Blocul Împreună, o coaliție formată din Platforma DA, Liga Orașelor și Comunelor, și Partidul Schimbării, a reacționat vehement la propunerea ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, de a vinde Palatul de Cultură a Feroviarilor. Potrivit reprezentanților acestei alianțe, soluția avansată de ministru nu doar că este „irelevantă” pentru rezolvarea rapidă a crizei financiare de la Calea Ferată, dar ar putea deschide calea unor scheme imobiliare dubioase, cu riscuri majore de manipulare a terenurilor de către dezvoltatori imobiliari care, de ani de zile, așteaptă să preia acest teren și să demoleze clădirea.
„Propunerea de vânzare a Palatului de Cultură a Feroviarilor este o soluție hazardantă, care nu rezolvă problemele de lichiditate ale Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) și nici nu adresează cauzele fundamentale ale crizei. În schimb, aceasta riscă să ducă la interese financiare obscure din partea dezvoltatorilor imobiliari”, au declarat reprezentanții Blocului Împreună.
Coaliția consideră că demisia Directorului general interimar al CFM evidențiază o criză gravă de management în sectorul feroviar, iar problemele economice ale întreprinderii sunt mult mai complexe decât simpla scădere a volumelor de mărfuri și pasageri. Ei subliniază că lipsa unei viziuni clare și a unor politici eficiente din partea Guvernului, și în special a Ministerului Infrastructurii, agravează situația.
„Ministrul Vladimir Bolea preferă să discute despre problemele sectorului feroviar în studiouri TV, în loc să creeze o celulă de criză pentru a aborda aceste probleme într-un regim de urgență. La 100 de zile de la preluarea mandatului, majoritatea angajaților CFM nu au primit salariile pe august și doar unii mai norocoși au primit pentru luna iulie. Restanțele la salarii au depășit deja 190 de milioane de lei, iar săptămâna viitoare vor ajunge la 220 de milioane. Este un semnal clar că nu există un plan concret pentru rezolvarea crizei”, spun aceștia.
Blocul Împreună acuză Guvernul că nu a reușit să implementeze politicile necesare pentru dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar, în ciuda adoptării Codului Feroviar în februarie 2022. Reprezentanții coaliției subliniază că soluțiile propuse de ministrul Bolea, precum vânzarea locomotivelor vechi sau separarea CFM în trei entități distincte, sunt „nefezabile” și lipsesc de o abordare sistematică.
În schimb, Blocul Împreună propune un plan de reformă care include preluarea renovării infrastructurii feroviare de către Guvern, în scopul asigurării securității economice a Republicii Moldova. Printre măsurile avansate de coaliție se numără majorarea volumelor de transport feroviar prin parteneriate strategice cu autoritățile din Ucraina și România, reforma sectorului feroviar prin adaptarea acestuia la nevoile pieței și integrarea rețelei feroviare în lanțurile logistice regionale.
„Pentru a asigura dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar, Guvernul trebuie să preia integral sarcina de renovare a infrastructurii și să asigure investiții capital, atât din bugetul public, cât și din fonduri externe. Doar așa putem depăși criza și transforma Calea Ferată într-un sector eficient și strategic pentru economia națională”, au conchis reprezentanții Blocului Împreună.