Colaps total provocat de Putin într-o industrie cheie din Rusia: O țară a profitat și a crescut vânzările cu 88%

15 Iul. 2023, 07:38
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Iul. 2023, 07:38 // Actual //  bani.md

Războiul provocat de Vladimir Putin în Ucraina acum mai bine de 500 de zile a produs un adevărat șoc în economia Rusiei, după impunerea pachetelor de sancțiuni de către Occident și plecarea multor firme străine de la Moscova. O industrie cheie din Rusia, cea auto, a intrat într-un colaps total, vânzările prăbușindu-se cu 70-75% față de perioada de dinainte de conflict.

De această situație a profitat din plin China, care a intrat masiv pe piața auto din Rusia, iar singura marcă care a înregistrat o creștere a vânzărilor a fost producătorul chinez Geely, cu 88% în ultimul an, potrivit Business Insider.

Vânzările de mașini în Rusia se situează aproape la un sfert din ceea ce erau înainte de războiul din Ucraina. Creșterea prețurilor, deteriorarea sentimentului consumatorilor și lipsa aprovizionării au zdrobit piața auto din Rusia, conform datelor publicate de Universitatea Yale.

Economia Rusiei nu merge așa cum sugerează datele oficiale ale Moscovei. Industria auto din Rusia – unul dintre cele mai importante sectoare ale țării – a cunoscut un colaps total, potrivit datelor Yale School of Management. Scăderea vânzărilor de mașini și o schimbare dramatică a tipului de mașini pe care localnicii le cumpără acum indică probleme economice mai ample și o spirală descendentă fără sfârșit.

Înainte de invazie, peste 100.000 de automobile au fost vândute în fiecare lună în toată Rusia. Dar, datorită unei combinații de creștere a prețurilor, deteriorării sentimentului consumatorilor și lipsei de aprovizionare, vânzările se situează la aproximativ un sfert din nivelurile de dinainte de război, au declarat cercetătorii de la Yale Jeffrey Sonnenfeld și Steven Tian.
„Rușii doar cumpără mai puține mașini, punct”, a spus Tian. „Aceasta vorbește despre slăbiciunea consumatorului din Rusia. Aceasta este la fel de aproape de un indicator al deteriorării sentimentului consumatorilor, iar povestea pe care o spune este profund supărătoare. Rușii pur și simplu nu cheltuiesc bani”.

Zeci de nume occidentale s-au retras din Rusia în 2022, ceea ce a lăsat localnicii cu alternative mai ieftine și de calitate inferioară. Până în ianuarie 2023, Honda, Hyundai, Lexus, Mazda și alții au înregistrat scăderi de peste 90% în vânzările de mașini în Rusia de la an la an.

Singura marcă străină care a înregistrat o creștere a vânzărilor, potrivit Sonnenfeld, a fost producătorul auto chinez Geely, care a înregistrat o creștere semnificativă a vânzărilor de 88% de la an la an. Acum, rușii au fost nevoiți să apeleze la marca locală Lada pentru mașinile lor, o companie cu reputație pentru probleme mecanice și calitate suspectă.

„Nu vei întâlni niciodată pe nimeni în afara Rusiei care să cumpere o Lada”, a spus Sonnenfeld. Lada reprezintă acum mai mult de jumătate din toate vânzările de mașini din Rusia, în timp ce Geely din China deține o cotă de piață de 11%.

„Dacă mergi prin Moscova și Sankt Petersburg, descoperi că rușii de elită conduc doar mărcile de mașini pe care le recunoaștem, precum Porsche, Jaguar, Hyundai și așa mai departe. Singurii ruși care conduceau Lada erau cei cu un venit mai mic”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII