Dealerii auto din Rusia se confruntă cu un risc major de faliment, pe fondul unei rate cheie ridicate stabilite de Banca Centrală și al scăderii vânzărilor, avertizează reprezentanții industriei auto, citați de publicația *Izvestia*.
„În primul rând, în zona de risc se află centrele de dimensiuni mici, care nu au în portofoliu un număr mare de mărci. Acestea nu pot compensa pierderile prin vânzarea unor branduri mai profitabile”, a explicat Renat Tiucteev, director adjunct pentru vânzările de automobile noi al grupului auto Avilon.
Situația este agravată de nivelul ridicat al împrumuturilor contractate de dealeri. Potrivit lui Tiucteev, falimentul devine o chestiune de luni în cazul în care dealerii nu pot genera venituri suficiente pentru a acoperi dobânzile și plățile interne.
Igor Cikin, director executiv al Asociației Dealerilor Auto din Rusia (ROAD), a subliniat că rata cheie ridicată reduce rentabilitatea afacerilor auto până la zero. „Chiar și fără o rată mare a dobânzii, profitabilitatea vânzărilor de mașini din China este extrem de scăzută. Dacă situația persistă, ne putem aștepta la falimente în rândul companiilor cu datorii mari în următoarele luni”, a declarat acesta.
În paralel, ratele mari ale dobânzilor pentru creditele auto au dus la o scădere semnificativă a vânzărilor. Datele Biroului Unificat de Credit arată că în octombrie, comparativ cu septembrie, numărul împrumuturilor pentru achiziția de automobile a scăzut cu 37%.
Conform *Avtostat*, la sfârșitul lunii octombrie în Rusia existau 4.040 de dealeri auto. În ultimii trei ani, numărul acestora a crescut cu aproximativ 900, iar ponderea showroom-urilor care vând mărci chinezești a crescut de peste trei ori, de la 21% la 65,1%. Totuși, în cel mai pesimist scenariu, numărul dealerilor ar putea scădea în 2024 la nivelul din 2021, adică la 3.000-3.200.
Reducerea numărului de dealeri ar putea duce la scăderea accesibilității automobilelor noi, în special în regiunile mai îndepărtate, a declarat Irina Frank, director general al companiei Frank Auto. „În acest context, prețurile mașinilor ar putea crește, deoarece concurența între jucătorii rămași pe piață se va diminua”, a adăugat ea.
De asemenea, Igor Morjaretto, partener la *Avtostat*, a subliniat că, deși reducerea numărului de showroom-uri din orașele mari ar putea trece relativ neobservată, locuitorii din regiunile rurale ar putea rămâne fără acces la reparații și servicii de întreținere accesibile.
Astfel, dealerii auto din Rusia se confruntă cu o criză profundă, alimentată de condițiile economice dificile și de scăderea cererii, ceea ce ar putea avea efecte de lungă durată asupra pieței auto locale.