Expert: ANRE va fi nevoit să majoreze tariful pentru populație cu minim 30%, ceea ce înseamnă un preț de minim 5,6 lei

02 Nov. 2021, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
02 Nov. 2021, 12:30 // Actual //  MD Bani

Potrivit expertului economic Veaceslav Ioniță, în acest Moldova va achita un preț mediu pentru gazele naturale la nivel de 350 USD pentru 1000 de m3. Acest preț mediu anual este de 2,3 ori mai mare decât anul trecut, însă mai mic decât în perioada celor mai mari prețuri 2012-2014, când Moldova a achitat și 391 USD pentru 1000 m3 de gaze.

Astfel, creșterea din acest an în cea mai mare parte este determinată de prețul majorat din luna octombrie când Moldova nu a avut contract cu Gazprom și am procurat gaze naturale la preț de 790 USD, nivel record pentru noi. Dar și de formula nouă aplicată, care ne va obliga să achităm în ultimele două luni ale anului circa 450 USD pentru 1000 m3 de gaze.

Conform informațiilor prezentate de Veaceslav Ioniță pe blogul său, în tr. IV din 2021 Moldova va achita un preț mediu pentru gazele importate la nivel de 525 USD, cea ce este de 4 ori mai mult decât prețul achitat în primul trimestru al anului.

Pentru acoperirea costurilor de import, ANRE va fi nevoit să majoreze tariful pentru populație cu minim 30%, ceea ce înseamnă un preț de minim 5,6 lei/m3 de gaze naturale pentru consumatorii casnici.

Acest preț este mai mare decât cel actual de 4,3 lei, însă mai mic decât tariful maxim, care a existat în 2015 de 7,18 lei pentru m3 de gaze.

În viziunea expertului, în prezent Republica Moldova asistă la o mini criză a gazelor, mult mai slabă decât în 2012-2014 și foarte ușor de gestionat.

În context, expertul prezintă și două metode de intervenție:

1) majorări treptate de tarife, fără a admite creșteri bruște;

2) compensații din partea guvernului păturilor social vulnerabile.

Realitatea Live

09 Feb. 2025, 09:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Feb. 2025, 09:51 // Actual //  Ursu Victor

Rusia se confruntă cu o criză gravă în transportul petrolului, în urma sancțiunilor impuse de Statele Unite și alte state occidentale. Pe 10 ianuarie, Departamentul Trezoreriei SUA a inclus 161 de tancuri petroliere rusești pe lista neagră, o măsură ce afectează atât transportul țițeiului, cât și al produselor petroliere.

Potrivit Bloomberg, sancțiunile au un efect devastator asupra capacității Rusiei de a exporta petrol. În 2024, 57% din țițeiul exportat de Moscova a fost transportat pe nave care acum sunt sancționate. Numărul total al tancurilor petroliere afectate de sancțiuni, fie ele impuse de SUA, UE sau Regatul Unit, a ajuns la 265, ceea ce reprezintă o parte semnificativă a flotei utilizate pentru transporturi maritime de petrol, potrivit Bloomberg.

Costurile de transport pentru țițeiul rusesc au crescut vertiginos. Conform Argus Media, tarifele de transport au crescut cu aproape 50% din momentul impunerii sancțiunilor. De exemplu, transportul unui baril de petrol din Marea Baltică până în India a ajuns la 13 dolari, comparativ cu 10 dolari înainte de sancțiuni.

Multe dintre tancurile petroliere sancționate întâmpină dificultăți în a-și îndeplini funcțiile. Unele nave sunt blocate în porturi rusești sau chineze, în timp ce altele sunt folosite pentru stocare temporară, fără a putea efectua transporturi regulate.

Rusia depinde acum de așa-numita „flotă din umbră”, formată din nave cumpărate pentru a eluda sancțiunile. Totuși, aceste soluții devin din ce în ce mai costisitoare și riscante, având în vedere că sancțiunile continuă să se extindă. În plus, achiziția de noi nave sau utilizarea celor existente devine tot mai complicată, pe măsură ce riscurile de sancționare cresc.

Pe măsură ce sancțiunile reduc capacitatea Rusiei de a transporta petrol, Moscova se confruntă cu provocări majore. Costurile de transport cresc, iar opțiunile alternative devin din ce în ce mai limitate. Dacă situația continuă, exporturile de petrol ale Rusiei ar putea suferi o scădere semnificativă, cu implicații economice grave.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală