Criza feroviară: Blocul Împreună denunță soluțiile hazardate ale lui Vladimir Bolea

27 Feb. 2025, 12:00
 // Categoria: Economie // Autor:  Ursu Victor
27 Feb. 2025, 12:00 // Economie //  Ursu Victor

Blocul Împreună, o coaliție formată din Platforma DA, Liga Orașelor și Comunelor, și Partidul Schimbării, a reacționat vehement la propunerea ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, de a vinde Palatul de Cultură a Feroviarilor. Potrivit reprezentanților acestei alianțe, soluția avansată de ministru nu doar că este „irelevantă” pentru rezolvarea rapidă a crizei financiare de la Calea Ferată, dar ar putea deschide calea unor scheme imobiliare dubioase, cu riscuri majore de manipulare a terenurilor de către dezvoltatori imobiliari care, de ani de zile, așteaptă să preia acest teren și să demoleze clădirea.

„Propunerea de vânzare a Palatului de Cultură a Feroviarilor este o soluție hazardantă, care nu rezolvă problemele de lichiditate ale Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) și nici nu adresează cauzele fundamentale ale crizei. În schimb, aceasta riscă să ducă la interese financiare obscure din partea dezvoltatorilor imobiliari”, au declarat reprezentanții Blocului Împreună.

Coaliția consideră că demisia Directorului general interimar al CFM evidențiază o criză gravă de management în sectorul feroviar, iar problemele economice ale întreprinderii sunt mult mai complexe decât simpla scădere a volumelor de mărfuri și pasageri. Ei subliniază că lipsa unei viziuni clare și a unor politici eficiente din partea Guvernului, și în special a Ministerului Infrastructurii, agravează situația.

„Ministrul Vladimir Bolea preferă să discute despre problemele sectorului feroviar în studiouri TV, în loc să creeze o celulă de criză pentru a aborda aceste probleme într-un regim de urgență. La 100 de zile de la preluarea mandatului, majoritatea angajaților CFM nu au primit salariile pe august și doar unii mai norocoși au primit pentru luna iulie. Restanțele la salarii au depășit deja 190 de milioane de lei, iar săptămâna viitoare vor ajunge la 220 de milioane. Este un semnal clar că nu există un plan concret pentru rezolvarea crizei”, spun aceștia.

Blocul Împreună acuză Guvernul că nu a reușit să implementeze politicile necesare pentru dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar, în ciuda adoptării Codului Feroviar în februarie 2022. Reprezentanții coaliției subliniază că soluțiile propuse de ministrul Bolea, precum vânzarea locomotivelor vechi sau separarea CFM în trei entități distincte, sunt „nefezabile” și lipsesc de o abordare sistematică.

În schimb, Blocul Împreună propune un plan de reformă care include preluarea renovării infrastructurii feroviare de către Guvern, în scopul asigurării securității economice a Republicii Moldova. Printre măsurile avansate de coaliție se numără majorarea volumelor de transport feroviar prin parteneriate strategice cu autoritățile din Ucraina și România, reforma sectorului feroviar prin adaptarea acestuia la nevoile pieței și integrarea rețelei feroviare în lanțurile logistice regionale.

„Pentru a asigura dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar, Guvernul trebuie să preia integral sarcina de renovare a infrastructurii și să asigure investiții capital, atât din bugetul public, cât și din fonduri externe. Doar așa putem depăși criza și transforma Calea Ferată într-un sector eficient și strategic pentru economia națională”, au conchis reprezentanții Blocului Împreună.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Mai 2025, 16:45
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Mai 2025, 16:45 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Veniturile Rusiei din exportul de petrol au atins un minim al ultimilor peste doi ani, în contextul scăderii accelerate a prețurilor mondiale la țiței. Deși volumul exporturilor a rămas relativ stabil, valoarea acestora a scăzut dramatic, revenind la nivelurile din primăvara anului 2023, când industria petrolieră rusă începea timid să-și revină după embargoul european și plafonarea prețului impuse cu câteva luni înainte, scrie Bloomberg.

Potrivit unei analize realizate de Bloomberg, în baza datelor furnizate de agenția de prețuri Argus, valoarea totală a exporturilor de petrol în cele patru săptămâni până la 4 mai s-a ridicat la doar 4,96 miliarde de dolari – adică 1,24 miliarde pe săptămână. Este o scădere de 4% (220 milioane USD) față de perioada anterioară și cel mai scăzut nivel înregistrat din aprilie 2023.

În timp ce volumul exporturilor (3,29 milioane de barili pe zi) rămâne constant, prețul țițeiului Urals a scăzut puternic: în porturile baltice, acesta a coborât sub 50 de dolari/baril – cu 4,5 dolari mai puțin față de săptămâna precedentă. Tendința de scădere continuă, pe fondul unei oferte globale mai mari din partea statelor OPEC+ și a războiului comercial relansat între SUA și China, care a afectat semnificativ prețul petrolului Brent.

În paralel, Uniunea Europeană intenționează să înăsprească sancțiunile împotriva flotei „fantomă” a Rusiei, urmând să adauge încă 150 de petroliere pe lista neagră. La Washington, administrația Trump pregătește măsuri suplimentare pentru a-l forța pe Vladimir Putin să accepte negocieri privind războiul din Ucraina.

Ministerul rus al Economiei a raportat o scădere a prețului mediu al țițeiului Urals de la 58,99 dolari în martie la 54,76 dolari în aprilie – cu 32% sub estimarea bugetară pentru 2025. Ca urmare, guvernul rus a aprobat recent o revizuire a bugetului federal, tăind cu aproape 25% veniturile planificate din energie (cu 2,6 trilioane ruble). Deficitul bugetar estimat pentru 2025 se va tripla, ajungând la 3,79 trilioane ruble – echivalentul a 1,7% din PIB.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!