De râs și de plâns! Bugetul de stat papă banii șoferilor. Drumurile ciuruite de gropi au ajuns la aproape 50%

24 Iun. 2022, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Iun. 2022, 10:48 // Actual //  bani.md

În prezent posesorii de autoturisme achită sub formă de impozite și taxe 11,53 lei, pentru fiecare litru de Benzină procurat. Această sumă este cu 2,66 lei/litru sau 30% mai mult decât au achitat anul trecut. Însă doar o parte nesemnificativă din această sumă este virată în Fondul Rutier, fapt ce duce la degradarea infrastructurii rutiere a Moldovei. În luna iunie 2022, din cei 11,53 lei/litru, doar 3,08 lei sau 27% din impozitele plătite teoretic trebuie să meargă în Fondul Rutier, pentru întreținerea drumurilor, restul banilor sunt cu succes ”păpați” de Bugetul Public, constată economistul Veaceslav Ioniță.

Subfinanțarea drumurilor din ultimii 8 ani, a dus la degradarea lor alarmantă. Astfel ponderea drumurilor într-o stare bună s-a redus de la 41,3% în 2013 la 30% în 2020 și continuă să degradeze. În același timp, ponderea drumurile într-o stare proastă a crescut alarmant de 2,3 ori de la 20,7% în 2013 la circa 47% în 2020.

„Drumurile proaste, cresc costurile de transport atât a bunurilor cât și a persoanelor. Costurile suplimentare sunt determinate de consum excesiv de produse petrolier, staționare în trafic, reparații suplimentare a unităților de transport, precum și alte cheltuieli. Calculele noastre arată că în acest an pierderile directe ale agenților economici și ale populației determinate de drumurile proaste se vor ridica la 5,9 miliarde lei. Aceste pierderi sunt determinate în cea mai mare parte de plăți suplimentare pentru combustibilul utilizat și reparațiile suplimentare ale unităților de transport”, a spus Ioniță.

Însă pe lângă pierderile directe, agenții economici și populația mai suportă și pierderi indirecte, determinate de ratări de venituri. Aceste ratări sunt cauzate de timpul suplimentar de aflare în trafic, timp care în mod normal trebuie să fie utilizat pentru activități productive. În loc să fim la locul de muncă, noi stăm în trafic. Ratările de venituri în acest an le estimăm la 6,5 miliarde lei.

”Deci subfinanțarea drumurilor naționale, doar în acest an vor provoca daune materiale de circa 12,4 miliarde lei. Această sumă pentru ultimii 8 ani de când noi am tăiat iresponsabil din Fondul Rutier se ridică la 58 miliarde lei”, a precizat economistul.

Un calcul simplu arată că fiecare leu ”economisit” pe menținerea infrastructurii rutiere, aduce daune de cel puțin 7 lei.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

20 Iul. 2025, 10:11
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
20 Iul. 2025, 10:11 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul din Monaco este implicat într-o anchetă penală discretă, care durează de cinci ani, privind posibila acordare preferențială a unui contract public către compania de elicoptere Monacair, deținută de Andrea și Pierre Casiraghi, nepoții prințului Albert II. Informațiile au fost dezvăluite de agenția Bloomberg, care citează surse judiciare și documente din anchetă.

Potrivit anchetatorilor, o funcționară de rang înalt ar fi deschis un canal informal de comunicare cu reprezentanții Monacair și le-ar fi transmis instrucțiuni clare privind criteriile necesare pentru câștigarea contractului, care viza ruta aeriană dintre Monaco și Aeroportul Internațional din Nisa.

Fosta funcționară Catherine Mariani, acum pensionată, a declarat în fața poliției că „rezultatul era predeterminat”. În mărturia sa, ea a spus că „oferta Monacair era preferată” și că „probabil acest lucru se datora faptului că Pierre și Andrea Casiraghi erau membri ai familiei princiare”.

Autoritățile din principat se pregătesc acum să îi audieze oficial pe cei doi Casiraghi, o măsură cu implicații politice sensibile care pune presiune directă pe prințul Albert. Acesta, alături de nepoții săi, neagă orice abatere legală sau influență exercitată în procesul de atribuire a contractului.

Ruta Nisa–Monaco este una extrem de profitabilă și strategică pentru accesul rapid în principat, iar licitația pentru drepturile de operare a fost una strict reglementată. În ciuda acestui fapt, ancheta a scos la iveală suspiciuni serioase privind lipsa de imparțialitate și posibila utilizare a influenței de familie.

În timp ce publicul monegasc și presa internațională urmăresc cu atenție evoluția cazului, palatul princiar tace. Este pentru prima dată în ultimii ani când familia conducătoare a Monaco se confruntă cu o anchetă penală care implică direct interese financiare personale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA