Prețurile gazelor naturale în Europa au crescut cu 5% în prima săptămână de tranzacționare din acest an, ajungând la 50,27 euro per megawat-oră (aproximativ 540 USD pentru 1.000 de metri cubi). Aceasta reprezintă cel mai ridicat nivel din octombrie 2023, conform Bloomberg. Creșterea a fost declanșată de oprirea tranzitului gazelor rusești prin Ucraina, după ce contractul dintre Gazprom și Naftogaz a expirat la 1 ianuarie, iar Kievul a refuzat să prelungească acordul.
Întreruperea tranzitului prin Ucraina: Cu exploziile de pe gazoductele Nord Stream și suspendarea fluxurilor prin conducta Iamal-Europa, singura rută de livrare a gazului rusesc către Europa rămâne Turkish Stream. Această situație crește dependența Europei de gaz natural lichefiat (GNL), inclusiv cel din Rusia, care a înregistrat un volum record de livrări în 2024.
Probleme în Norvegia: Exporturile de GNL din Norvegia au fost suspendate până la 9 ianuarie, din cauza unei defecțiuni la un compresor al uzinei de GNL Hammerfest.
Temperaturile scăzute au dus la golirea stocurilor de gaze într-un ritm rapid, acestea fiind acum umplute doar în proporție de 72%, față de 86% în aceeași perioadă a anului trecut.
Deși Europa nu se confruntă cu un deficit imediat de gaze, situația tensionată ar putea complica refacerea stocurilor înaintea sezonului de încălzire din 2025.
Țările din Europa Centrală și de Est, fără acces direct la mare, vor suporta costuri mai mari pentru achiziția și regazificarea GNL din Germania, Polonia și Grecia. Spre exemplu, Slovacia estimează cheltuieli suplimentare de 177 de milioane de euro pe an. În general, consumatorii europeni se pot aștepta la facturi mai mari pentru energie pe termen lung, având în vedere nivelurile ridicate ale prețurilor.
Perspective viitoare: Experții Citigroup consideră că, pe termen lung, prețurile gazelor ar putea scădea, dacă Rusia ar relua tranzitul prin Ucraina. Totuși, această posibilitate depinde de factori geopolitici imprevizibili.
În ciuda situației actuale, Comisia Europeană a asigurat că „nu există probleme privind securitatea aprovizionării”, mulțumită rutelor alternative și utilizării stocurilor existente.