MOLDSTREET: Declarația premierului Ciocoi poate costa Moldova circa 100 de milioane de euro

15 Iun. 2021, 10:25
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
15 Iun. 2021, 10:25 // Actual //  MD Bani

Lupta pentru controlul Portului Internațional Liber Giurgiulești se dă nu doar în instanțe și în culise, ci și prin declarații. Unele, făcute de oficiali de la Chișinău, sunt destul de riscante și pot aduce prejudicii enorme țării, scrie Moldstreet.md.

Ultima și una dintre cele mai controversate declarații oficaile a fost făcută de premierul interimar, Aureliu Ciocoi, în cadrul emisiunii Cutia Neagră de la TV8.

Premierul nu vede riscuri, dar face presupuneri

„Nu văd riscuri în această tranzacție. Noi trebuie să fim recunoscători BERD pentru preluarea activelor Portului Internațional Giurgiulești, pentru că de altfel riscam să intrăm într-un litigiu internațional, în care Republica Moldova trebuia să achite dacă nu zeci probabil sute de milioane de euro. Sper că am evitat acest litigiu”, a declarat Ciocoi.

Totodată, premierul interimar s-a avântat în presupuneri susţinând că faptul că BERD a intervenit și a achiziţionat de la Thomas Moser, la începutul lunii mai 2021, o firmă din Cipru, care deţine Danube Logistics, ar înseamna „că acest pachet de acţiuni a fost scos de sub sechestru”. „Altfel era imposibil!”, a presupus Aureliu Ciocoi.

Pentru un diplomat precum este Ciocoi, declaraţiile făcute par a fi unele hazardate, dacă nu chiar rău intenționate.

Or, prin aceste declarații premierul interimar practic legitimează o tranzacție care nu a avut loc în Moldova, ci în Cipru, țară care nu prea cooperează cu autoritățile de la Chișinău, atunci când este vorba de anchete pe cazuri de evaziune fiscală, spălări de bani etc.

Cine va plăti pentru declaraţiile eronate ale Guvernului

În plus art.12 din Acordul de Investiții „Cu privire la Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti””, încheiat la 24 decembrie 2004 între Guvernul Republicii Moldova și investitorii Azpetrol SRL (în prezent – Bemol Retail SRL), Azertrans SRL (în prezent – Danube Logistics SRL) și Azpetrol Refinery SRL (în prezent – Bemol Refinery SRL) prevede că „Guvernul va oferi o despăgubire în expresie bănească… pentru orice Daună sau Prejudiciu cauzat de sau care rezultă din:

(a) neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor în baza prezentului Acord de către Guvern ca urmare a unor acţiuni sau inacţiuni;
(b) declaraţiile eronate ale Guvernului;
(c) actele de expropiere ale Organelor de Stat”.

În cazul declaraţiilor lui Ciocoi, se poate constata foarte uşor că ele sunt eronate. Or, capitalul social al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Giurgiuleşti, se află de mult timp sub sechestru și, juridic vorbind, acest sechestru este încă valabil.

A oferit sau nu Guvernul aprobare prealabilă pentru tranzacţia din Cipru

În plus pct.13.2 din articolul 13 al Acordului stipulează că „Pentru orice transfer, cesiune sau altă acţiune în acest sens de oricare din Investitori în favoarea altei Persoane va fi necesară aprobarea prealabilă în scris a Guvernului, care nu poate fi refuzată pe motive neîntemeiate”.

Guvernul actual atât în persoana premierului interimar Aureliu Ciocoi, cât şi a Ministerului Economiei, instituţie responsabilă de această afacere, nu au confirmat că au oferit vreo aprobare prealabilă pentru preluarea de către BERD a firmei Thomo Invest LTD din Cipru, devenind unicul beneficiar final al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Giurgiuleşti.

Chiar premierul interimar a spus că nu a dat avizul pentru o astfel de tranzacție, dar a susținut că Guvernul ar trebui să o ofere.

În plus, trebuie de precizat că BERD nu este parte a Acordului de Investiţii semnat în 2004 și care stipulează clar că Investitor înseamnă oricare dintre companiile: Azpetrol SRL (în prezent – Bemol Retail SRL), Azertrans SRL (în prezent – Danube Logistics SRL) și Azpetrol Refinery SRL (în prezent – Bemol Refinery SRL).

Guvernul, obligat să întreprindă eforturi maximale întru prevenirea acţiunilor ilegale

Pe de altă parte conform pct.5.7.1 din Acordul de Investiţii, Guvernul este obligat: „să întreprindă Eforturile Maximale întru prevenirea acţiunilor ilegale, de pe Teritoriul Republicii Moldova, care prejudiciază Investiţiile şi/sau Activităţile”.

Aici amintim că urmare a litigiului, ce există între Danube și Bemol și sechestrului aplicat pe activele Danube din Moldova, este în joc și reputația statului, iar Guvernul conform Acordului de Investiții trebuie să asigure executarea deciziilor instanțelor.

O eventuală neexecutare a deciziei instanțelor locale (de la instanţa de fond la Curtea Supremă de Justiţie), care au dispus să fie recuperat prejudiciul ce urmează să îl încaseze proprietarul Bemol Retail (parte a Acordului de Investiţii), ar putea degenera într-un proces contra Republicii Moldova, cu achitarea a sute de milioane de lei, în locul lui Thomas Moser, fostul manager și beneficiar al Danube Logistics, activele căruia au fost preluate de BERD.

Ţeapă de 100 milioane euro

Potrivit informației prezentate de către BERD, începând cu 7 mai 2021, instituția financiară a devenit unicul beneficiar final al Danube Logistics SRL, operatorul PILG, tranzacția în acest sens fiind realizată în afara țării. Mai exact în Cipru, unde BERD a preluat controlul firmei Thomo Invest LTD deținută anterior de Thomas Moser, fostul director la Danube Logistics, care a fost condamnat la plata unor despăgubiri de circa 10 milioane dolari, companiei Bemol Retail.

Economistul Veaceslav Ioniţă susţine, într-o analiză, că în urma acestei tranzacţii Republica Moldova a rămas fără Portul Giurgiuleşti şi a fost țepuită de 100 milioane de euro, care includ în special facilităţile fiscale acordate de Guvern, de care au beneficiat investitorii.

Realitatea Live

18 Apr. 2025, 10:11
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Apr. 2025, 10:11 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Superiahtul de lux Casino Royale, cunoscut anterior sub numele de Vselennaia (Universul) și asociat cu fostul președinte rus Dmitri Medvedev, a fost cumpărat de omul de afaceri american John Staluppi – fost partener al lui Donald Trump și magnat al industriei auto. Informația a fost publicată de portalul specializat Luxury Launches.

Nava de 74 de metri, construită în 2018 de șantierul naval Amels și evaluată la aproximativ 100 de milioane de dolari, este una dintre cele mai opulente de pe piață: are patru punți, un bazin infinity de 6,5 metri, acvadiscotecă, interioare semnate de Winch Design și poate găzdui până la 12 oaspeți. Săptămâna aceasta, iahtul a traversat Atlanticul, cu destinația finală Port of Palm Beach (PBI), în apropiere de reședința lui Staluppi din Florida și muzeul său de automobile rare Cars of Dreams.

În trecut, presa rusă și două surse citate de publicația „Proiect” susțineau că adevăratul proprietar al Vselennei era familia lui Igor Iusufov – fost ministru al Energiei din Rusia, aflat sub sancțiuni SUA. De iaht s-ar fi folosit și Dmitri Medvedev și fiul acestuia, beneficiind de o cabină cu legături criptate și escortă navală în apele rusești. În 2020, iahtul a petrecut cel puțin 72 de zile în portul Soci, iar în 2022, a părăsit în grabă Italia pentru a evita un posibil sechestru, ancorând din nou în Rusia prin Turcia.

Achiziția adaugă Casino Royale unei colecții impresionante de nave de lux deținute de Staluppi, inspirate din filmele cu James Bond: Moonraker, Octopussy, Spectre, The World Is Not Enough. Este pentru a doua oară când folosește numele Casino Royale pentru o navă.

John Staluppi și-a început cariera ca mecanic auto în Brooklyn, devenind în anii ’70 unul dintre primii promotori ai mărcii Honda în SUA. A deținut peste 20 de showroom-uri în New York, iar compania sa, Atlantic Automotive Group, a devenit una dintre cele mai mari din țară. În 1988, Staluppi a încheiat un parteneriat cu Donald Trump pentru a folosi numele acestuia în afacerea sa cu limuzine de lux, promovate chiar de actualul fost președinte, care le-a folosit și în cazinourile sale din Atlantic City.

Totuși, numele lui Staluppi a fost deseori menționat în rapoartele autorităților americane ca fiind legat de familia mafiotă Colombo – una dintre cele cinci mari familii mafiote din New York. A fost condamnat pentru furt de piese auto și, în anii ’90, autoritățile i-au refuzat licențele pentru afaceri în domeniul jocurilor de noroc și alcoolului, invocând documente FBI care îl plasau ca „membru asociat” al organizației. A fost văzut la nunta fiicei unui boss mafiot și în întâlniri cu liderul clanului, Carmine „Șarpele” Persico.

Deși acuzațiile nu au fost confirmate în instanță din cauza refuzului FBI de a dezvălui surse confidențiale, trecutul lui Staluppi continuă să stârnească controverse – mai ales acum, când iahtul legat de elitele rusești ajunge în posesia unui personaj atât de controversat din cercul fostului președinte american.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | MĂSURI DE PREVENIRE A INCENDIILOR ÎN PERIOADA SĂRBĂTORILOR DE PAŞTE
NO COMMENT | MĂSURI DE PREVENIRE A INCENDIILOR ÎN PERIOADA SĂRBĂTORILOR DE PAŞTE
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei