Cine-i hoțul?! Slusari pune capac pe proiectul lui Radu Marian ce ține de Portul Giurgiulești

26 Iul. 2022, 15:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Iul. 2022, 15:39 // Actual //  bani.md

Președintele Asociației Forța Fermierilor, Alexandru Slusari se arată deranjat de declarațiile rupte de realitate ale deputatului PAS Radu Marian care spune că, „Republica Moldova a pierdut controlul asupra Portului Giurgiulești”.

Slusari susține că Portul Giurgiulești face parte din infrastructura critică a Republicii Moldova. Ba mai mult, Slusari afirmă că, „Guvernul este obligat să treacă de la constatări sterile la expunerea viziunilor tranșante privind starea de lucruri în Portul Giurgiulești și perspectiva reluării controlului asupra acestuia sau cel puțin sporirii considerabile a transparenței în activitatea acestei activ strategic în contextul actual geopolitic și economic”.

„Societatea are dreptul să cunoască cine realmente controlează Portul – Danube Logistics sau Trans Oil. Am publicat niște probe precum că în cadrul unui audit internațional este indicat că tot teritoriu Portului de 56 ha este controlat de compania Trans Oil. Nu am văzut nici o reacția a autorităților”, precizează președintele Asociației Fermierilor.

Potrivit lui Slusari este, „este important să aflăm dacă Acordul de Investiții, încheiat pe 29 decembrie 2004 dintre Guvernul Republicii Moldova și un grup de investitori este executat strict în conformitate cu toate obligațiunile asumate. Este necesar să înțelegem după care criterii sunt selectați rezidenții Portului, care obțin acest statut în baza deciziei reprezentantului Guvernului. Adică, un funcționar de la Ministerul Economiei decide cine va activa în Port cu multiple facilități. Apropo, în spațiul public lista rezidenților nu poate fi găsită. Vă amintesc că doar în perioada 2011-2020 rezidenții Portului au beneficiat de facilități fiscale în suma totală de aproape un miliard de lei”.

Anterior, economistul Veceslav Ioniță, într-un material pe blogul său, explica detaliile Acordului de Investiții semnat cu Guvernul și aprobat de Parlament prin legea nr.7 din 17.02.2005.

Economistul puncta că:

  1. Portul Giurgiulești, este proprietatea Moldovei, pentru care noi am făcut schimb de teritorii cu Ucraina. Noi suntem parte implicată în acest conflict, cel puțin în calitate de proprietari.
  2. Portul Giurgiulești face parte din infrastructura noastră critică, care este un element esențial al securității naționale și orice se întâmplă în jurul acestui Port trebuie să devină subiect de discuții în toate ramurile puterii, inclusiv la Consiliul Suprem de Securitate.
  3. Moldova ca țară, este garant al investițiilor efectuate în acest port. Noi prin legislația națională, acordurile internaționale la care facem parte, acordurile bilaterale de protecție reciprocă a investițiilor, precum și prin acordul de investiții în Port din 2004 avem obligații financiare în fața investitorului și riscăm să le achităm în caz dacă evenimentele derulează într-o direcție greșită. Ori obligația autorităților este de a proteja interesul public și a evita prin toate mijloacele legale posibile situația când v-om fi obligați de lege și acordurile semnate să plătim despăgubiri investitorului.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

07 Apr. 2025, 12:11
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Apr. 2025, 12:11 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Începând cu 8 aprilie 2025, Turcia va suspenda temporar exportul de lămâi din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile din regiunile de recoltare a citricelor și a necesității protejării cererii interne. Ministerul Comerțului din Turcia a anunțat această măsură, menționând că aceasta vine ca urmare a vremii reci și înghețurilor care au afectat diverse provincii ale țării.

„Exportul de lămâi a fost suspendat temporar începând cu 8 aprilie 2025. Această decizie a fost luată pentru a proteja cererea internă și siguranța furnizărilor după perioadele de frig și îngheț care au avut loc pe tot teritoriul țării”, potrivit Ministerului Comerțului, citat de RBK.

Înghețurile recente au afectat în special regiunile mediteraneene din Adana, Mersin și Hatay, iar decizia de a suspenda exportul de lămâi a fost luată în colaborare cu Ministerul Agriculturii și Pădurilor din Turcia. Autoritățile turce au adăugat că ar putea fi luate măsuri suplimentare, dacă va fi necesar.

Conform datelor furnizate de agenția Anadolu și Asociația Exportatorilor din Marea Mediterană, în 2024 Turcia a exportat aproximativ 1,639 milioane de tone de citrice, generând venituri de aproximativ 1 miliard de dolari. Cea mai mare destinație pentru citricele turcești în 2024 a fost Rusia – 375 milioane de dolari, urmată de Irak – 197 milioane de dolari, Ucraina -108 milioane de dolari, România – 49 milioane de dolari și Polonia – 48 milioane de dolari.

Importul de citrice al Republicii Moldova din Turcia a fost de aproximativ 3.000 de tone anual.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!