Ce spune ministra Dabija despre concesionarea Aeroportului Chișinău

27 Iun. 2023, 10:18
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
27 Iun. 2023, 10:18 // Actual //  Lupu Eduard

Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale neagă informațiile apărute în spațiul public potrivit cărora statul își propune concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Potrivit Lilei Dabija, prioritatea Guvernului este să modernizeze infrastructura aeroportuară și să atragă cât mai mulți operatori low-cost, astfel încât să existe cât mai multe curse aeriene la prețuri accesibil.

În aprilie 2023, după 9 ani de la darea în concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, aerogara a revenit în gestiunea statului. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale respinge zvonurile că statul ar intenționa o nouă concesionare a aeroportului.

„Nu am declarat că statul se apucă să concesioneze iarăși aeroportul. Dimpotrivă, am declarat că statul este în căutare de proiecte investiționale. Statul se îngrijește să atragă cât mai mulți operatori low-cost, inclusiv prestatori de servicii de handling la sol, astfel încât aeroportul să continue să evolueze. Punem accent pe investiții, pentru că investițiile vor genera locuri de muncă, profit. Aeroportul are o infrastructură care permite să vină pe piață operatori low-cost, noi ne îngrijim la minister, împreună cu colegii de la Autoritatea Aeronautică Civilă, să atragem astfel de operatori”, a spus Lilia Dabija în cadrul emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale spune că diminuarea treptată a taxei de modernizare, până la excluderea ei, va contribui la atragerea companiilor low-cost care vor opera zboruri de pe Aeroportul din Chișinău. Lilia Dabija spune că discuții avansate în acest sens sunt purtate cu Tarom și Wiz Air.

„Investiții în infrastructura aeroportuară înseamnă îmbunătățirea pistei, lărgirea ei, vrem să atragem cât mai mulți operatori ca de pe Aeroportul Internațional Chișinău să putem ajunge în orice colț al lumii, la prețuri accesibile. Am redus la jumătate taxa aeroportuară, taxa de modernizare. Din ianuarie anul următor urmează să fie exclusă în totalitate, asta face ca serviciile prestate pe aeroport să fie competitive și atractive. Este unul dintre argumentele pe care le invocăm atunci când discutăm cu operatorii de servicii low-cost. Cel mai important lucru, le comunicăm că spațiul nostru aerian este sigur. Negociem cu colegii din România, inclusiv cu Tarom pentru a multiplica frecvența zborurilor. Discutăm că Wiz Air. Ne dorim atragerea acestor operatori. Suntem în discuții destul de avansate”, a spus ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

La data de 14 martie 2023, operatorul aerian maghiar Wizz Air și-a suspendat toate zborurile de pe Aeroportul Internațional Chișinău, invocând motive de securitate a spațiului aerian din regiune.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Sept. 2024, 16:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
11 Sept. 2024, 16:52 // Actual //  Lupu Eduard

Industria uleiului de floarea-soarelui din Republica Moldova a cunoscut o scădere semnificativă în 2024. În primele opt luni ale anului, exporturile de ulei de floarea-soarelui au atins doar 69.184 de tone, reprezentând o scădere drastică de aproximativ 55-56% comparativ cu aceeași perioadă din 2022 și 2023, când volumul exporturilor era de 157.831 și, respectiv, 153.935 de tone, susține Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”.

O situație similară s-a înregistrat și în cazul exporturilor de șrot, care au totalizat 59.889 de tone în perioada ianuarie-august 2024, o scădere marcantă față de anii precedenți. Începând cu luna iunie 2024, Moldova nu a mai exportat deloc șrot de floarea-soarelui.

Principalul factor al acestui declin este fluctuația piețelor internaționale, care a dus la scăderea constantă a prețurilor uleiului și șrotului de floarea-soarelui. În 2024, prețul mediu de export al uleiului a scăzut de la 17,61 lei/kg în 2023 la 14,85 lei/kg, pe fondul reducerii cererii internaționale și a creșterii concurenței din partea producătorilor din Ucraina și Rusia, care domină această piață.

De asemenea, mulți fermieri moldoveni au preferat să vândă semințele de floarea-soarelui direct traderilor, care au oferit condiții mai avantajoase decât procesatorii locali, afectați de scăderea prețurilor și de termenele lungi de plată. Această situație a limitat capacitatea procesatorilor de a achiziționa suficiente semințe la prețuri competitive.

Începând din iunie 2024, prețul uleiului de floarea-soarelui a înregistrat o ușoară creștere, ajungând la 16,50-17 lei/kg, însă această redresare a fost insuficientă pentru a revitaliza exporturile, care au rămas la aproximativ 500 de tone pe lună.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău