Domnica Manole a pus ștampila pe un jaf! CEDO condamnă Moldova pentru exproprierea ilegală

15 Mai 2025, 13:16
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
15 Mai 2025, 13:16 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru încălcarea dreptului la un proces echitabil și a dreptului la proprietate în cazul Seksimp Group SRL, o companie cu capital sloven, specializată în agrobusiness, zootehnie și investiții în prelucrarea produselor agricole. Hotărârea CEDO a fost făcută publică de canalul de Telegram Patriot.

Fondată în anul 2009 de omul de afaceri Blaz Svetek, cetățean al Sloveniei, Seksimp Group SRL a dezvoltat un complex agroindustrial în raionul Dubăsari. Compania avea în gestiune: 22 de hectare de teren agricol, folosite pentru culturi vegetale și furaje, 10 grajduri și construcții agricole, destinate creșterii animalelor și depozitării.

În 2010, compania a semnat două contracte de arendă cu Agrocons Lux și Agro-SV Lux, firme locale care promiteau să sprijine dezvoltarea unui parteneriat durabil în agricultură. Acestea urmau să preia în folosință o parte din bunurile firmei Seksimp Group.

După semnarea contractului, una dintre părțile contractante a acuzat Seksimp Group de „întârzieri” în predarea bunurilor și de comunicarea unui cont bancar greșit. Deși inițial conflictul părea minor, în 2012 Agrocons Lux a intentat un proces civil prin care a cerut daune de 1,2 milioane lei, o sumă de 20 de ori mai mare decât chiria anuală stipulată în contract – echivalentul a 3.600 de euro.

Procesul s-a desfășurat în lipsa totală a părții pârâte – Seksimp Group SRL –, întrucât citațiile expediate au fost returnate cu mențiunea „nu locuiește nimeni la adresă”. Deși acest aspect ridica serioase dubii, instanța de fond a emis o hotărâre favorabilă reclamantului, fără o analiză detaliată a dovezilor sau a proporționalității despăgubirilor cerute.

În baza deciziei judecătorești, a fost declanșată o executare silită rapidă, în urma căreia toate bunurile companiei au fost scoase la licitație și vândute – fără ca proprietarul să fi fost informat sau să fi avut ocazia să conteste executarea.

Când firma slovenului a aflat întâmplător că și-a pierdut toate activele, a cerut revizuirea cazului și a contestat decizia la Curtea de Apel Chișinău, unde completul era condus de judecătoarea Domnica Manole, actuala președintă a Curții Constituționale.

În loc să examineze în mod real circumstanțele și disproporționalitatea deciziei, completul de apel a menținut sentința inițială, refuzând să ia în considerare principalele argumente: lipsa vinii dovedite, valoarea excesivă a despăgubirilor și faptul că pârâta nu fusese notificată corect. Ulterior, Curtea Supremă de Justiție a respins recursul, fără o motivare detaliată, fapt care a confirmat, potrivit CEDO, lipsa unei căi de atac efective.

CEDO a constatat că: a fost încălcat Articolul 6 din Convenție – dreptul la un proces echitabil –, deoarece instanțele naționale nu au motivat soluțiile și au ignorat apărarea oferită de companie. A fost încălcat Articolul 1 din Protocolul nr. 1 – dreptul la proprietate –, pentru că autoritățile nu au oferit niciun mecanism real de apărare împotriva pierderii abuzive a bunurilor.

„Instanțele naționale au legitimat o despăgubire de 20 de ori mai mare decât valoarea contractuală, fără să evalueze proporționalitatea. Executarea s-a făcut în absența pârâtului. Aceasta este o violare flagrantă a principiilor unui stat de drept.”, menționează Curtea în hotărârea sa.

Seksimp Group SRL a cerut despăgubiri totale de peste 900 de milioane de euro, dintre care: 3,4 milioane euro reprezintă valoarea bunurilor pierdute, restul – profituri nerealizate din activitatea agricolă și de prelucrare planificată.

CEDO a decis să amâne pronunțarea asupra compensației, acordând părților 3 luni pentru a încerca o înțelegere amiabilă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO