Moldova, codașă la investițiile străine pe cap de locuitor. Autoritățile au întârziat cu 15 ani atragerea capitalului

24 Nov. 2021, 09:08
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Nov. 2021, 09:08 // Actual //  bani.md

Eșecul privatizării, tergiversarea formării instituțiilor economice, precum și lipsa unor politici de atragere a investițiilor străine au făcut ca, în anul 2000, Republica Moldova să fie codașă la capitolul ISD per capita (107 USD), fiind net devansată de toate statele din regiune, cu excepția Ucrainei, potrivit Raportului de țară lansat de Expert Grup, care analizează evoluția economiei moldovenești la 30 de ani de la obținerea independenței.

Investițiile străine care au venit în următorii zece ani au țintit în mare parte afaceri orientate spre piața internă. Abia după anul 2010, odată cu accelerarea activității din Zonele Economice Libere, Moldova a reușit să atragă investitori orientați preponderent către export. Însă valoarea adăugată rămâne una scăzută, principalul beneficiu fiind locurile de muncă ce au fost create.

De altfel, judecând după prestația statelor din regiune, Republica Moldova a întârziat cu 10-15 ani procesul de atragere a investițiilor de tipul celor prezente în ZELuri (Automotive) și a ratat șansa de a atenua plecarea din țară a populației, în lipsa oportunităților economice. Din punct de vedere macroeconomic, rata de investiții pe economie15 a fost, în general, una modestă. Până în anul 2003, valoarea acestui indicator a oscilat în jurul mediei de referință de 20%, pentru ca cele mai înalte valori să fie consemnate în anii 2007 și 2008, singurele perioade când rata de investiții a depășit pragul de 40 la sută”, se mai spune în publicație.

După criza din anul 2009, nivelul de investiții pe economie a fluctuat în intervalul 26-30%. Deși, dincolo de ISD, mai ales după anul 2000 economia a beneficiat de infuzii de resurse financiare masive prin intermediul remiterilor, acestea au fost canalizate în mare parte în consum și investiții imobiliare, iar sectorul real nu a reușit decât într-o mică măsură să-și reînnoiască, din contul acestora, capacitățile de producție.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO