Legătura dintre Renault și mașinile Lada. De ce grupul auto francez este cu ochii pe situația din Ucraina

22 Feb. 2022, 15:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
22 Feb. 2022, 15:33 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Grupul auto francez Renault, care deţine pachetul majoritar de acţiuni la constructorul rus Avtovaz, urmăreşte cu atenţie evoluţia situaţiei din Ucraina pentru a identifica posibilele efecte asupra afacerilor sale, a declarat marţi un purtător de cuvânt de la Renault pentru Reuters.

„Urmărim cu foarte mare atenţie discuţiile diplomatice. La acest moment, este prematur să estimăm care ar putea fi sancţiunile”, a declarat directorul de comunicare externă de la Renault, Rie Yamane, la întrebarea dacă firma are planuri de rezervă pentru momentul în care guvernele occidentale vor introduce sancţiuni împotriva Rusiei.

SUA şi aliaţii europeni urmează să anunţe marţi noi sancţiuni împotriva Rusiei, după ce Vladimir Putin a ordonat luni seara armatei ruse „să menţină pacea” în teritoriile separatiste pro-ruse din Ucraina cărora le-a recunoscut independenţa.

Separat, cel mai mare constructor auto din Rusia, Avtovaz, o companie controlată de Renault, a anunţat că încearcă să îşi asigure surse alternative de aprovizionare cu semiconductori în situaţia în care sancţiunile americane vor duce la întreruperea livrărilor către Rusia.

Casa Albă i-a avertizat pe producătorii americani de chipuri să fie pregătiţi pentru noi restricţii cu privire la exporturile spre Rusia, în situaţia în care Moscova va ataca Ucraina, inclusiv pentru o posibilă blocare a accesului Rusiei la livrările mondiale de echipamente electronice.

„Desigur că analizăm posibilităţile de a găsi alternative în caz de sancţiuni”, a declarat CEO-ul de la Avtovaz, Nicolas Maure, cel care între 2006 şi 2016 a condus uzina Dacia şi apoi toate operaţiunile Dacia şi Renault din România.

AvtoVAZ este cel mai mare companie producătoare de mașini din Rusia. Compania este cunoscută în principal pentru producția de mașini Lada. Cele mai importante piețe pentru Lada sunt Rusia, Kazahstan, Ucraina și fostele state sovietice.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO