O cameră prietenoasă copiilor și femeilor va fi creată la Căușeni cu sprijinul UN Women

01 Iun. 2022, 13:20
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Iun. 2022, 13:20 // Actual //  MD Bani

Femeile din orașul Căușeni și din localitățile apropiate, care activează în cadrul companiei ConTeyor MLD, și care au copii mici, vor avea posibilitatea să își desfășoare activitatea profesională chiar și pe perioada concediului de îngrijire a copilului.

Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitate de gen și Abilitarea Economică a Femeilor UN Women Moldova va amenaja în cadrul companiei o cameră pentru copii, fapt care va facilita activitatea angajatelor.

Compania ConTeyor MLD s-a lansat pe piața din Republica Moldova în anul 2018. Majoritatea angajaților sunt femei. Compania este specializată în coaserea ambalajelor flexibile din materiale textile, destinate preponderent industriei constructoare de mașini. Recent, compania a lansat și secția de croitorie, ceea ce înseamnă că numărul angajaților/-telor va crește. 

Potrivit lui Octavian Macari, directorul companiei, afacerea a început cu o echipă de 40 de femei cusătorese și personal auxiliar. În prezent, numărul de angajați în companie a ajuns la 227, iar 93% din totalul angajaților sunt femei. 

„Unul dintre factorii care favorizează fluctuația angajatelor în companie este plecarea tinerelor mămici în concediu de maternitate și cel de îngrijire a copiilor. Acest fapt este un lucru firesc și noi ne bucurăm pentru familiile lor. Totodată, această realitate determină și necesitatea de amenajare a unui spațiu prietenos copiilor și femeilor.”

Anual, în cadrul companiei, în concediul de maternitate și cel de îngrijire a copiilor pleacă aproximativ 20 de femei. În prezent, aproape jumătate dintre angajate au copii mici, mai exact 100 de angajate din cadrul companiei au copii cu vârsta de până la 12 ani. Se așteaptă că amenajarea unei camere pentru copii va aduce beneficii părinților, copiilor acestora și companiei în cadrul căreia activează – în egală măsură. 

Femeile din cadrul companiei sunt încântate de această inițiativă și abia așteaptă ca ea să fie realizată. Mamele spun că astfel copiii vor fi în siguranță. 

Doamna Ludmila Grinico, una dintre angajate, are doi copii, unul de 6 ani și altul de 7 ani. Pentru ea, siguranța copiilor este pe primul loc, motiv pentru care este recunoscătoare administrației companiei pentru un asemenea beneficiu esențial care îi va permite să fie mai aproape de copii. 

„Susțin în totalitate ideea de a amenaja această cameră pentru copii la locul de muncă. Am doi copii pe care nu am cu cine să-i las acasă. Fiind lângă mine, la serviciu, îmi voi face mai puține griji pentru siguranța lor. Aici vor avea toate condițiile necesare. Sunt zile în care lucrez și sâmbătă, iar gândul că copiii rămân singuri acasă mă macină toată ziua, acum eu voi fi alături, ceea ce îmi va permite să fiu productivă și calmă.” 

Copiii beneficiari vor fi supravegheați și vor implicați în diverse activități. Tot în cadrul acestei inițiative le vor fi servite mesele principale și gustările potrivite vârstei. 

„Ne dorim să creăm un spațiu prietenos pentru copii, unde vor avea posibilitatea să se implice în diverse activități distractive. Compania permitea și anterior mămicilor să vină cu copiii la serviciu. Totuși, amenajarea unei camere pentru copii este o idee mai potrivită,  întrucât copiii se vor afla într-un spațiu sigur, sub supraveghere și vor beneficia de hrană. Pandemia, care a dus la dezvoltarea învățământului online, ne-a demonstrat repetat că avem nevoie de condiții adaptate cerințelor familiilor cu copii mici.”

Astăzi, societatea nu este încă obișnuită cu un asemenea concept – cel de a aduce copilul într-un spațiu special amenajat direct la locul de muncă, părinții fiind în situația de a căuta de sine stătător soluții pentru situațiile când copiii nu pot frecventa școala sau grădinița.

Ideea și necesitatea de a amenaja o cameră prietenoasă copiilor și femeilor în interiorul fabricii a apărut din lipsa de personal, întrucât părinții erau nevoiți să renunțe la serviciu pentru a-și supraveghea copiii în perioada învățământului online. Potrivit directorului companiei, Octavian Macari, aceste inițiative sunt tot mai mult încurajate: „În ultima perioadă a fost ajustat și cadrul legislativ în această privință.”

„Consider că toate companiile mari ar trebui să adopte o asemenea practică, întrucât devine o necesitate. Sunt sigur că majoritatea deja lucrează la un astfel de proiect.”

Compania Conteyor apreciază susținerea UN Women în implementarea acestei inițiative, care este parte a proiectului de implementare a soluțiilor alternative de îngrijire a copiilor. 

Piața forței de muncă a Republicii Moldova este caracterizată prin diferențe de gen, care se reflectă negativ asupra femeilor, în majoritatea cazurilor.

Ca indicator de analiză a acestor decalaje poate fi abordată încadrarea femeilor și a mamelor pe piața muncii în comparație cu cea a bărbaților și a taților. Astfel, în 2020, potrivit Biroului Național de Statistică, rata de ocupare a femeilor cu vârsta cuprinsă între 25-49 de ani având cel puțin 1 copil preșcolar era de 35,5%, considerabil mai mică decât rata de ocupare a bărbaților, care era de 64%. 

Asemenea tendințe rezultă adesea din normele sociale, conform cărora femeile sunt cele care au grijă de copii. Drept urmare, serviciile care ajută părinții în realizarea unui echilibru între viața profesională și viața privată sunt foarte importante. La nivel național, este nevoie de un program care să ofere și să faciliteze deschiderea de servicii alternative de îngrijire a copiilor de către angajatori.

În acest sens, companiile și instituțiile care adoptă astfel de practici pot fi un exemplu pozitiv de sprijinire a femeilor în reintegrarea pe piața muncii.

Revenirea femeilor la locul de muncă este un lucru pozitiv nu numai pentru companiile în care lucrează, ci și pentru ele însele, pentru a explora noi oportunități iar companiile ar trebui să le încurajeze în mod constant. Soluțiile alternative de îngrijire a copiilor reprezintă un pas înainte spre facilitarea integrării acestora oferindu-le oportunitatea de a avea independență financiară.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală