Piața farmaceutică din Republica Moldova. Caracteristici și tendințe

26 Mart. 2024, 09:55
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Mart. 2024, 09:55 // Actual //  bani.md

Piața farmaceutică din Republica Moldova este caracterizată de o serie de tendințe importante, în special în ceea ce privește cota de piață și cifra de afaceri a diferitelor lanțuri farmaceutice, precum și distribuția farmaciilor în diverse regiuni ale țării.

De curând, grupul Felicia a anunțat despre achiziția companiei Peon-Farm, care deține 90 de farmacii, declarând că astfel va ocupa 25% din piața vânzărilor cu amănuntul.

Pe de altă parte, din date publice, vedem că grupul Farmacia Familiei și Dita EstFarm s-au evidențiat ca lideri de piață, atingând cota de 32,42% cu o cifră de afaceri de 4,2 miliarde de lei.

Creșterea generală a cifrei de afaceri a pieței farmaceutice în 2022 a fost semnificativă, înregistrând o majorare de 9.93% față de anul precedent. Această evoluție pozitivă reflectă o cerere sporită pentru produse farmaceutice și pentru serviciile medicale în general, subliniind o atenție crescută asupra sănătății și bunăstării populației.

Recent, Grupul Felicia a anunțat achiziția Peon-Farm SRL. Or, analiza pieței prin comasarea rezultatelor Grupului Felicia și Peon-Farm SRL arată în felul următor:

Prin compararea datelor din tabelul 1 și 2, putem vedea că achizițiea Peon-Farm SRL de către Grupul Felicia ar fi avut un efect pozitiv chiar și în anii 2021 și 2022, mărind cota-parte a grupului, dar și prin majorarea creșterii anuale. Achiziția Peon-Farm SRL permite Grupului Felicia să-și mărească avantajul față de jucătorul de pe poziția a 3 (Tetis), însă decalajul în cota-parte a pieței farmaceutice față de jucătorul cel mai mare, Dita EstFarm este de 9,51%, adică 22,91% față de 32,42%.

De asemenea, dacă analizăm performanța farmaciilor care aparțin jucătorilor individuali pentru anul 2022, numărul acestora este în dinamică constantă. Chiar dacă lanțurile închid ocazional unele locații, tendința este în creștere. Având, totuși, în vedere că locațiile sunt limitate, creșterea cea mai rapidă este achiziția unor lanțuri existente, politica aplicată de către Grupul Felicia, care a achiziționat în 2021 businessul integral al Gedeon Richter, iar în 2024 – Peon-Farm SRL. Din punct de vedere al numărului de farmacii, tabloul e diferit de la un brand la altul. Este vorba de Grupul Felicia în sine, cât și performanta incluzând Peon-Farm SRL. Numărul de farmacii este preluat din surse deschise, cum ar fi Sănătate Info – În Moldova sunt multe farmacii, dar nu toți oamenii au acces la medicamente (sanatateinfo.md), cât și S.R.L. FARMACIA SALUT (data2b.md).

Din tabelul 3 se poate vedea că vânzările medii cele mai mici per farmacie sunt în lanțurile Peon și Salut. Acest fapt este ușor explicabil prin poziționarea acestor farmacii. Liderul detașat pe vânzarea per farmacie este lanțul Farmacia Familiei. Un top al vânzărilor medii lunare per farmacie ar arăta în modul următor:

Cu toate acestea, distribuția farmaciilor rămâne extrem de inegală în întreaga țară, concentrându-se în special în municipiul Chișinău. Numărul mare de farmacii în capitală, care depășește de trei ori normativul demografic, subliniază o supraîncărcare a pieței farmaceutice în acest oraș și necesitatea unei redistribuiri strategice a farmaciilor pentru a asigura un acces echitabil la serviciile farmaceutice pentru întreaga populație.

De asemenea, jumătate din numărul total de farmacii din Republica Moldova sunt deținute de șase companii farmaceutice importante. Cele mai multe farmacii sunt operate de rețeaua Farmacia Familiei – 205 unități, urmată de Prodiafarm – 163 de farmacii „Hipocrates” și Birivofarm – 156 de farmacii „Felicia”. Aceste trei rețele reprezintă o treime din numărul total de farmacii din țară, evidențiind o concentrare semnificativă a pieței în mâinile câtorva actori majori.

Următoarele trei rețele au până la o sută de farmacii fiecare. Firma 3M-Farm are 91 de unități cu brand-ul „Orient”, Peon-Farm are 85 de unități ”Peon”, iar Elodi-Farm – 76 de farmacii „Elodi”.

În concluzie, piața farmaceutică din Republica Moldova în 2022 a fost marcată de performanțe solide ale unor lanțuri farmaceutice importante, dar și de provocări legate de distribuția inegală a farmaciilor în diverse regiuni ale țării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO