Conflict între Gările Auto Moderne și Agenția Proprietății Publice: Cereri respise și acuzații de abuz

19 Aug. 2024, 15:23
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Aug. 2024, 15:23 // Actual //  bani.md

Avocatul SRL „Gările Auto Moderne”, Andrei Iosip, a criticat acțiunile Agenției Proprietății Publice (APP) în cadrul unui conflict juridic legat de preluarea gărilor și stațiilor auto de către stat. Iosip a declarat că, în ciuda depunerii unei cereri prealabile și a unei cereri de suspendare a ordinului de preluare, APP a acționat cu o rapiditate neobișnuită, convocând o ședință în doar o oră pentru a respinge toate cererile înaintate de companie.

Avocatul a menționat că a solicitat amânarea examinării pentru un termen de 10 zile, argumentând că o oră nu este suficientă pentru a prezenta toate argumentele necesare într-un caz de asemenea amploare. De asemenea, a cerut recuzarea lui Roman Cojuhari din procesul de examinare, pe motiv că acesta s-a exprimat public despre caracterul ilegal al contractului de concesiune, însă cererea a fost respinsă.

Iosip a subliniat că acțiunile APP au fost considerate abuzive și ilegale, susținând că agenția a refuzat să recunoască investițiile de 117 milioane de lei efectuate de Gările Auto Moderne în modernizarea infrastructurii. Acesta a mai adăugat că ordinul de preluare a gărilor și stațiilor auto de către stat ar avea un caracter de expropriere și ar putea afecta grav angajații și activitatea companiei, care a contribuit cu sume importante la bugetul statului.

În ciuda opoziției companiei, APP continuă să avanseze cu procedura de preluare, lăsând soarta gărilor și a angajaților în incertitudine. Gările Auto Moderne intenționează să își apere drepturile în instanță, contestând acțiunile APP și solicitând anularea ordinului de preluare.

În dimineața zilei de astăzi, 19 august, mai mulți reperzentanți ai APP au mers la sediul SRL „Gările Auto Moderne” pentru preluarea unilaterală a complexului de către o comisie instituită de agenție și condusă de Valeriu Cemîrtan

Precizăm că APP a emis, în 17.5.2022, notificarea nr. 09-05-3132, prin care a declarat rezoluțiunea contractului nr. 3/09 din 17.12.2018, începând cu data de 20.08.2022, sub pretextul artificial privind neexecutarea obligației de prezentare a garanției de bună execuție, eliberată de o bancă comercială sau o companie de asigurare pentru anul investițional trei, cu perioada de valabilitate de 2 ani de zile.

Într-o declarație pentru presă, directorul APP, Romna Cojuhari susține că rezoluția de înceatare a contractului cu investitorul privat datează din anul 2022.

„Documenul  semnat între APP și S.R.L. „Gările Auto Moderne”, a prevăzut modernizarea și eficientizarea activității filialelor Î.S. „Gările și Stațiile Auto”. Cu toate acestea, partenerul privat nu a respectat obligațiile asumate privind garanția de bună execuție, care presupuneau garanții a câte 5 milioane de lei pentru fiecare an investițional, garanție neprezentată începând cu anul 3 de contract, fapt care a servit temei de rezoluțiune a contractului. După emiterea notificării de rezoluțiune din 2022, partenerul privat a contestat decizia de rezoluțiune a contractului, solicitând instanței de judecată suspendarea executării acesteia, solicitare respinsă atât de instanța de fond, cât și de către instanța de recurs. Prin urmare, la momentul actual nu există nici un impediment legal pentru preluarea activelor și a bunurilor. Astfel, în pofida solicitărilor repetate din partea APP, S.R.L. „Gările Auto Moderne” a punctat Cojuhari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO