Complicatul exit al Lukoil din România și Republica Moldova: e bătaie pe benzinării. Cine stă la pândă?

04 Feb. 2023, 19:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Feb. 2023, 19:47 // Actual //  bani.md

Potenţialul exit al ruşilor de la Lukoil din România devine un subiect complicat pe fondul tranziţiei energetice şi al războiului de la graniţă. În joc sunt nume mari.

„Benzinăriile sunt perla coroanei“, spun surse din piaţă. „Dar ceea ce se încearcă este o vânzare la pachet a operaţiunilor.“

Ruşii de la Lukoil deţin pe plan local trei businessuri gestionate prin firme diferite. Cele 315 staţii de alimentare, cu răspândire naţională în România, sunt grupate pe compania Lukoil România, un business de 7,9 miliarde de lei românești anul trecut, cu un profit net de 160 de milioane de lei românești. Activităţile de rafinare sunt concentrate de Petrotel-Lukoil, ruşii deţinând o rafinărie în Ploieşti, cea mai mică din România încă funcţională, cu o capacitate de 2,4 milioane de tone. În cazul Petrol-Lukoil, cifra de afaceri din 2021 a fost de circa un miliard de lei românești, în scădere cu 72% faţă de 2020, dar cu un mic profit de 27 mil. lei. Rafinăria funcţiona cu petrolul rusesc, marfă care de anul trecut este sub embargo la nivelul UE. Lukoil este implicat în acţiuni de explorare în Marea Neagră, în perimetrul Trident, alături de Romgaz. În perimetru ar fi o rezervă de 30 de miliarde de metri cubi, dar proiectul nu a avansat semnificativ în ultimii ani. Cele 315 unităţi, aşa cum figurează ele pe siteul Lukoil România, au locaţii foarte bune, unele dintre ele chiar în centrul oraşelor, acolo unde în condiţiile de avizare de azi este aproape imposibil ca vreun investitor să mai construiască o staţie de alimentare de la zero. Mai departe, deşi businessul cu produse petroliere este unul care în volume stagnează sau creşte marginal, afacerile fiind susţinute prin scumpiri, staţiile tot sunt interesante ca viitoare locaţii pentru încărcătoarele de maşini electrice. De aceea sunt râvnite de nume mari.

Potrivit informaţiilor pe surse, Lukoil a organizat deja o cameră de date, printre cei interesaţi de staţii fiind gigantul Shell şi kazahii de la KazMunayGas (KMG), care ar avea motive întemeiate să ia reţeaua ruşilor în baza obiectivelor setate chiar pentru 2023 prin Fondul de Investiţii în Energie Kazah-Român (FIEKR), o afacere în care şi statul român e implicat. Dar surse din piaţă spun că inclusiv subiectul unui exit al KMGI (KMG International) din România, după o eventuală tranzacţie cu Lukoil, nu a dispărut complet de pe masă, deşi de data aceasta nu este conturat la fel de clar un potenţial cumpărător.

Anul trecut, acest context marcat de reaşezări majore în sectorul energtic local a continuat să acumuleze greutate, totul pe fondul tranziţiei energetice, dar şi al războiului din Ucraina. Astfel, americanii de la ExxonMobil au spus adio Mării Negre, Romgaz preluând cu 1 mld. dolari participaţia pe care aceştia o aveau în perimetrul Neptun, vedeta explorării offshore, iar Black Sea Oil and Gas (BSOG), firmă controlată de colosul american Carlyle, este în căutarea unui partener de dezvoltare.

„Dar faptul că americanii au plecat, nu înseamnă că nu se pot întoarce dacă sunt ţinte de achiziţii“, subliniază însă specialiştii din domeniu.

Lukoil şi Rompetrol nu au comentat, după ce anterior Shell a declinate orice comentariu pe această temă.

Ruşii de la Lukoil discută şi ieşirea din Republica Moldova odată cu exitul din România şi caută în acest moment şi o companie din domeniu care să preia cele peste 100 de staţii de alimentare din partea dreapta a Prutului.

Dacă în România cei de la Lukoil au rafinăria Petrotel de la Ploieşti, în Rep. Moldova ei importă combustibilii din România sau Bulgaria, conform acelorlaşi surse, renunţând la importurile din Rusia după ce aceasta a ocupat Crimeea în 2014, astfel încât dacă se retrag şi din România, Lukoil Rep. Moldova ar fi izolată în regiune.

Dacă în România OMV-Petrom şi MOL alături de Rompetrol sunt concurenţi importanţi, în Rep. Moldova Lukoil este principala reţea de distribuţie de carburanţi. Principalul competitor îl reprezintă Grupul KMG – Rompetrol care are 87 de staţii. pe de altă parte, dacă în reţeaua Lukoil din Rep. Moldova peste 90% din staţii sunt deţinute de Lukoil, în reţeaua Rompetrol peste 90% sunt în regim de franciză.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 12:09
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 12:09 // Actual //  Ursu Victor

Un avion Airbus A320 al companiei Air Corsica a fost nevoit să survoleze timp de aproape o oră insula Corsica, după ce singurul controlor de trafic aflat în tură la aeroportul Napoleon Bonaparte din Ajaccio adormise.

Incidentul a avut loc marți, la scurt timp după miezul nopții, când aeronava care venea de la Paris încerca să aterizeze. Pista de 2.400 de metri era complet întunecată, iar turnul de control nu răspundea apelurilor radio.

Potrivit The Times, pompierii aeroportului și jandarmii au încercat să intre în turn, dar accesul a fost îngreunat de încuietorile de securitate. În cele din urmă, echipa a urcat pe scări și l-a găsit pe controlor adormit la birou. După ce a fost trezit, acesta a aprins luminile pistei și a autorizat aterizarea, care s-a desfășurat fără incidente.

„În câteva decenii de carieră, nu am mai trăit o asemenea situație. Am făcut un mic tur de noapte. Nu a existat panică, toți au rămas calmi”, a declarat comandantul aeronavei, menționând că pasagerii au privit incidentul cu umor.

Controlorul a fost testat pentru consum de droguri și alcool, iar rezultatul a fost negativ. Presa britanică subliniază că controlorii de trafic aerian din Franța sunt printre cel mai bine plătiți din lume, cu salarii ce pot ajunge la 120.000 de euro anual și posibilitatea pensionării anticipate la vârsta de 50 de ani.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII