Orașele balneare din Cehia își plâng oaspeții bogați din Rusia

18 Iun. 2023, 06:53
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Iun. 2023, 06:53 // Actual //  bani.md

Afectate de efectele războiului din Ucraina, orașele balneare din Cehia, care sunt incluse în patrimoniul mondial, au înregistrat o scădere bruscă a numărului de vizitatori străini, inclusiv ruși bogați, și caută o nouă clientelă, scrie Le Figaro.

După ce măsurile antipandemice au închis temporar instalațiile balneare, orașele cehe Karlovy Vary, Marianske Lazne și Frantiskovy Lazne au văzut o rază de speranță atunci când UNESCO le-a inclus pe lista Patrimoniului Mondial în anul 2021. Dar bucuria lor a fost de scurtă durată, deoarece Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022, iar Cehia, membră a UE cu o populație de 10,8 milioane de locuitori, aplică sancțiuni europene împotriva acestei țări.

În timp ce numărul total de clienți a crescut de la 900.000 la 840.000 între 2019 și 2022, numărul vizitatorilor străini a scăzut de la 400.000 la mai puțin de 300.000. Proporția de clienți ruși – cei mai mari cheltuitori – a scăzut de la 61.000 la doar câteva mii. Numărul germanilor a scăzut cu aproximativ 10%. O mare pierdere de venituri pentru stațiunile balneare din Cehia. „Turistul ceh mediu cheltuiește în jur de 700 de coroane (32 de dolari) pe zi. Clienții vorbitori de limbă rusă cheltuiesc peste 3.500 de coroane pe zi”, a declarat Jan Herget, directorul agenției de stat CzechTourism.

Vizitatorii germani, care reprezintă aproximativ un sfert din numărul total, cheltuiesc în jur de 2.000 de coroane pe zi, a precizat el. „Cifrele generale nu sunt foarte diferite, dar din punct de vedere financiar este o scădere”, a adăugat Herget. „Orașele noastre balneare au pierdut peste noapte 80% din clientelă”, confirmă Andrea Pfeffer Ferklova, primarul din Karlovy Vary, unde rușii bogați obișnuiau să cumpere apartamente, case și chiar hoteluri în ultimele decenii.

De asemenea, turiștii ruși au avut tendința de a rămâne mai multe săptămâni, în timp ce cehii preferau sejururile de weekend. „Asistăm la o trecere de la vacanțe spa la vacanțe de wellness și vacanțe scurte”, a declarat Pfeffer Ferklova.

Răsfățarea clienților locali

Pentru Eduard Blaha, șeful Asociației Spa din Cehia, a fost o greșeală să se concentreze pe clienții ruși. „Trebuie să răsfățăm clienții locali și să le oferim toate opțiunile, de la tratament la turism și wellness”, a spus el. CzechTourism plănuiește, de asemenea, să atragă clienți din Orientul Mijlociu și din țările fostei URSS, precum Azerbaidjan și Kazahstan. „Trebuie să compensăm scăderea numărului de clienți ruși, pentru că este evident că aceștia nu se vor mai întoarce”, a spus dl Herget.

Orașele se confruntă, de asemenea, cu un deficit de personal, care este dificil de recrutat, rata șomajului în Cehia fiind de aproximativ 3,5% în ultimii doi ani. O altă problemă este reprezentată de inflație, care scade doar încet de la un nivel record de 18% în septembrie anul trecut, ceea ce îi determină pe cehi să își reconsidere cheltuielile.

Centrele spa locale ar putea, de asemenea, să trateze pacienții care suferă de efectele Covid-19 din țările europene care nu dispun de ape termale, a declarat Martin Plachy, vicepreședinte al Asociației Spa din Cehia.

Potrivit lui Pfeffer Ferklova, orașele balneare din alte părți ale Europei sunt, de asemenea, afectate de scăderea numărului de vizitatori. „Am fost în Baden-Baden (în Germania) săptămâna trecută, iar ei au exact aceleași probleme cu afluxul de clienți ca și Karlovy Vary”, a spus ea. Pentru a face față scăderii numărului de vizitatori, orașele cehe plănuiesc o promoție comună cu alte stațiuni balneare europene care fac parte din patrimoniul mondial UNESCO. „Am dori să folosim Unesco pentru o campanie comună în Statele Unite, de exemplu”, a declarat Herget.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

31 Oct. 2025, 16:58
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
31 Oct. 2025, 16:58 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Giganții globali ai industriei alcoolului traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii. Valoarea de piață a celor mai mari producători de bere, vin și băuturi spirtoase listați la bursă a scăzut cu 830 de miliarde de dolari în ultimii patru ani, potrivit unei analize realizate de Bloomberg, citată de Agerpres.

Sectorul trece printr-o transformare structurală profundă, alimentată de schimbarea comportamentului consumatorilor, preocupările tot mai mari legate de sănătate și presiunile economice globale.

„Avem o schimbare structurală în desfășurare: oamenii beau mai puțin”, a explicat Sarah Simon, analist la Morgan Stanley, avertizând că marii producători sunt forțați să se adapteze rapid unui model de consum complet diferit.

Acțiunile unor companii precum Diageo (Johnnie Walker, Smirnoff), Pernod Ricard, Rémy Cointreau, Brown-Forman (Jack Daniel’s) și Treasury Wine Estates au coborât în 2025 la minimele ultimului deceniu. În China, titlurile gigantului Kweichow Moutai se tranzacționează cu peste 40% sub vârful atins în 2021.

Criza este alimentată de tarifele comerciale americane, de dobânzile ridicate care reduc cheltuielile de consum, dar și de creșterea prețurilor materiilor prime. În China, restricțiile privind consumul de alcool la evenimente oficiale și scăderea încrederii gospodăriilor au amplificat declinul.

Marile grupuri din industrie se confruntă cu niveluri ridicate ale datoriilor, restructurări și o volatilitate crescută a managementului. În ultimul an, companii precum Diageo, Rémy Cointreau, Campari, Treasury Wine, Molson Coors și Suntory și-au schimbat directorii generali, iar Moutai a pierdut doi președinți în mai puțin de doi ani.

Un sondaj Gallup arată că, în SUA, ponderea adulților care consumă alcool a coborât la cel mai scăzut nivel din 1939, anul în care au început măsurătorile. Organizația Mondială a Sănătății și autoritățile americane promovează reducerea consumului de alcool, accentuând declinul în rândul generațiilor X, Y și Z.

„Impactul asupra consumului de alcool este de patru ori mai mare decât cel al crizei financiare. Nu ne vom întoarce la ritmurile de creștere din trecut”, avertizează Laurence Whyatt, analist la Barclays.

Pentru a compensa pierderile, marii producători lansează băuturi fără alcool și explorează noi segmente de piață. Carlsberg a introdus un cidru non-alcoolic, campari a lansat băutura Crodino în SUA, diageo a cumpărat brandul american Ritual Zero Proof, iar divizia de băuturi a LVMH, Moët Hennessy, a investit în producătorul de spumant fără alcool French Bloom.

Cu toate acestea, perspectivele rămân sumbre. Analista Sarah Simon afirmă că acțiunile companiilor din industria alcoolului primesc acum cele mai multe recomandări negative dintre toate firmele de bunuri de consum din Europa.

„Industria alcoolului începe să semene tot mai mult cu cea a tutunului — o comparație de neimaginat acum cinci ani”, spune Andrew Gowen, director de cercetare la Bell Asset Management, adăugând că declinul vânzărilor va forța companiile să reducă costurile și să lanseze produse mai ieftine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII