Gazprom cere o creștere a prețurilor gazului pentru a acoperi pierderile din afacerea cu gaze

24 Ian. 2025, 13:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
24 Ian. 2025, 13:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Gazprom se confruntă cu o criză financiară internă, afirmând că prețurile actuale ale gazului din Rusia nu acoperă nevoile financiare ale corporației. Potrivit lui Alexei Saharov, șeful departamentului strategic al Gazprom, prețurile actuale trebuie majorate pentru a permite continuarea proiectelor de gazificare și investițiile necesare în infrastructura de gaz, scrie Interfax.

Saharov a declarat că „nivelul actual al prețurilor reglementate nu generează suficiente resurse financiare pentru a susține investițiile capitale esențiale în dezvoltarea și întreținerea infrastructurii de gaze, ceea ce va afecta fiabilitatea aprovizionării cu gaz pe termen lung”. De asemenea, el a subliniat necesitatea unei creșteri semnificative a tarifelor pentru transportul gazului de la producătorii independenți, deoarece în prezent Gazprom transportă gazul acestora la pierdere.

Compania a subliniat că tarifele pentru transportul gazului, care nu au fost actualizate din 2015, ar trebui să crească de trei ori, de la 62,5 ruble pe 100 km pentru 1000 de metri cubi la 170 ruble. De asemenea, prețul gazului pentru consumatorii casnici a fost deja majorat în 2023 cu 11,2%, iar un nou val de creștere de 10,2% este programat pentru 2025, ceea ce va duce la un cumul de 37% din 2022 până în prezent.

Gazprom, care a pierdut accesul la piața europeană în urma sancțiunilor internaționale, a raportat în 2023 pierderi de 629 miliarde de ruble, iar în 2024 a înregistrat un profit de 989 miliarde de ruble. Cu toate acestea, afacerea sa principală cu gaz rămâne deficitară, cu pierderi de 480,6 miliarde de ruble în prima jumătate a anului 2024.

Pe lângă aceste dificultăți financiare, Gazprom va pierde aproximativ 6 miliarde de dolari din venituri anuali în urma întreruperii tranzitului de gaze prin Ucraina începând cu 1 ianuarie 2025, estimează analiștii. Această pierdere va afecta în special exporturile către țări europene, precum Slovacia, Austria și Cehia, care depind de acest traseu de transport al gazului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 09:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 09:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Volumul total al mărfurilor tranzitate prin porturile Republicii Moldova în primul semestru al anului 2025 a atins un nivelul de 1.075.032 tone, potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija. Exporturile au dominat structura tranzacțiilor, cu 54% din total (576.936 tone), în timp ce importurile au reprezentat 46% (498.097 tone).

structură evidențiază orientarea economiei moldovenești către piețele externe, cu accent pe exportul de produse agricole – floarea-soarelui, grâu și porumb fiind în topul mărfurilor exportate, cu ponderi de 34%, 34% și 19% respectiv.

Portul Ungheni se detașează net ca principal hub logistic al țării, procesând 792.726 tone – echivalentul a 74% din traficul total. Acesta a avut o activitate intensă atât la export (443.878 tone), cât și la import (348.848 tone). În schimb, portul Giurgiulești a înregistrat un trafic total de 282.306 tone, cu un ușor avans al importurilor (53%) față de exporturi (47%).

Din punct de vedere al lunilor, martie a fost perioada cu cel mai mare volum de marfă (224.289 tone), cel mai probabil ca urmare a pregătirilor pentru sezonul agricol. În iunie s-a înregistrat cel mai mic volum (108.841 tone), iar datele pentru iulie (2.559 tone) sunt parțiale.

Pe partea de importuri, materialele de construcții și resursele energetice conduc clasamentul. Pietrișul reprezintă 31% din totalul importurilor (155.032 tone), urmat de motorină (18%), îngrășăminte (15%) și cărbune (14%). Ungheni este principalul punct de intrare pentru carburanți, îngrășăminte și cărbune, în timp ce Giurgiulești se specializează în materiale de construcții precum pietrișul, sarea și soda.

Analiza evidențiază o corelație clară între exportul agricol și importul de resurse necesare pentru susținerea acestuia – precum îngrășămintele și combustibilul – ceea ce subliniază interdependențele critice ale economiei moldovenești.

În concluzie, Rija susține că portul Ungheni joacă un rol cheie în fluxurile comerciale ale țării, în timp ce Giurgiulești oferă o alternativă strategică, în special prin accesul la rutele fluviale. Investițiile în infrastructura acestor porturi și în eficientizarea lanțurilor logistice sunt esențiale pentru dezvoltarea economică durabilă și integrarea Moldovei în rețelele comerciale internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA