Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a demarat procesul de reorganizare instituțională, menit să optimizeze activitatea, să reducă pierderile operaționale și să transforme sectorul feroviar într-o alternativă viabilă și competitivă pentru transportul de mărfuri și pasageri.
Consiliul de Administrație al CFM a aprobat o nouă concepție structurală care prevede comasarea și eficientizarea unor entități interne esențiale. Printre principalele măsuri se numără crearea depourilor combinate în Bălți, Chișinău și Basarabeasca, prin unirea remizelor de vagoane cu depourile de locomotive. Această restructurare va elimina suprapunerile de procese, va reduce cheltuielile cu mentenanța și va permite o mai bună utilizare a echipamentelor și instalațiilor tehnice.
De asemenea, activitățile de semnalizare, telecomunicații, întreținere a liniilor și energie electrică vor fi concentrate într-un singur serviciu de infrastructură. Alte modificări includ fuzionarea serviciului transport călători cu cel de transport marfă și înființarea unui serviciu unic pentru material rulant. Potrivit estimărilor, aceste reforme vor aduce economii anuale de circa 155 milioane de lei, inclusiv la capitolul salarizare.
Schimbările vin într-un context financiar critic: în anul 2024, CFM a înregistrat pierderi de 228 milioane lei și restanțe salariale de peste 100 milioane lei. În primul trimestru al anului 2025, volumul de mărfuri transportate pe cale ferată a scăzut cu 15,7%, iar parcursul acestora (tone-kilometri) s-a redus cu aproape 30% față de perioada similară din 2024. Cota feroviarului în transportul total de marfă din țară este de doar 13,4%.
Conducerea întreprinderii mizează pe această reformă pentru a inversa trendul negativ, a atrage noi segmente de piață și a spori atractivitatea transportului feroviar pe plan național și regional. Totodată, modernizarea infrastructurii, vagoanelor și stațiilor, precum și implementarea tehnologiilor de monitorizare vor contribui la creșterea fiabilității și a confortului pentru pasageri.