Guvernul îmbunătățește calitatea serviciilor de navigație aeriană dar ține cu dinții de taxa de 9 euro

07 Mart. 2023, 11:52
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Mart. 2023, 11:52 // Actual //  bani.md

Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Regulamentul care stabilește expres autoritățile responsabile și mecanismele pentru îndeplinirea sarcinilor legate de certificare, supraveghere și aplicare a normelor în cazul furnizorilor de servicii de navigație aeriană.

Astfel, furnizarea serviciilor de navigație aeriană va avea loc în condiții de maximă siguranță, la cele mai înalte standarde de calitate.

În acest sens, proiectul hotărârii de Guvern prevede armonizarea cadrului normativ național cu standardele UE în materie de certificare și supraveghere a entităților cu atribuții de management al traficului aerian și furnizorilor de servicii de navigație aeriană.

În prezent, taxele de la Aeroportul Chișinău per pasager se ridică la 25 de euro, care include și taxa de 9 euro, care a fost mărul discordiei și condiția companiilor low-cost ca să vină în Republica Moldova.

Taxele aeroportuare mari împiedică operatorii low-cost din UE să vină în Republica Moldova. Or, în țările vecine operatorii low-cost operează curse spre diferite destinații la prețuri care variază între 15 – 30 de euro. RyanAir a avut mai multe tentative de a veni în Republica Moldova, dar a refuzat din cauza taxelor mari.

Specialiștii susțin că politica de preţuri a unei companii low-cost diferă de cea a unei companii de linie. Costurile per fotoliu pentru un kilometru sunt calculate în funcţie de capacitatea avionului, nivelul de ocupare a locurilor din fiecare cursă, dar şi de taxele aeroportuare. Astfel, pentru a fi cât mai eficiente, aceste curse sunt efectuate pe distanţe cuprinse între două şi trei ore de zbor, cu aeronave a căror capacitate minimă e de 150 de locuri.

În data de 23 noiembrie Aeroportul Chișinău a intrat în administrarea statului în urma deciziei Curții de Apel care este executorie.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Nov. 2025, 10:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
11 Nov. 2025, 10:03 // Actual //  Grîu Tatiana

Moldovenii plătesc, în prezent, 16,74 lei/m³ pentru gazul natural, însă tot mai multe voci susțin că prețul ar putea fi mult mai mic. Juristul Alexandru Grosu a afirmat recent că gazul ar trebui să coste 9,1 lei/m³, criticând diferența de 7,64 lei/m³. Totuși, Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) susține că diferența reală este de 5,37 lei/m³ și include toate serviciile de sistem: transport, distribuție și furnizare.

„Prețul de achiziție reflectă media ponderată anuală. Este greșit să-l comparăm cu prețul spot, valabil doar într-o anumită zi sau lună. În vară, gazul se cumpără la prețuri mai mici, dar structura anuală include și costuri mai mari în sezonul rece”, a precizat Alexei Taran, directorul general ANRE, într-un interviu pentru nordinfo.md.

R. Moldova cumpără gaze de pe piețele europene, în special din România, Bulgaria și Grecia, prin intermediari (traderi). Aceștia organizează licitații pe platforme specializate, asigurând prețul cel mai avantajos, indiferent dacă gazul provine de la producător sau de la alt trader.

„Traderii oferă adesea prețuri mai bune decât producătorii, pentru că pot achiziționa cantități mai mici și optimiza costurile”, a adăugat Taran.

Cât despre ideea de a cumpăra tot gazul vara, când este mai ieftin, ANRE explică că există limitări tehnice și logistice. Volumele necesare pentru un an – aproximativ 800 milioane m³ – nu pot fi stocate rapid, iar sistemul de transport trebuie să funcționeze în echilibru. Costurile logistice și de depozitare pentru a aduce gazul în Moldova în timpul iernii pot depăși chiar 10-15 euro/MWh.

În ceea ce privește gazul rusesc, ANRE precizează că livrările directe de la Gazprom nu mai sunt posibile. „Din ianuarie 2025, livrările către malul drept al Nistrului au fost sistate. Traseele tradiționale, prin Ucraina, sunt blocate, iar Coridorul de Sud este congestionat și nu poate prelua volume suplimentare. Deci, discuțiile despre prețuri preferențiale la Gazprom nu au fundament fizic sau economic”, a concluzionat Alexei Taran.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII