Planul de a pune mâna pe seiful Rusiei cu 350 de miliarde USD: Bogăția lui Putin este într-o țară mică de 11 milioane

27 Mart. 2024, 08:04
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
27 Mart. 2024, 08:04 // Bani și Afaceri //  bani.md

Războiul lui Putin provoacă pierderi de vieți omenești, dar și pagube colosale în Ucraina, care este bombardată cu sălbăticie de Moscova. Acum, un plan iscusit de a pune mâna pe seiful Rusiei cu 350 de miliarde de dolari, activele sale înghețate, a fost pornit de către Uniunea Europeană.

S-a anunțat că dobânda acestei bogății gestionată în mare parte de organizația Euroclear din Belgia, o țară mică cu doar 11 milioane de locuitori, va fi direcționată spre Ucraina.

Săptămâna trecută, la UE s-au finalizat dezbaterile intense din ultimele șase luni cu privire la accesul la fondurile rusești – cea mai mare parte a activelor băncii centrale a Rusiei de 430 de miliarde de dolari înghețate de Occident la începutul războiului de acum doi ani, potrivit SMH.

Iar Euroclear, companie de servicii financiare, a spus că prima plată de aproximativ 3 miliarde de euro (aproape 5 miliarde de dolari) către Ucraina ar putea avea loc de îndată după 1 iulie, în funcție de ratele dobânzilor existente, două plăți pe an totalizând 2,5 miliarde de euro până la 3 miliarde de euro în viitor. Anul trecut, Euroclear a generat profituri după impozitare de 3,25 miliarde de euro din fondurile rusești.

În cazul în care discuția inițială despre accesarea activelor Rusiei s-a concentrat pe utilizarea fondurilor pentru reconstrucția Ucrainei, noul plan, care a fost convenit în principiu, este de a canaliza dobânda printr-o alocare specială a bugetului UE, cunoscută sub numele de Facilitatea europeană pentru pace, care este dedicat finanțării armatei Ucrainei.

Blocarea ajutorului către Kiev efectuată de republicani în Camera Reprezentanților din SUA împiedică capacitatea Ucrainei de a se apăra.

Accesul la câștigurile din activele Rusiei nu înlocuiește sumele masive pe care SUA le-au furnizat anterior – republicanii au blocat un nou ajutor propus de 60 de miliarde de dolari (92 de miliarde de dolari) – dar împreună cu începerea finanțării din noile 50 de miliarde euro ale UE, în cadrul mecanismului de finanțare de miliarde, va ajuta.

Cu toate acestea, Euroclear, europenii în sens mai larg și băncile occidentale au susținut că sechestrarea este un pas mare dincolo de înghețarea activelor, unul care ar încălca legile internaționale care interzic în general exproprierea bunurilor de proprietate privată străină fără o compensație echitabilă.
De asemenea, ar putea submina credibilitatea și încrederea Euroclear ca o casă de compensare majoră – și o componentă cheie a infrastructurii sistemului financiar european – pentru tranzacțiile internaționale cu valori mobiliare.

Euroclear, care a generat profituri de peste 4,4 miliarde de euro din activele rusești de la invazie, a păstrat aceste venituri la distanță de exploatare din operațiunile sale normale. Conform planului UE, Euroclear ar reține aproximativ 3% din venitul anual din aceste active pentru a-și acoperi costurile de funcționare și încă 10% pentru a acoperi costul litigiului inevitabil.

În timp ce Kremlinul a descris planul drept „banditism și furt” și a avertizat că cei care iau deciziile vor deveni obiectul unor urmăriri penale timp de zeci de ani, UE impozitează efectiv veniturile care, din cauza deciziei G7 (și a Australiei) de a îngheța rezervele bancare ale Rusiei.

Cele aproximativ 3 miliarde de euro pe an pe care UE le preconizează să le predea Ucrainei ar putea fi o sumă infimă atunci când sunt comparate cu cele 210 de miliarde de euro aflate pe platforma Euroclear din Belgia, pe care ucrainenii le-ar plăcea să pună mâna.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO