Disperare pe șine! Angajații CFM amenință cu paralizarea traficului feroviar. Restanțe la salarii de 190 mil. de lei

22 Ian. 2025, 16:42
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Ian. 2025, 16:42 // Actual //  Ursu Victor

Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova (FSF) a anunțat organizarea unor proteste și greve începând cu luna februarie 2025, în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției și în toate cele opt noduri feroviare din țară. Acțiunile sunt motivate de restanțele salariale care au depășit 190 de milioane de lei pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Ion Zaporojan, președintele FSF, a declarat că muncitorii feroviari au ajuns în situații dramatice: „Nu mai au ce mânca, nu au cu ce să-și achite facturile sau să-și trimită copiii la școală. Dacă până la sfârșitul lunii ianuarie nu vom avea soluții concrete, vom organiza proteste la nivel național.”

Liderul sindical a subliniat că întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” (CFM) se confruntă cu probleme grave, inclusiv conturi blocate de peste două luni, lipsa motorinei și a altor resurse esențiale pentru funcționare.

În urma ședinței Consiliului FSF din 26 decembrie 2024, revendicările feroviarilor au fost aduse la cunoștința deputatului Radu Marian, președintele Comisiei economie, buget și finanțe. Marian a promis identificarea unor soluții „în timp scurt”, însă feroviarii rămân sceptici.

Situația dificilă a CFM s-a agravat după august 2022, când redeschiderea portului Odesa a redus drastic tranzitul feroviar din Ucraina, diminuând veniturile întreprinderii. De ani de zile, CFM se confruntă cu dificultăți financiare majore, iar problema restanțelor salariale persistă.

Numărul angajaților CFM a scăzut dramatic în ultimii ani, de la 10.303 în 2014 la 5.713 în 2023. Protestele feroviarilor, care amenință să paralizeze transportul feroviar în toată țara, atrag atenția asupra problemelor structurale ale întreprinderii și asupra nevoii urgente de reforme și investiții.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 17:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 17:08 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul urmează să aprobe în ședința de marți, 23 decembrie, un proiect-pilot prin care Republica Moldova va testa, pentru prima dată, utilizarea mașinilor electrice ca surse de energie pentru rețea. Este vorba despre proiectul „Vehicul spre rețea: testarea soluțiilor de încărcare inteligentă și fluxului bidirecțional de energie (V2G)”, elaborat de Ministerul Energiei și implementat de Asociația Obștească „Green City Lab Moldova”.

Proiectul presupune că vehiculele electrice nu vor fi doar consumatori de energie, ci vor putea livra electricitate înapoi în rețea atunci când este nevoie, de exemplu în orele de vârf. Energia stocată în bateriile mașinilor ar putea fi folosită pentru a stabiliza sistemul electroenergetic, mai ales în contextul creșterii producției din surse regenerabile, care este variabilă.

Pentru a putea testa această tehnologie, Guvernul va institui un regim special de testare inovativă, care permite derogări temporare de la unele prevederi ale legislației în vigoare. Aceste derogări se referă la racordarea temporară a echipamentelor, măsurarea bidirecțională a energiei, aplicarea unor tarife experimentale și participarea controlată a vehiculelor electrice la servicii de echilibrare și stocare a energiei. Autoritățile subliniază că aceste excepții sunt acordate exclusiv în scop demonstrativ și nu vor afecta siguranța rețelei electrice.

Proiectul va fi implementat pe o perioadă de trei ani de la intrarea în vigoare a hotărârii și va fi limitat la anumite locații și echipamente prevăzute într-un plan tehnic. În acest interval, „Green City Lab Moldova” va prezenta rapoarte semestriale Ministerului Energiei, iar la final un raport complet privind rezultatele obținute. Pe baza acestuia, Ministerul Energiei va propune eventuale modificări ale legislației din domeniul energiei.

Ministerul Energiei va coordona proiectul împreună cu Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică și cu operatorii de sistem, iar ANRE va monitoriza impactul testării asupra siguranței sistemului electroenergetic și va identifica barierele de reglementare. Documentele oficiale precizează că proiectul nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul de stat, costurile fiind suportate de titularul proiectului și partenerii acestuia.

Autorii hotărârii afirmă că proiectul reprezintă o premieră națională și ar putea schimba modul în care sunt utilizate vehiculele electrice în Republica Moldova, transformându-le din simpli consumatori în participanți activi pe piața energiei. Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII