Europa se „îneacă” în motorină: Tancuri petroliere din Orientul Mijlociu inundă piața cu carburant

19 Aug. 2024, 17:27
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Aug. 2024, 17:27 // Actual //  bani.md

Cantităţi mari de motorină ajung în Europa pe măsură ce mari tancuri petroliere, care în mod normal ar fi folosite pentru a transporta ţiţei, descarcă în Europa motorină provenită din Orientul Mijlociu, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.

Datele firmei de consultanţă Vortexa arată că în luna august importurile de motorină ar putea urca la cel mai ridicat nivel de după luna ianuarie 2023. Sosirea unui singur tanc petrolier de tip VLCC a modificat deja cifrele de import, în timp ce un al doilea a ajuns în port, iar al treilea pluteşte în Marea Mediterană.

Este neobişnuit ca tancurile petroliere mari de tip VLCC să transporte produse distilate. Cu toate acestea, în condiţiile în care transportatorii maritimi încearcă să evite atacurile rebelilor houthi din Marea Roşie, câştigurile generate de vasele mici au crescut, în timp ce câştigurile provenite de la tancurile petroliere mari au rămas la un nivel redus, graţie deciziei ţărilor OPEC+ de a-şi reduce producţia de ţiţei. În contextul în care motorina trebuie transportată pe distanţe mai lungi în jurul Africii, pentru a evita atacurile rebelilor, s-a creat un stimulent pentru unii proprietarii de tancuri petroliere pentru a-şi curăţa vasele şi a transporta carburant în loc de ţiţei.

Distanţa pe care navele călătoresc, împreună cu cantitatea de marfă pe care o transportă, este un factor important care influenţează cererea de nave.

„Transportul de motorină din Est în Vest s-a scumpit foarte mult, după atacurile din Marea Roşie. Pe fondul înrăutăţirii condiţiilor economice, unii traderi au devenit creativi şi au început să îşi cureţe tancurile petroliere pentru a profita de economiile de scară”, spune Eugene Lindell, director la firma de consultanţă FGE.

În ultimele săptămâni, traderii au închiriat cel puţin şase tancuri petroliere de tip VLCC, fiecare capabil să transporte două milioane de barili de produse rafinate, susţine Yiling Lee, analist la firma de brokeraj maritim Braemar Plc din Singapore. Asta, pe lângă cele 27 de tancuri petroliere mai mici, din clasa Suezmax, care pot transporta fiecare un milion de barili de produse rafinate.

Însă, trecerea de la transportul de ţiţei la transportul de produse rafinate nu este o operaţiune facilă şi poate fi costisitoare. Ţiţeiul brut, în special cel din Orientul Mijlociu, este o substanţă care se lipeşte de interiorul unui tanc petrolier. Asta riscă să contamineze combustibilii rafinaţi, precum motorina sau carburantul pentru avioane, dacă interiorul navei nu este spălat cu atenţie.

Analiştii subliniază că majorarea importurilor de motorină în Europa are mai mult de a face cu mărimea şi momentul în care au ajuns navele în port decât cu o modificare semnificativă a cererii de bază.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO