Milionarul discret domină piața exporturilor de ulei de floarea soarelui

07 Mart. 2024, 13:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Mart. 2024, 13:17 // Actual //  bani.md

Liderul companiilor care au exportat ulei de floarea soarelui în acest sezon este Floarea-Soarelui SA, cu o pondere de 95%, sau 158 210 tone exportate în perioada 1 iulie 2023- 2 martie 2024, prețul mediu de export fiind de 14,7 lei/kg. A doua companie- Trans Bulk Logistics SRL a exportat 2 911 tone ulei, sau 2%. Ambele fac parte din grupul Transoil „controlate de milionarul Vaja Jhashi n.a) , se arată în datele publicate de economistul Iurie Rija de la Asociația Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere.

Potrivit lui, principalele destinații de export ulei în acest sezon sunt – România (113 054 t), Spania (18 019 t), Egipt (18 019 t). Egiptul oferă un preț relativ bun pentru achizițiile de ulei origine Moldova- 16,02 lei/kg. Livrările spre Egipt din Moldova vor continua în acest sezon, dat fiind faptul că TOI Commodities a câștigat licitația agenției de stat din Egipt, GASC pentru livrarea a 24 mii tone în perioada din 25 martie până în 15 aprilie 2024.

Piața cerealelor este controlată de milionarul Vaja Jhashi – 60%. Acesta este un vechi prieten al oligarhului Vladimir Plahotniuc și domină și piața uleiului din Republica Moldova. Jhashi controlează piața prin intermediul grupului de companii TransOil. Cea mai importantă afacere a holdingului este fabrica de ulei Floarea Soarelui de la Bălți. Jhashi și-a întărit poziția pe piața R. Moldova în 2011, cumpărând fabrici de ulei, elevatoare, construind terminale în portul Giurgiulești și obținând finanțare de la BERD.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Feb. 2025, 17:09
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Feb. 2025, 17:09 // Actual //  bani.md

Zeci de automobile noi stau blocate de câteva zile în vamă, provocând întârzieri majore în livrarea comenzilor către clienți. Peste 30 de automobile ar fi fost reținute doar în vama Leușeni, iar acest blocaj este cauzat de aplicarea unei noi legi care a dat peste cap procesul de import în Republica Moldova, scrie autoblog.md.

Potrivit surselor, legea obligă importatorii să semneze contracte cu firme specializate în reciclarea mașinilor vechi, dar până în prezent, Guvernul nu a autorizat nicio companie să înceapă să opereze. În consecință, zeci de automobile noi și rulate sunt reținute la vamă, ceea ce provoacă întârzieri în livrări și nemulțumiri printre clienți.

Reprezentanții importatorilor se tem că acest blocaj va duce la o creștere a prețurilor mașinilor în viitor, întrucât întârzierea în livrarea acestora ar putea afecta stocurile și, implicit, costurile de import. Situația este, de asemenea, agravată de faptul că măsurile nu sunt încă implementate corespunzător, lăsând importatorii într-o stare de incertitudine.

@autoblog.md Mașini noi şi rulate stau blocate în vamă pentru că statul nu a gândit legea până la final… #moldova ♬ original sound – Constantin Mihalachi

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală