Nucile moldovenești au ajuns să se vândă în magazinul Grădinii Botanice regale din Stockholm

05 Ian. 2024, 14:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Ian. 2024, 14:15 // Actual //  bani.md

Ambasadoarea Moldovei în Suedia, Liliana Guțan, anunță cu entuziasm lansarea unui proiect unic în colaborare cu Grădina Botanică Regală Rosendal din zona centrală a Stockholm-ului. Insula Djurgården găzduiește acest proiect ce aduce laolaltă tradiția istorică și cultura horticulturii suedeze și inovația din Republica Moldova.

Istoria Grădinii Rosendal se întinde înapoi în secolul al XVIII-lea, iar de la înființarea sa în 1861, a devenit un centru vital pentru cultivarea și horticultura suedeze. Astăzi, sub gestionarea Fundației Grădinii Rosendal, proiectul se dedică grădinăritului biodinamic și comercial, promovând un stil de viață integrat cu natura.

„Misiunea proiectului Rosendal include activități menite să crească cunoștințele și interesul pentru grădinăritul peisagistic. Grădina devine un model și o sursă de inspirație, cu accent pe conceptul „de la fermă la furculiță”. Recoltele locale de legume, plante aromatice, flori și fructe sunt folosite în cafeneaua și brutăria cu cuptor pe lemne, ambele bucurându-se de o popularitate remarcabilă”, spune ambasadoarea.

Într-un efort de a aduce Moldova mai aproape de această filosofie și experiență de afacere inovatoare, au fost introduse nuci ecologice moldovenești în oferta specială a Grădinii Rosendal. Astfel, cetățenii din Suedia, Norvegia, Finlanda și Islanda pot achiziționa 150 de grame de nuci din Moldova la prețul de 55 de coroane suedeze (aproximativ 5 euro).

Proiectul nu se oprește aici, căutând parteneri interesați să sprijine aducerea conceptului Grădinii Botanice Regale Rosendal în Moldova. Obiectivul este să se construiască o colaborare frumoasă care să promoveze transparența, sustenabilitatea și calitatea, consolidând legăturile dintre natură, producătorii agricoli și consumatori într-un mod inovator.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII