Care au fost cele mai vândute 50 de mașini electrice din Europa și cât costă

27 Feb. 2023, 05:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Feb. 2023, 05:15 // Actual //  bani.md

În Europa se vând câteva zeci de modele de mașini electrice, de la unele de 20.000 de euro, până la supercar-uri de 200.000 de euro. Care sunt cele mai vândute 50 de modele și cât costă? Care este autonomia promisă, de la cele cu care nu parcurgi nici distanța București – Brașov, până la acelea cu care ajungi din Capitală, până aproape de Timișoara.

Informația pe scurt

Cele mai ieftine mașini electrice din Europa costă sub 30.000 de euro înaintea aplicării subvențiilor. Dacia Spring are prețul cel mai mic, alături de modele de la smart și de la MG.

Cele mai scumpe modele au autonomie mare, de peste 500 km, și costă mai mult de 100.000 de euro. Spre exemplu, Tesla Model S Plaid, cu autonomie de 550 km, costă 140.000 de euro. În jurul a 110.000 euro costă modelul Mercedes EQS 450+ (640 km autonome).

Mașinile cu cele mai bune vânzări costă undeva pe la 35.000 – 50.000 de euro. Apar tot mai multe modele ale unor mărci chinezești, precum BYD, NIO, JAC sau Hongqi. Mai multe modele chinezești au fost lansate în a doua parte din 2022 și vor avea cifre bune în 2023.
Segmentul care a crescut cel mai mult este al SUV-urilor electrice cu autonomie undeva între 250 și 350 km, cu modele precum Hyundai Kona electric, Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Peugeot e-2008, Nissan Ariya sau Kia EV6.

Bateria este cea mai scumpă componentă a mașinii electrice și costă mii bune de euro. Cele mai mici electrice au baterie de sub 30 kWh, iar cele mai scumpe și sofisticate modele de vârf de gamă de la mărcile germane premium au baterii de peste 100 kWh, dar mașinile costă peste 100.000 de euro.

Electricele care costă sub 40.000 de euro au viteze maxime de 130-160 km/h, dar accelerația este „vioaie”, cu timpi de sub 10 secunde de la 0, la 100 km/h.
La final de an ar trebui să ajungă pe piața europeană cel mai scump model electric: Rolls Royce Spectre, baterie de 100 kWh, autonomie de 455 km și viteză maximă 250 km/h.

Electricele încă sunt o nișă, dar cota lor va tot crește spre anul 2035. Electricele reprezintă acum 10% din mașinile noi vândute în Europa și sunt foarte scumpe pentru cea mai mare parte a publicului. În ianuarie s-au înmatriculat peste 1.000 de mașini full-electrice în România.

Un singur model a trecut de 100.000 de unități, Model Y de la Tesla, cu 137.000 de unități vândute anul trecut în Europa. Top cinci a fost completat de Tesla Model 3, Volkswagen ID 4, Fiat 500e și Volkswagen ID3.

Mărcile și modele

Tesla Motors

A avut anul trecut cele mai bine două vândute mașini electrice din Europa: Model Y, cu peste 137.000 de mașini și Model 3, cu 91.000. Model Y costă de la 47.000 de euro, iar Model 3, de la 45.000 de euro. Cea mai scumpă variantă de Tesla este Model S Plaid, cu autonomie de 550 km, accelerație 0-100 km/h în 2,1 secunde și preț de aproximativ 140.000 de euro. Tot pe acolo se situează și Tesla Model X Plaid, cu baterie de 95 kWh și accelerație de la 0, la 100 km/h în 2.6 secunde.

Pentru varianta „entry” de Model Y, cu bateria de 57 kWh, autonomia este 345 km.

Volkswagen
Grupul a avut cel mai bun an din istoria sa pe full-electrice, ID 4 fiind al treilea cel mai vândut model european, iar ID 3 a fost pe cinci, aceste mașini având peste 100.000 de clienți (cumulat). ID 5 s-a vândut în 21.000 de exemplare, iar eUp, în 17.000. Volkswagen ID4 costă de la 47.000 de euro, iar ID 3, de la 38.000 de euro.

Cel mai nou model, ID Buzz Pro, are baterie de 77 kWh, autonomie de 330 km și preț de peste 65.000 de euro.

Audi
Marca germană a avut cinci modele în top 50 european al electricelor: Q4, e-tron, Q4 Sportback, e-tron Sportback și e-tron GT. Modelul Q4 și-a găsit 27.000 de clienți, iar cele cinci au avut în total peste 80.000 de clienți.
Q4 e-tron 40 costă de la 52.000 euro și promite o autonomie de 405 km. Cel mai scump model al mărcii este Audi e-tron GT RS, costă în jurul a 150.000 de euro și atinge 250 km/h. Accelerația este excelentă: în 3,3 secunde de la 0, la 100 km/h.

Mercedes
Și Mercedes a avut cinci modele în topul 50 al celor mai bine vândute electrice din Europa: EQA, EQC, EQB, EQE și EQS. EQA este cel mai bine vândut, cu 23.000 de unități, iar cele cinci au, împreună peste 70.000 de unități.
Modelul Mercedes EQA 350 4MATIC costă de la 60.000 euro și are baterie de 66,5 kWh și autonomie de 350 km. Tot sub 60.000 de euro costă și EQB 250.

SUV-ul EQE 350 costă 90.000 de euro și are autonomie de 470 km. Cel mai scump Mercedes este EQS SUV 580 4MATIC care costă și 167.000 euro în anumite piețe și ajunge la 4.6 secunde de la 0, la 100 km.

BMW
Marca bavareză a avut patru modele în topul mașinilor electrice: i4, iX, iX3 și i3. i4 a fost pe locul 25, iar cele patru mașini și-au găsit aproape 90.000 de clienți.

BMW i4 eDrive35 costă de la aproximativ 60.000 de euro, iar autonomia este de 400 km, în timp ce la varianta i4 M50 bateria este mai mare, autonomia este 435 km, iar prețul trece de 70.000 de euro. BMW iX3 costă tot de la 70.000 de euro, iar iX xDrive40, de la peste 80.000 de euro (baterie de 71 kWh, autonomie de 360 km).
Cel mai scump BMW full-electric este i7 xDrive60 și costă 140.000 de euro.

Fiat
Electricul 500 și-a găsit 66.000 de clienți, creștere de 50% față de 2021. Fiat 500e costă de la 31.000 euro, în varianta cu baterie de 21,3 kWh și autonomie de 135 km. Prețul este în jurul a 37.000 euro pentru Fiat 500e 3+1 42 kWh cu autonomie de 235 km.

Skoda
Marca cehă nu avea modele electrice până acum câțiva ani, dar are un program complex de electrificare. Modelul Enyaq și-a găsit 50.000 de clienți. La varianta Skoda Enyaq iV 60, cu baterie de 58 kWh, prețurile pleacă de la 50.000 euro. Varianta Enyaq Coupe iV RS are baterie de 77 kWh și autonomie de 405 km, prețurile fiind pe la 65.000 euro.

Dacia
În primul an complet de comercializare, Spring și-a găsit 48.000 de clienți și are de curând și o variantă cu motor mai puternic. Spring costă de la 20.800 euro, iar versiunea cu motor ceva mai puternic costă în jurul a 22.500 euro.

Peugeot
Marca franceză are două modele care merg bine: e-208 electric, cu vânzări ce au crescut cu 10% față de 2021 și e-2008, care s-a vândut în 27.000 de exemplare. e-208 costă de la 33-35.000 euro, iar e-2008, de la 38.000 euro. SUv e-2008 are autonomie de 255 km, iar e-208, de 285 km.

Hyundai
Hyundai a avut două modele în primele 11, ambele având în jurul a 40.000 de unități: Kona electric și IONIQ5. Kona costă de la 36.000 de euro, iar IONIQ 5, de la 44.000 de euro. Hyundai IONIQ 5 Long Range AWD are autonomie de 385 km și costă cam 60.000 de euro. Mașina atinge 185 km/h și ajunge în 5,1 secunde la 100 km/h.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău