Zahărul a fost unul dintre produsele alimentare cu cea mai mare creştere de preţ în Uniunea Europeană, în condiţiile în care preţurile alimentelor au început să urce substanţial în 2022. Datele lunare indică o creştere continuă a ratelor variaţiei anuale începând din august 2021, ajungând la 61% în februarie şi martie 2023, ceea ce înseamnă că preţul zahărului în UE în cele două luni era, în medie, cu 61% mai ridicat decât în februarie şi martie 2022, arată datele publicate vineri de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
În martie 2022, rata variaţiei anuale era de aproape şase ori mai scăzută (11%), iar diferenţa este mai vizibilă când comparăm cu martie 2021, când rata era 1,6%.
În martie 2023, cea mai mare creştere anuală a preţului la zahăr s-a înregistrat în Cehia (98%), Estonia (97%), Polonia (82%), Germania (72%) şi Letonia (70%). Creşteri mai reduse, dar considerabile, sunt încă în Ungaria (17%), Luxemburg (19%), Belgia (35%), Bulgaria (36%) şi Irlanda (37%).
România a înregistrat o creştere de 60,9%, uşor sub media UE, de 61%.
Produsul alimentar de bază al cărui preț s-a majorat cu 61% într-un singur an, în Uniunea Europeană


Exporturile de alcool etilic și băuturi alcoolice ale Republicii Moldova au totalizat 62,76 milioane USD în trimestrul II 2025, în scădere cu 7,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate de Banca Națională a Moldovei. Uniunea Europeană rămâne principala piață de desfacere cu 23,17 milioane USD, însă cu o ușoară reducere de 1,9% față de T2 2024, în timp ce livrările către statele CSI au coborât la 12,83 milioane USD, cu 15,1% mai puțin. Piețele din afara UE și CSI au generat 26,76 milioane USD, marcând o scădere de 18,9%.
Pe anumite destinații, exporturile au înregistrat însă creșteri spectaculoase. Belarus a cumpărat băuturi moldovenești de 11,60 milioane USD, cu 23,1% mai mult, România a urcat la 10,43 milioane USD (+10,6%), Ucraina la 9,23 milioane USD (+48,9%), iar SUA la 5,27 milioane USD, în creștere cu aproape 65% față de anul precedent. Serbia și Cehia au marcat, de asemenea, majorări de peste 20%, respectiv 33%.
În schimb, Germania a redus drastic comenzile, cu o scădere de peste 61%, până la doar 0,51 milioane USD. Pierderi s-au înregistrat și în Marea Britanie (-17%), Canada (-41,7%) și Turcia (-24,1%). Evoluțiile contrastante arată o repoziționare a exporturilor moldovenești de alcool, cu pierderi pe piețele tradiționale europene, dar cu extindere semnificativă în SUA și Ucraina.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
-
1Cifrele ascund criza! PIB aproape zero în semestrul I, cu agricultura și industria la pământ
-
2Stagnare, corupție și exod. Așa arată Republica Moldova în raportul Departamentului de Stat
-
3Europa rupe regulile pentru a-și ține promisiunea! Integrarea Moldovei și Ucrainei merge înainte
-
4Moldova se afundă în datorii: peste 11 miliarde de dolari obligații externe
-
5Uzina rusă Topaz, paralizată în inima Chișinăului! Fiscul a blocat toate tranzacțiile






