Războiul provocat de Vladimir Putin în Ucraina acum mai bine de 500 de zile a produs un adevărat șoc în economia Rusiei, după impunerea pachetelor de sancțiuni de către Occident și plecarea multor firme străine de la Moscova. O industrie cheie din Rusia, cea auto, a intrat într-un colaps total, vânzările prăbușindu-se cu 70-75% față de perioada de dinainte de conflict.
De această situație a profitat din plin China, care a intrat masiv pe piața auto din Rusia, iar singura marcă care a înregistrat o creștere a vânzărilor a fost producătorul chinez Geely, cu 88% în ultimul an, potrivit Business Insider.
Vânzările de mașini în Rusia se situează aproape la un sfert din ceea ce erau înainte de războiul din Ucraina. Creșterea prețurilor, deteriorarea sentimentului consumatorilor și lipsa aprovizionării au zdrobit piața auto din Rusia, conform datelor publicate de Universitatea Yale.
Economia Rusiei nu merge așa cum sugerează datele oficiale ale Moscovei. Industria auto din Rusia – unul dintre cele mai importante sectoare ale țării – a cunoscut un colaps total, potrivit datelor Yale School of Management. Scăderea vânzărilor de mașini și o schimbare dramatică a tipului de mașini pe care localnicii le cumpără acum indică probleme economice mai ample și o spirală descendentă fără sfârșit.
Înainte de invazie, peste 100.000 de automobile au fost vândute în fiecare lună în toată Rusia. Dar, datorită unei combinații de creștere a prețurilor, deteriorării sentimentului consumatorilor și lipsei de aprovizionare, vânzările se situează la aproximativ un sfert din nivelurile de dinainte de război, au declarat cercetătorii de la Yale Jeffrey Sonnenfeld și Steven Tian.
„Rușii doar cumpără mai puține mașini, punct”, a spus Tian. „Aceasta vorbește despre slăbiciunea consumatorului din Rusia. Aceasta este la fel de aproape de un indicator al deteriorării sentimentului consumatorilor, iar povestea pe care o spune este profund supărătoare. Rușii pur și simplu nu cheltuiesc bani”.
Zeci de nume occidentale s-au retras din Rusia în 2022, ceea ce a lăsat localnicii cu alternative mai ieftine și de calitate inferioară. Până în ianuarie 2023, Honda, Hyundai, Lexus, Mazda și alții au înregistrat scăderi de peste 90% în vânzările de mașini în Rusia de la an la an.
Singura marcă străină care a înregistrat o creștere a vânzărilor, potrivit Sonnenfeld, a fost producătorul auto chinez Geely, care a înregistrat o creștere semnificativă a vânzărilor de 88% de la an la an. Acum, rușii au fost nevoiți să apeleze la marca locală Lada pentru mașinile lor, o companie cu reputație pentru probleme mecanice și calitate suspectă.
„Nu vei întâlni niciodată pe nimeni în afara Rusiei care să cumpere o Lada”, a spus Sonnenfeld. Lada reprezintă acum mai mult de jumătate din toate vânzările de mașini din Rusia, în timp ce Geely din China deține o cotă de piață de 11%.
„Dacă mergi prin Moscova și Sankt Petersburg, descoperi că rușii de elită conduc doar mărcile de mașini pe care le recunoaștem, precum Porsche, Jaguar, Hyundai și așa mai departe. Singurii ruși care conduceau Lada erau cei cu un venit mai mic”.