile propuse. Votul în rândul statelor membre UE a fost puţin întârziat, pe fondul negocierilor de ultim moment cu Beijingul, pentru găsirea unei soluţii care să evite impunerea noilor tarife. Încă ar putea fi modificate noile date, susţin sursele.
Discuţiile dintre cele două părţi pot continua, chiar dacă statele membre UE adoptă taxele, anunţase anterior Bloomberg.
Votul vine după ce o investigaţie a Comisiei Europene a arătat subvenţionarea incorectă de către China a industriei sale EV, iar impunerea tarifelor este necesară pentru ca producătorii auto europeni să nu fie dezavantajaţi.
Unele statele membre UE, inclusiv Germania şi Spania, au avertizat contra impunerii tarifelor, deoarece ar putea duce la un război comercial. China al doilea mare partener comercial al Europei, comerţul între cele două părţi ajungând anul trecut la 739 miliarde de euro.
UE şi China discută o soluţie negociată, care ar include un mecanism de control al preţurilor şi al volumelor de export, în loc de taxe vamale suplimentare.
Bloomberg: Votul UE privind tarifele vamale impuse vehiculelor electrice din China va fi în 4 octombrie
Republica Moldova riscă să rămână în beznă, în condițiile în care țara se află într-o situație critică în orele de vârf ale consumului, când necesarul depășește cu mult capacitatea de import, a declarat economistul Sergiu Tofilat la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.
„Deficitul nostru de energie în orele de vârf, dimineața și seara, sare de 600 MW. Noi avem nevoie de 600 MW în fiecare oră ca să acoperim consumul, dar putem importa doar 345 MW”, a explicat Tofilat. Potrivit lui, Moldova reușește momentan să se mențină pe linia de plutire doar pentru că Ucraina nu utilizează întreaga sa cotă de interconexiune și permite realocarea surplusului către Chișinău. „Personalul de la Energocom stă până noaptea târziu în fiecare zi, analizând fiecare interval orar, ca să vadă cât n-a utilizat Ucraina și să realoce asta pentru Republica Moldova. Nu știu dacă asta e o soluție sustenabilă. Oamenii aceștia se pot îmbolnăvi, au nevoie de concediu. Nu putem depinde la infinit de asta.”
Tofilat afirmă că în următorii trei ani situația va rămâne exact la fel, dacă nu se intervine imediat. În opinia sa, Guvernul trebuie să convoace „de urgență” Comisia pentru pregătirea sezonului rece, împreună cu întreprinderile din sectorul energetic și mediul privat, pentru a identifica soluții rapide. Printre opțiuni: generatoare modulare și mobile, inclusiv închiriate sau aduse de agenții economici în schimbul unui tarif compensat.
„Ucraina deja face asta. Noi de ce nu? Fie le procurăm, fie le închiriem, fie facem un apel către mediul privat: ce tarif vă dăm ca să aduceți generatoare, ca să nu rămânem fără curent electric? Dacă nu facem nimic, în scenariul pesimist, dacă bombardamentele continuă și Ucraina își utilizează toată cota, noi rămânem descoperiți.”
Economistul avertizează că, în lipsa unei acțiuni urgente, Moldova se va confrunta cu două scenarii: tarife mai mari sau întreruperi de energie. „Avem deficit de 600 MW. Putem importa 345 MW. Diferența? Ori o acoperim cu energie de avarie, care este extrem de scumpă și limitată la 200–300 MW, și atunci vom majora tarifele; ori, dacă nici avarie nu e disponibilă, vom fi obligați să deconectăm anumite raioane din Republica Moldova. Avantajul unde este?”
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
-
1Săracii Moldovei! Aproape o treime dintre oameni trăiesc cu sub 5.000 de lei pe lună
-
2Rucsacul de 40 de lei de pe TEMU a devenit „pericol național”. Marian: Nu e normal să coste atât
-
3Investitorii speriați de controale abuzive, legislație arbitrară și haos în instituțiile statului
-
4Guvernul pune bir pe coletele de pe Temu, Shein și Aliexpress! Munteanu pregătește lovitura pentru cumpărătorii online
-
5„Black Friday” pe șine! CFM pune pe piață zeci de locomotive la reducere