CNA și SIS, cu lupa pe licitația de achiziție a păcurii de către Termoelectrica

29 Aug. 2022, 09:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Aug. 2022, 09:56 // Actual //  bani.md

Termoelectrica anunță licitația de achiziție a 20 mii de tone de păcură pentru perioada rece a anului, potrivit anunțului postat de companie.

„Prin derogare de la prevederile Legii nr. 74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale, se permite, în regim de urgență, SA „Termoelectrica” achiziționarea păcurii pentru asigurarea rezervei minime în cantitate de 20,0 mii de tone. La achiziția păcurii, SA „Termoelectrica” va solicita oferte de la potențialii vânzători și va selecta, prin intermediul grupului de achiziție instituit, câştigătorul/câștigătorii în baza criteriilor tehnice, economice și financiare și va încheia contractul/contractele de vânzare-cumpărare a păcurii cu vânzătorul/vânzătorii selectat/selectați, în termene restrânse, cu posibilitatea de prelungire a acestora. SA „Termoelectrica” se va ghida de criteriul celui mai mic preț pentru selectarea ofertei/ofertelor căștigătoare. În grupul de achiziție vor fi invitați, în calitate de observatori, reprezentanți ai Centrului Național Anticorupție, ai Serviciului de Informații și Securitate și ai Procuraturii Generale”, se spune în mesajul Termoelectrica.

Invitația de participare și documentația de atribuire va fi publicată în Buletinul Achizițiilor Publice – www.tender.gov.md, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – www.eur-lex.europa.eu, precum și pe site-ul Termoelectrica S.A.

Anterior, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu declara că: „pe piață costul păcurii este de 700-800 USD tona la care se mai adaugă și transportul. De exemplu, dacă am cumpăra din România prețul cu transport ajunge la 900-1000 USD”.

„Intenționăm să achiziționăm păcură ca să asigurăm funcționarea Termoelectrica. Primul contract de achiziție a fost semnat. Suntem siguri că vom putea cumpăra volumele necesare pentru funcționarea întreprinderii pe timp de iarnă”, a spunea Spînu.

Pentru a ieși din iarnă, Republica Moldova are nevoie de circa 320 mii de tone de păcură.

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 09:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 09:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Volumul total al mărfurilor tranzitate prin porturile Republicii Moldova în primul semestru al anului 2025 a atins un nivelul de 1.075.032 tone, potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija. Exporturile au dominat structura tranzacțiilor, cu 54% din total (576.936 tone), în timp ce importurile au reprezentat 46% (498.097 tone).

structură evidențiază orientarea economiei moldovenești către piețele externe, cu accent pe exportul de produse agricole – floarea-soarelui, grâu și porumb fiind în topul mărfurilor exportate, cu ponderi de 34%, 34% și 19% respectiv.

Portul Ungheni se detașează net ca principal hub logistic al țării, procesând 792.726 tone – echivalentul a 74% din traficul total. Acesta a avut o activitate intensă atât la export (443.878 tone), cât și la import (348.848 tone). În schimb, portul Giurgiulești a înregistrat un trafic total de 282.306 tone, cu un ușor avans al importurilor (53%) față de exporturi (47%).

Din punct de vedere al lunilor, martie a fost perioada cu cel mai mare volum de marfă (224.289 tone), cel mai probabil ca urmare a pregătirilor pentru sezonul agricol. În iunie s-a înregistrat cel mai mic volum (108.841 tone), iar datele pentru iulie (2.559 tone) sunt parțiale.

Pe partea de importuri, materialele de construcții și resursele energetice conduc clasamentul. Pietrișul reprezintă 31% din totalul importurilor (155.032 tone), urmat de motorină (18%), îngrășăminte (15%) și cărbune (14%). Ungheni este principalul punct de intrare pentru carburanți, îngrășăminte și cărbune, în timp ce Giurgiulești se specializează în materiale de construcții precum pietrișul, sarea și soda.

Analiza evidențiază o corelație clară între exportul agricol și importul de resurse necesare pentru susținerea acestuia – precum îngrășămintele și combustibilul – ceea ce subliniază interdependențele critice ale economiei moldovenești.

În concluzie, Rija susține că portul Ungheni joacă un rol cheie în fluxurile comerciale ale țării, în timp ce Giurgiulești oferă o alternativă strategică, în special prin accesul la rutele fluviale. Investițiile în infrastructura acestor porturi și în eficientizarea lanțurilor logistice sunt esențiale pentru dezvoltarea economică durabilă și integrarea Moldovei în rețelele comerciale internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA