Capcana energetică în care s-a pomenit Moldova. Riscăm să achităm pierderi de milioane de euro rușilor de la Cuciurgan

14 Iun. 2022, 10:53
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Iun. 2022, 10:53 // Actual //  bani.md

De la 1 iunie au intrat în vigoare noile reguli ale pieței de energie electrică. Asta înseamnă că va trebui să achităm dezechilibrele la preţuri usturătoare, constată expertul în energetică Sergiu Tofilat.

Centralele electrice trebuie să ştie câtă energie vom consuma pentru ca s-o producă. Evident că există diferenţe între ce am planificat şi ce am consumat de facto, la fiecare minut şi oră. Aceste diferenţe se acoperă de centralele electrice, care măresc sau reduc generarea de energie la indicaţia dispecerilor operatorului de sistem – Moldelectrica, în funcţie de câtă energie consumăm noi.

„Aceste dezechilibre implică şi anumite costuri, adică trebuie să le achităm separat. După noile reguli ale pieţei de energie, va trebui să le achităm la preţurile pieţei regionale, adică 300-400 EUR/MWh. Factura o primeşte Moldelectrica şi o repartizează între furnizori (Premier Energy, FEE Nord) şi… regiunea transnistreană. Doar că nu ai de la cine cere plata dezechilibrelor în regiunea transnistreană şi riscăm să le plătim tot noi, afirmă expertul în energetică.

Potrivit lui, cu aşa dezechilibre ne putem trezi la sfârşit de lună cu o factură de 80-100 milioane euro, suplimentar la preţul achitat pentru importul energiei. Practic MGRES ne poate şantaja: va crea dezechilibre, iar noi va trebui să le acoperim din sistemul ucrainean şi să plătim pentru ele.

„Asta înseamnă că MGRES ne poate crea mari probleme. Cum anume? Ne uităm cum s-a comportat MGRES în octombrie 2021 (vedeţi graficul din imagine). Au redus producerea de energie şi au creat mari dezechilibre, uneori peste 250 MW. Diferenţa a acoperit-o Ucraina. Cu aşa dezechilibre ne putem trezi la sfârşit de lună cu o factură de 80-100 milioane euro, suplimentar la preţul achitat pentru importul energiei. Practic MGRES ne poate şantaja: va crea dezechilibre, iar noi va trebui să le acoperim din sistemul ucrainean şi să plătim pentru ele”, a precizat Tofilat.

În opinia lui, pentru a soluționa problema trebuie numită centrala de la Cuciurgan parte responsabilă pe dezechilibrele din stânga Nistrului. Pentru asta trebuie introduse prevederi speciale în legislaţie. De discutat cu partea ucraineană să ofere un preţ de echilibrare decent, la nivelul preţurilor angro la energie pe piaţa ucraineană. În același timp, Moldelectrica trebuie să aibă o poziţie mai activă şi să apere interesele noastre. Directorul interimar nu face faţă. Trebuie numit un director profesionist, cu tărie de caracter.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII