Pe la spatele Chișinăului, „flota fantomă” a lui Putin ar transporta milioane de tone de petrol rusesc

01 Iul. 2024, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Iul. 2024, 12:30 // Actual //  bani.md

În contextul internațional tensionat, Republica Moldova devine centrul atenției într-un scandal referitor la transportul ilegal de petrol rusesc, denumit „Shadow Fleet”. Datele recente furnizate de Grupul de Monitorizare al Institutului pentru Cercetarea Strategică a Mării Negre și portalul BlackSeaNews dezvăluie că navele înregistrate în Moldova sunt implicate în transportul ilegal de petrol rusesc în proporție de aproximativ 5% din volumul total pentru luna mai 2024, reprezentând aproximativ 0,5 milioane de tone.

Această activitate controversată nu numai că aduce venituri semnificative, estimat la aproximativ 2,5 miliarde de dolari pe an, dar și subminează sancțiunile impuse de Uniunea Europeană împotriva Federației Ruse. În ciuda presiunilor internaționale și a solicitărilor repetate din partea UE pentru aplicarea unor sancțiuni mai dure împotriva Rusiei, Republica Moldova a refuzat implementarea a 14 pachete de sancțiuni, conform rapoartelor Comisiei Europene din decembrie 2023.

„În mai 2024, navele petroliere ale proprietarilor din Grecia s-au deplasat din Marea Baltică cu mai mult petrol rusesc decât navele petroliere ale oricărei alte țări: 3,4 milioane de tone – 30,55%, cu un număr de 29 de nave din 100, susține Andrii Klymenko de la Institutul de Studii Strategice la Marea Neagră.

Și navele petroliere din jurisdicțiile offshore, unde este foarte dificil să se identifice proprietarii reali (țări FOC – steag de conveniență), ocupă doar locul al treilea: 1,3 milioane de tone; 11,62%; 12 nave din 100.

Din țările europene, s-au remarcat mai multe nave petroliere din Moldova: 0,5 milioane de tone; 4,74%; 5 nave.

Companiile UAE-Rusia se află pe locul al doilea: 1,8 milioane de tone; 16,62%, 17 nave.

Informațiile despre performanțele tuturor proprietarilor de nave-cisternă (țara de înregistrare – numărul de nave – volumul de marfă – % din volumul total pentru mai 2024 – adică din 11.313.931 tone):

Grecia: 29 nave, 3.456.555 tone, 30,55%
UAE-Rusia: 17 nave, 1.880.378 tone, 16,62%
Țări FOC: 12 nave, 1.314.366 tone, 11,62%
China: 11 nave, 1.255.920 tone, 11,10%
India: 7 nave, 819.630 tone, 7,24%
Vietnam: 6 nave, 654.290 tone, 5,78%
Turcia: 6 nave, 611.771 tone, 5,41%
Moldova: 5 nave, 536.535 tone, 4,74%
Azerbaidjan: 3 nave, 326.211 tone, 2,88%
Kazahstan: 2 nave, 232.902 tone, 2,06%
Singapore: 1 navă, 113.226 tone, 1,00%
Kuwait: 1 navă, 112.147 tone, 0,99%

Pentru comparație: din porturile Federației Ruse din Marea Neagră în mai 2024 s-au exportat de 3,2 ori mai puține tone de petrol decât din porturile Federației Ruse din Marea Baltică – 3.498.137 tone.

BANI.MD a solicitat Agenției Navale de la Chișinău infromații cu privire la numărul petrolierelor înregistrate în Republica Moldova. Reprezentanțiii instituției au negat că în Republica Moldova ar fi înregistrat vreun petrolier care ar transporta petrol din Federația Rusă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Ian. 2025, 14:23
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
17 Ian. 2025, 14:23 // Actual //  Ursu Victor

NuScott Bessent, miliardarul care conduce un fond speculativ și fost nominalizat de Donald Trump pentru funcția de secretar al Trezoreriei SUA, a prezentat în fața senatorilor americani un plan economic agresiv care vizează consolidarea puterii economice a Statelor Unite și contracararea rivalilor geopolitici. Într-o audiență de confirmare desfășurată joi, Bessent a susținut politica tarifară a fostului președinte și a pledat pentru menținerea reducerilor fiscale și relaxarea reglementărilor interne, în încercarea de a transforma economia americană, cea mai mare din lume.

„Trebuie să protejăm lanțurile de aprovizionare vulnerabile și să folosim sancțiunile într-un mod coordonat pentru a proteja securitatea națională a Statelor Unite”, a declarat Bessent, subliniind că dolarul american trebuie să rămână principala monedă de rezervă globală. În același timp, Bessent a subliniat importanța reînnoirii reducerilor fiscale pentru persoane fizice și companii, adoptate în 2017, avertizând că renunțarea la aceste măsuri ar putea declanșa o „criză economică majoră” în Statele Unite, cu impact negativ asupra clasei de mijloc și a celor cu venituri mici.

Politica externă și sancțiuni economice: presiune asupra Rusiei și altor adversari
Bessent a abordat și politica economică internațională, anunțând un sprijin ferm pentru sancțiuni mai dure împotriva sectorului petrolier din Rusia. „Dacă președintele Trump solicită acest lucru, voi sprijini impunerea unor sancțiuni mai severe asupra marilor companii petroliere rusești, pentru a forța Rusia să negocieze”, a spus Bessent, referindu-se la situația din Ucraina. Aceasta declarație a influențat imediat piața petrolului, prețul țițeiului Brent crescând cu peste 1 dolar, ajungând la 81 de dolari pe baril.

Pe lângă presiunea asupra Rusiei, se estimează că noua administrație va intensifica sancțiunile și împotriva petrolului iranian și venezuelean, continuând politica de izolare economică a rivalilor geopolitici ai SUA.

O eră a suprematiei dolarului și a economiei interne mai puternice. Bessent a subliniat că politica economică a administrației Trump va promova nu doar stabilitatea economică în interiorul Statelor Unite, dar și va reafirma poziția dolarului ca monedă globală de rezervă. Cu sancțiuni economice mai dure și reduceri fiscale extinse, administrația viitoare vizează o eră în care Statele Unite să își consolideze atât influența economică, cât și puterea strategică pe plan internațional.

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală