Dispare benzina A 98 din Moldova: Două rețele nu o mai au în vânzare. Ce spun ANRE și experți auto

08 Iul. 2021, 11:52
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Iul. 2021, 11:52 // Actual //  MD Bani

Două mari reţele de staţii de alimentare din Republica Moldova nu mai au în vânzare benzină cu cifra octanică 98 sau mai mare. Administratorii benzinăriilor spun că nu mai importă acest tip de carburant pentru că nu este profitabil, după ce autorităţile au plafonat preţurile la începutul acestei luni. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică susţine însă că nu au fost plafonate preţurile carburanţilor cu cifra octanică mare, anunță TVR Moldova.

„În ultimele zile, la mai multe staţii peco din Chişinău nu mai sunt în vânzare carburanţi scumpi. Mai exact este vorba despre benzina cu cifra octanică cuprinsă între 98 şi 100. Pe panouri este indicat preţul de 0 lei, ceea ce înseamnă că această benzină nu este în stoc”.

„Am nevoie de benzină 98. Nu-i benzină 98, acum nu vinde nimeni. De ce? Pentru că preţurile nu sunt convenabile. Şi de mult timp nu-i? De pe data de 2 (n.r. iulie). De când s-a schimbat legea carburanţilor? Da”.

Graba strică treaba: Piața petrolieră se așteaptă la colaps. ANRE zice că a acționat regim de urgență

La o altă staţie peco e aceeaşi situaţie.

„Bună ziua, benzină 98 aveţi? Nu avem deloc. Dar când va fi în benzinării, nu vă pot spune, pentru că momentan este scoasă din vânzare. 98 EFIX şi motorina 55 ne se mai vinde”.

Unii administratori ai companiilor petroliere spun că nu mai importă carburanţi cu cifra octanică mare, pentru că nu este profitabil în urma plafonării preţurilor la începutul acestei luni. De cealaltă parte, Agenţia Naţională de Reglementare Energetică susţine că plafonarea nu se referă la preţurile carburanţilor care au cifra octanică 98 şi mai mare.

GALINA SANDUŢA, ofiţer de presă, ANRE

„Metodologia de calcul şi aplicarea preţurilor la produsele petroliere reglementează modul de formare a preţurilor de comercializare pentru benzină 95, motorină şi pentru gaz lichefiat”.

Experţii auto spun că lipsa carburanţilor scumpi îi va afecta în mod special pe şoferii care au maşini cu motoare performante.

CONSTANTIN MIHALACHI, expert auto:

„Lipsa combustibilului cu o cifră octanică mai mare 98,99 sau 100, care acum lipseşte în mare parte din staţiile de alimentare, desigur că o să-i afecteze în primul rând pe proprietarii maşinilor care au motoare mai de performanţă. Ei nu prea pot alimenta pe o perioadă foarte lungă cu benzina 95 că ar avea de suferi maşinile, motoarele”.

„Cred că da, o să fie o problemă. Cu ce urmează să vă alimentaţi atunci? Vom căuta alternativă, nu ştiu, pentru maşinile care consumă carburant mai scump, e o problemă gravă. N-am avut aşa problemă până acum, nu ştiu, am aflat de la voi. Ca şi toţi, ne facem griji. Dar aţi auzit de această noutate? Da, da, da”.

Sunt două reţele de benzinării din Republica Moldova, care au renunţat la vânzarea benzinei cu cifră octanică mare. La celelalte staţii de alimentare, acest tip de carburant este comercializat în continuare la un preţ de aproximativ 20 de lei şi 40 de bani.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală