Haos la o companie aeriană a unui fost ministru al Justiției! A avut cele mai multe întârzieri la aterizare

15 Ian. 2024, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
15 Ian. 2024, 16:16 // Actual //  Lupu Eduard

În perioada iulie – decembrie 2023, Aeroportul Internațional Chișinău a fost martorul unei intensificări remarcabile a traficului aerian, cu aproximativ 5,700 de zboruri tur-retur înregistrate. Luna noiembrie s-a evidențiat cu cei mai buni indicatori de performanță, unde 69% din zboruri au aterizat la timp și 65% au decolat la timp, constată o analiză a lui Stanislav Ghilețchi de la IPRE.

Comparativ cu media EUROControl din prima săptămână a lui decembrie, Aeroportul Chișinău s-a situat la un nivel competitiv, cu 67.3% dintre zboruri aterizând la timp și 62.5% decolând la timp.

Destinațiile cele mai frecvente au fost Antalya (17%), Istanbul (13%), București (9%), Londra, Varșovia și Erevan (6% fiecare), iar Tel-Aviv a înregistrat 5% din zboruri.

Fly One a fost liderul în operațiuni, gestionând 39.5% dintre toate zborurile, urmată de HiSky cu 18.5%. Performanța la aterizare a fost dominată de Tailwind Airlines, Austrian Airlines și TAROM, în timp ce Tailwind Airlines, HiSky și TAROM au fost cele mai punctuale la decolare.

La polul opus, în topul celor mai nepunctuale companii aeriene la aterizare au fost Fly One (controlată de fostul ministrul al Justiției, Vladimir Cebotari) cu o pondere a zborurilor care au aterizat la timp de doar 43,3%, urmată de HiSky – 46,6% și Pegasus – 46,8%. La decolare, cele mai multe întârzieri le-a avut Pegasus – 28,6%, LOT – 34,1%, TurkisAirlines – 36,8 și Fly One – 45,9%.

Interesant este faptul că companiile străine care zboară din Chișinău au înregistrat diferențe semnificative între punctualitatea la aterizare și decolare.

De asemenea, analiza prețurilor biletelor a evidențiat o scădere semnificativă în perioada septembrie 2023 – ianuarie 2024, cu reduceri notabile de până la 79% la destinații precum Roma și 75% la Londra. Această scădere a prețurilor a fost influențată de creșterea numărului de companii, confirmând că competiția este un factor-cheie în reducerea costurilor biletelor avia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

09 Mai 2024, 11:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
09 Mai 2024, 11:41 // Actual //  Lupu Eduard

Grecia a extins notificarea NAVTEX pentru exerciții militare, care interzice în esență circulația navelor în largul coastei din sud-estul Peloponezului. Potrivit unor surse, această interdicție este menită să împiedice transbordările de petrol rusesc de pe petrolierele ”fantomă” pe alte nave, conform contidianului politic și financiar de dimineață, Kathimerini, care apare în Pireu (Grecia).

Petrolierele „fantomă”, prezente des în Golful Laconian

La 1 mai, Atena a recurs la o primă măsură în acest sens cu scopul de a oferi o soluție indirectă, dar pe cât posibil eficientă, la fenomenul de transbordare a petrolului în Golful Laconian, un fenomen înregistrat în ultimii doi ani ca fiind una dintre cele mai reușite operațiuni de eludare a sancțiunilor occidentale împotriva Rusiei.

Concret, forțele navale grecești au blocat apele internaționale din Golful Laconian, unde aveau loc transbordările ilegale de petrol rusesc cu scopul ca petrolul respectiv să-și piardă ”eticheta” rusească prin transferarea pe o navă nesupusă sancțiunilor. Acest transfer se realiza în apele internaționale din Golful Laconian, adică la o distanță mai mare de șase mile marine de uscat. Acest fapt restrânge în esență aria de acțiune a autorităților elene, întrucât Garda de Coastă nu poate efectua controale sau inspecții pe navele comerciale aflate în afara apelor teritoriale ale Greciei decât dacă acestea navighează sub pavilion elen. În plus, nu există o misiune internațională sau mandat special care să permită verificări la bordul navelor în apele internaționale, ca de exemplu în cazul misiunii „Pace” a UE pentru respectarea embargoului asupra armelor către Libia.

Prelungirea măsurii

Potrivit unei relatări Reuters de astăzi, Grecia a extins notificarea NAVTEX pentru exerciții militare în zona Golfului Laconian. „Inițial notificarea trebuia să expire pe 9 mai, dar a fost prelungită astăzi”, a declarat un oficial al Ministerului Apărării de la Atena pentru agenția internațională de știri, sub condiția anonimatului.

După invadarea Ucrainei de către Rusia în 2022, sancțiunile internaționale au îngreunat din ce în ce mai mult comerțul cu petrol rusesc, ceea ce a determinat căutarea unor „alternative” pentru exportul acestuia, inclusiv prin transferuri offshore de pe o navă pe alta.

Un oficial guvernamental grec a declarat pentru Reuters că Atena intenționează să extindă dispozițiile cu privire la exercițiile militare din zonă, ceea ce ar putea împiedica în cele din urmă transportul în apropierea apelor teritoriale grecești.

În ultimele luni, apele din jurul țărmurilor sudice ale Greciei și din Golful Laconian au devenit loc de întâlnire pentru transportatorii de petrol, în special pentru navele-cisternă care transbodează petrol rusesc pe alte nave. Navele sunt poziționate dincolo de limita de șase mile marine de coastă pentru a evita controlarea mărfurilor și a navelor de către autoritățile elene.

Petrolierele „fantomă”, deconspirate de presă

Cazul flotei de petroliere rusești „fantomă” din Golful Laconian a fost dezvăluit de presa internațională și națională. Totodată, au existat și mai multe atenționări din partea partenerilor și aliaților Atenei, care s-au grăbit să plaseze Grecia printre țările care ocolesc sancțiunile, în ciuda faptului că Atena a fost printre primii care le-au impus.

Pe de altă parte, un motiv în plus care determină mobilizarea Atenei în acest sens este legat de posibilele probleme de mediu. Petrolierele implicate în transbordările de petrol din Golful Laconian, de multe ori peste zece într-o singură zi (Bloomberg a numărat în decembrie anul trecut cel puțin 12 petroliere care așteaptau la coadă în regiune pentru contrabandă), reprezintă un risc pentru mediu, dar și pentru industria turistică locală. Este evident că un accident în timpul procesului de transferare a petrolului ar putea avea efecte extrem de negative pentru toate plajele grecești din regiune.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău