Acum 12 ani Republica Moldova și-a luat angajamentul ca 80% din accizele de la carburanți să fie virate în fondul rutier pentru întreținerea drumurilor. Astfel din 4,80 lei plătiți pentru litrul de benzină sub formă de acciză 4 lei trebuie să ajungă în fondul rutier.
În anul 2009 doar 10% din accize ajungeau în fondul rutier iar în anul 2012 am ajuns la 80%. Acest lucru a fost menținut până în anul 2014. Or, după jaful bancar și izolarea Republicii Moldova pe plan internațional Guvernul, neavând bani, a tăiat din fond. Astfel, în anul 2016 virările din accize s-au redus de 2,5 ori, la 31,4%. În consecință, Fondul rutier a fost lipsit de 10 miliarde de lei. Bani pe care i-au achitat șoferii, dar nu a ajuns la drumuri”, a explicat economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.
Chiar dacă au trecu opt ani de la jaful bancar, problema virărilor de accize în fondul rutier rămâne
Anul viitor, la fel din cauza dificultăților financiare, vor fi alocate doar 58% din accize pentru fondul Rutier. Sper ca anul viitor Guvernul să aibă încasări mai mari la buget față de ce s-a planificat și va reuși să deblocheze relațiile cu partenerii externi. Astfel cei 80% din accize vor ajunge în fond și bani vor fi utilizați pentru drumuri, dar nu pentru altceva”, a mai spus Ioniță.
Potrivit proiectului bugetului de stat, în 2022 fondul rutier va constitui 1,4 miliarde de lei. Defalcările anuale din volumul total al accizelor la produsele petroliere, cu excepția gazului lichefiat, nu vor depăşi 58%.