Mobilierul din Bosnia și Herțegovina cucerește piața străină

23 Feb. 2023, 12:10
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
23 Feb. 2023, 12:10 // Actual //  MD Bani

Industria mobilei din Bosnia şi Herţegovina cunoaşte de un deceniu o creştere susţinută, încurajată în ultimul timp de întreruperea aprovizionării cu mobilier chinez ca urmare a pandemiei de Covid-19, transmite AFP. Mobilierul a ajuns să fie exportat în peste 65 de țări.

Un exemplu de succes este firma Artisan cu sediul la Tesanj în nordul Bosniei şi Herţegovinei. Numărul de angajaţi a crescut începând din 2020 de la 200 până la 300 de persoane, precizează directorul de vânzări Armin Huremovic.

Înfiinţată în 2007, firma s-a remarcat cinci ani mai târziu pe piaţa externă, cu prilejul Salonului internaţional de la Koln, Germania, unul dintre cele mai importante din Europa.

Mobilele din lemn masiv produse de firma Artisan, dintre care unele sunt concepute de nume mari din domeniul designului precum artistul candiano-american Karim Rashid sau studioul germanului Michael Schneider, sunt exportate acum în peste 65 de ţări.

Unele scaune se vând la un preţ de peste 800 de euro, iar anumite mese costă chiar şi 9.000 de euro. Aproape întreaga producţie este destinată pieţei externe, fiind inaccesibilă cumpărătorilor din Bosnia şi Herţegovina, unde salariul mediu este de 570 de euro pe lună, scrie Agerpres.

Clienţii firmei Artisan, companie cu o cifră de afaceri de aproximativ 15 milioane de euro, se găsesc în Europa Occidentală, în Belgia, Ţările de Jos sau Franţa, dar şi în Coreea de Sud.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Bosnia şi Herţegovina nu este un actor important pe piaţa europeană a mobilei, estimată în 2020 la aproximativ 96 de miliarde de euro, dar lemnul este unul dintre pilonii economiei locale.

Ognjenka Lalovic, unul dintre responsabilii Camerei de comerţ extern din Bosnia şi Herţegovina (VTKBIH), a precizat că industria lemnului, care regrupează 1.400 de firme şi aproape 30.000 de locuri de muncă, este responsabilă pentru „10% până la 15% din exporturile totale ale Bosniei şi Herţegovinei”.

Exporturile sunt în creştere constantă (870 de milioane de euro în 2021), chiar dacă ar putea încetini uşor în acest an din cauza repercusiunilor războiului din Ucraina asupra economiei mondiale, potrivit experţilor.

„Sectorul îşi datorează succesul unei materii prime de calitate, mâinii de lucru experimentate şi tradiţiei. Suntem una dintre puţinele ţări din Europa unde 60% din suprafaţă este acoperită de păduri”, concluzionează Ognjenka Lalovic.

Pentru Eldin Sabeta, director de vânzări la Standard Furniture Factory, unul dintre cei mai mari exportatori de mobilă din Bosnia şi Herţegovina, cu 500 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală de 30 de milioane de euro, „un bun raport calitate-preţ” explică de asemenea succesul produselor din Bosnia şi Herţegovina.

La fel ca şi alţi producători locali, această companie specializată în mobilier de sufragerie din lemn masiv a beneficiat de perturbările provocate de pandemia de coronavirus. Confruntaţi cu dificultăţile de a importa din China şi Asia, clienţii europeni s-au îndreptat spre producătorii de mobilier din Europa de Sud-Est.

„De doi ani, înregistrăm o creştere netă. În fiecare lună un nou client vine şi ne bate la uşă”, dezvăluie Eldin Sabeta.

Rezultatul, în fiecare zi trei până la cinci camioane ies pe porţile uzinei cu destinaţia Europa Occidentală pentru a alimenta marile grupuri, în special din Germania şi Austria.

Realitatea Live

24 Iul. 2024, 16:46
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
24 Iul. 2024, 16:46 // Actual //  Lupu Eduard

Reclamele la jocurile de noroc ar putea reapărea în Republica Moldova, după ce în noiembrie 2021 Parlamentul a votat interzicerea acestora. Deputații PAS, Radu Marian și Dorian Istrati, au înregistrat un proiect de lege care prevede permisiunea reclamelor și sponsorizărilor pentru jocurile de noroc cu risc social scăzut.

„Permiterea inițierii sau participării la activități de sponsorizare sau de filantropie, a agenților economici care organizează, desfășoară sau exploatează jocurile de noroc cu risc social scăzut, în urma cărora marca comercială a Loteriei Naționale a Moldovei poate deveni publicitară”, se arată în inițiativa deputaților.

Această măsură vine să încurajeze mai multe investiții în activitățile sportive de masă și alte evenimente sociale. Publicitatea și programele audiovizuale sponsorizate de organizatorii jocurilor de noroc vor fi permise între orele 22:00 și 07:00, iar competițiile sportive difuzate în direct vor putea fi sponsorizate. Reclamele vor include mențiuni obligatorii privind impactul negativ al jocurilor de noroc, acoperind cel puțin 20% din timpul sau suprafața materialului publicitar.

Deputatul Marian a explicat că problemele de aplicare a restricțiilor totale asupra publicității pariurilor sportive sunt numeroase. În majoritatea țărilor europene, publicitatea pentru pariuri este permisă, inclusiv la competițiile sportive internaționale transmise în direct în Republica Moldova, cum ar fi Liga Campionilor la Fotbal. Această diferență majoră de abordare între spațiul european și Republica Moldova creează situații în care orice transmisiune de eveniment sportiv internațional încalcă legea.

Modificarea propusă va aduce mai multe resurse pentru radiodifuzorii locali, permițându-le să creeze conținut media autohton. Publicitatea va fi permisă și în publicațiile periodice publice sau private, ocupând până la 15% din spațiul unui număr al ediției, cu mențiuni obligatorii privind impactul negativ al jocurilor de noroc pe cel puțin 20% din suprafața materialului publicitar.

Defalcările la bugetul public național din activitatea Loteriei Naționale a Moldovei se ridică la 2,25% din rulajul LNM și aproximativ 75% din cota de profit a organizatorului jocurilor de noroc, care constituie monopol de stat. Între 2018 și 2023, la Bugetul Public Național au fost încasați 607 milioane lei din activitatea LNM, cu o creștere semnificativă în 2023, când încasările au ajuns la 287,8 milioane lei comparativ cu 1,3 milioane lei în 2018.

Se estimează că proiectul de lege va genera investiții directe de cel puțin 30 milioane lei anual în susținerea și promovarea evenimentelor sportive și sociale, dar și în stimularea producerii de conținut media autohton.

Reclamele jocurilor de noroc au fost interzizse în noimebrie 2021, iar legea a fost promovată insistent de Dumitru Alaiba fostul președinte al comisiei economie de la acea vreeme. El spunea că publicitatea jocurilor de noroc are un impact negativ asupra populației sărăce care își cheltuie ultimii bani. Sancțiunile pentru cei care încalcă legea au fost stabilite de la 60 la 120 u.c. pentru persoanele fizice sau cu funcţie de răspundere și de la 120 la 180 u.c. – persoanei juridice, cu privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 6 luni la un an.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău